Jump to content

Grønn guffe på ferskvannsdelen VP MD41A


Astor

Recommended Posts

Jeg har hatt endel problemer med kjølingen på den ene motoren ombord. VP 41 A.

Dette så ut til å rette seg etter systemrens og etter at jeg byttet oljekjøler.

Problemet er ikke stort da den på normal belastning ligger på like i underkant av 90 grader.

Når jeg åpner påfyllingslokket ligger det en grønn guffe i hullet. Hvordan kan dette ha oppstått?

Jeg bruker blå frostveske 50/50.

 

guffe.jpg

Jeg drar ned i båten og spyler gjennom systemet for å få dette ut. Tar deretter på rent vann og kjører med det en stund, før jeg spyler igjennom og blander frostveske/vann.

Men hvorfor har denne guffa oppstått?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker sitronsyre og varmt vann i forhold 1 kopp pr.bøtte vann.Vannet må være varmt Suger dette inn med inntakslangen på sjøvannsiden og lar det stå et par døgn.Mye mer effektivt og billigere enn systemrens.Sitronsyre kjøper jeg i sverige for 50 kr.kg.Dette angriper ikke pakninger eller metall.Problemet er irr som trekker til seg oljeholdige væsker.Gjorde det i våres etter at motoren ble for varm på høyt turtall,ut kom det masse grønn guffe som faktisk ligna grønn maling og et svakt oljeholdig belegg.Det er mange som gjør dette på båtplassen og det er effektivt .Gjorde dette for 4 år siden også og motoren oppfører seg eksemplarisk.

 

 

Ein med samme guffa

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor har denne guffa oppstått?[/center]

 

Jeg fikk samme problemet når oljekjøleren min fikk en lekkasje. Tror det oppstår når du får olje inn i kjølevannet. Bytta oljekjøler og gjorde rent. Men det tok et par runder før alt ble bra!

 

Her ser det ikke så ille ut - men under toppdekselet liknet det på det som du viser frem..

oljeklin.jpg

Link to post
Share on other sites

Det kan se ut som om det har lagt rester igjen etter systemrens behandlingen din , visst du ble kvitt problemet etter sist rengjøring ? Det har uansett ikke noe å gjøre med oljekjøleren for den er sjøvannskjølt på denne motoren.

Jeg hadde et lignende tilfelle her i sommer da jeg skulle sjekke nivået i ekspansjonsstanken , så det lå noe svart griseri nedi og tok en fille for å tørke , det så ut til å være "greas". Jeg måtte også etterfylle 1,5 L vann/frostveske og lurer selvsagt hvorfor .

Kan det være toppakningen som er gåen ?? svart eksos i kjølesystemet ...? det kan jo også rime med at vannet har minket , visst det har blitt overtrykk i systemet .

 

Jeg bare undres :confused::confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Det var rester av Systemrens som lå igjen i ferskvannsdelen. Nå er alt godt utskyllet. Fylte på med rent vann i kveld. Turen ned til Horten og Tønsberg til helgen gjør vannet til nesten 90 grader og ny utskylling til uka. Deretter 50/50 vann og blå frostveske. Nå vil trolig alt være bra. Trøsten får være at Systemrensen har gjort grundig jobb.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Deretter 50/50 vann og blå frostveske. /quote]

 

 

Har hørt at det kan være bedre kjøling med noe mindre innblandet frostvæske enn 50%.

50% gir beskyttelse ned mot minus 35 grader og det trengs sjelden. 30% innblanding gir bedre kjøling.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Godt tips!

Turen ned til Horten gikk fint. Stabil temperatur. Nå skal vannet byttes ut mot frostveske og vann 30/70%.

 

Nå bør vel Astor og andre som råder ham holde tungen beint mellom gummene. For båter som ligger i sjøen hele året, så er ikke frostbeskyttelse av sjøvannskretsen det primære. Det er korrosjonsbeskyttelsen som er det primære. Det er heller ikke kokepunktet som er det primære, det tar trykket i kjølesystemet seg av. Man bør skille mellom snørr og barter. Motortemperaturen bør med rimelig sikkerhetsmargin holde seg under 100 grader C.

 

Det Astor trolig har sett i kjølevannet er olje i kjølekretsen eller emulsjon av ikke-kompatible frostvæsker. Send grauten til analyse, så kommer svaret ganske klart. Jeg har blant annet benyttet oljelab'en til Pon Power i Brobekkveien. De gjør denslags mot en kostnad. Svar fra en kompetent lab gjør ofte ende på ørkesløse spekulasjoner.

 

Hulda har brukt den 'grønne' frostvæsken som er spesifisert av Volvo på sin GM siden 2000. Jeg har aldri sett graut i kjølesystemet. Det har jeg heller aldri sett på noen av bilene mine. 'Blå' frostvæske har jeg oppfattet som en blanding som ikke tar hensyn til korrosjonspotensialet som kan være i motorer der det forefinnes spenningsmessige inkompatible materialer. Som er meget vanlig i forskjellige Volvo. Den grønne som anbefales av Volvo gjør nettop det. Så får blandingsforholdet være opp til den enkeltes lommebok. Men korrosjonsbeskyttelsen i frostvæsker er noe som forsvinner med tid. To år i kjølesystemet anses som rimelig utskiftingsintervall. Selv om Hulda av bedageligshensyn strekker dette noe. Men ikke mer enn fire år. Innen fire år går som regel et eller annet til helvete, slik at kjølevæsken havner i kjølsvinet og må pumpes ut som avfall, uansett. Hulda kjører 50/50.

Link to post
Share on other sites

Tror denne gangen at det var skippern sjøl som slurvet når Systemrensen skulle ut av motoren. I dag er det kart vann i ferskvannsdelen etter to timers gange. I går skylte jeg merenn nødvendig. Og det er gullende rent i ferkvannsdelen. Har en sekstimers tur før jeg er hjemme igjen og skal skylle nok en gang før jeg tar frostveske på.

Fr jeg skulte igjennom la grauten seg ganske fort.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...