Jump to content

Noen som vet om Flem produseres lengre?

Vebjørn Berg

Recommended Posts

Kan bekrefte at Flem ikke lenger eksisterer med egen fabrikk.

I dag er det Spirit 360 som er det nærmeste du kommer til Flem.

Nå skal det vel også sies at selv Spirit 360 måtte legge inn årene sine for ikke så lenge siden.

Har lett litt på nettet selv og det er en båtfabrikk på vestlandskysten som har kjøpt formene til Flem og har som mål å sette i gang ny produksjon av den gode vestlandsbåten som dette ble betegnet til å være for noen år tilbake.

Tror hvis du søker litt her på nettet så vil du finne mer info rundt Flem 340 / 350.

Båten er forøvrig fantastisk og akkurat nå så tror jeg du kan gjøre et godt kjøp på bruktmarkedet på denne båten hvis lommeboken har begynt å vurdere å åpne seg ;-)

• 5 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Hei,

Etter at Spirit boats gikk konkurs kjøpte firmaet Promarin AS Flem 350 formen samt malene og rettighetene til å benytte navnet Flem. Formålet var å starte opp igjen produksjonen.

Dessverre gikk også dette firmaet konkurs.

To privat personer gikk sammen og kjøpte formen/malene til Flem 350 samt navnet fra boet til promarin AS.

Etter konkursen i Spirit boats ble 2 stk. (så vidt meg bekjent) ferdigestøpte skrog til Flem 350/360 som ikke inngikk i salget til Promarin AS solgt. En av disse eies av Sanden Snekkerverksted, og ferdigstilles av dem.

Formen samt "pluggen" med tilhørende former for overbygg osv. er oppbevart hos ett velrenomet båtbyggeri i Latvia, som benyttes av flere båtbyggerier til støping av skrog osv. Båtbyggeriet ferdigstilte den første halvfabrikata Flem 350/360 for oss senhøsten 2012. Den er nå fraktet til Norge for ferdigstillelse evt. salg dersom det skulle være av interesse.

Dersom noen skulle ønske å leie formene for produksjon av en halvfabrikata båt kan dette muligens ordnes.

Jeg håper dette oppklarer en del "rykter" som har verset rundt Flem.

Skulle noe ønsker mer info er det bare å sende meg en mail så svarer jeg når jeg har mulighet.

MVH.

Jens Kaasa

jens.kaasa(at)tovita.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...