Jump to content

Ikke byttet sink på VP TAMD 72 PA. Hva skjer?


Nøttlending

Recommended Posts

Hei!

 

Vurderer en båt med Volvo Penta TAMD72PA. Først og fremst; er det sink på denne motoren? Vet at VP har noen motorer uten sink.

 

Dersom det er sink på motoren; Hvor store konsekvenser har det at det ikke er byttet sink på 11 år? Båten har ligget på vannet 4 mnd hvert år.

 

Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg betingelsesløst støtter den siste mulige konklusjonen. Jeg har sett ganske store skader som følge av nitidig oppfølging av anodeskifting også. At motoren har vært (4*11) måneder i sjøen uten å skifte anoder skulle forårsake problemer er jeg ikke med på. Det er viktigere hva som har skjedd de (8*11) månedene båten ikke har vært i sjøen. Det verste er at eieren har gitt blaffen i mulig anodeinstallasjon i sjøvannskretsen og fylt på frostvæske med korrosjonsinhibitor. Det kan være meget skadelig.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar så langt!

 

Hulda; Hva betyr frostvæske med korrosjonsinhibitor? Etter det jeg vet er det kjørt gjennom med vanlig "Blåtind" frostvæske eller tilsvarende hver høst. Vanlig frostvæske er vel i seg selv korrosjonsforebyggende?

 

Se det jeg nettop skrev vedr. observasjonen til Astor. Det som kan være 'greia' er at man kjører inn frostvæske og lar anodene være der sammen med frostvæsken. Hvilket kan være tilfelle for deg. Da skjer det at korrosjonsbeskyttelsens potensiale og strømforskyning blir forrykket. I stedet for at man under dette scenarioet oppnår beskyttelse, kan man i stedet forårsake øket korrosjon.

 

Det at en frostvæske har korrosjonsinhibitor kan forenklet forklares ved at væsken er 'elektrisk ustabil'. Den vil avgi elektroner til metaller som er i behov av elektroner for å hindre at de starter å avgi ioner. Sikkert mange som vil slakte meg for en slik forklaring. Men det er slik det kan fungere. Det er ikke helt enkelt å skille sakene fra hverandre her. Og det et lengen siden jeg gikk på skolen og sov i timen da vi hadde om akkurat dette temaet.

Link to post
Share on other sites

Hulda

Mener du med dette, at man bør fjerne sinken før man frostsikkrer sjøvannskretsen?

Tidligere har jeg alltid hørt at sinken kan bli ødlagt av frosvesken og at man derfor ikke bør skifte sink på høsten men vente til våren.

 

At det ikke bør være sink overhodet hvis man frostsikkrer, var ny info.

Hvis jeg ikke har misforstått totalt, hvilket eventuelt ikke er første gang.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hulda

Mener du med dette, at man bør fjerne sinken før man frostsikkrer sjøvannskretsen?

Hvis jeg ikke har misforstått totalt, hvilket eventuelt ikke er første gang.

 

Absolutt. Plukk sinken av pluggen av legg den i en skuff når korrosjonsinhibitoren entrer systemet. Sett den tilbake om våren når sjøvannet skal sirkulere igjen. Personlig sirkulelerer jeg sjøvann hele tiden. Min motstand mot vinter er så absolutt at jeg driter i hele greia.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg betingelsesløst støtter den siste mulige konklusjonen. Jeg har sett ganske store skader som følge av nitidig oppfølging av anodeskifting også. At motoren har vært (4*11) måneder i sjøen uten å skifte anoder skulle forårsake problemer er jeg ikke med på. Det er viktigere hva som har skjedd de (8*11) månedene båten ikke har vært i sjøen. Det verste er at eieren har gitt blaffen i mulig anodeinstallasjon i sjøvannskretsen og fylt på frostvæske med korrosjonsinhibitor. Det kan være meget skadelig.

 

Merk deg at jeg sier MULIGHET for omfattende tæringskader. Og JA, dette kan definitivt forekomme etter kort tid i sjøen. Nabobåt i båtplassen var helt ny for et par år siden. Oppe etter kun 2 mnd. på sjøen for montering av ny bunnventil, alt sinken opptært på propellhodet. Ikke sink tilgjengelig men båten skulle opp igjen etter kort tid. Kort tid ble til 4 nye mnd og propellen hadde da fått betydelig tæringsskader og måtte byttes. Og dette var etter 6 mnd i sjøen. Det er en grunn for at sinken skal ettersees og byttes.

Link to post
Share on other sites

Merk deg at jeg sier MULIGHET for omfattende tæringskader. Og JA, dette kan definitivt forekomme etter kort tid i sjøen. Nabobåt i båtplassen var helt ny for et par år siden. Oppe etter kun 2 mnd. på sjøen for montering av ny bunnventil, alt sinken opptært på propellhodet. Ikke sink tilgjengelig men båten skulle opp igjen etter kort tid. Kort tid ble til 4 nye mnd og propellen hadde da fått betydelig tæringsskader og måtte byttes. Og dette var etter 6 mnd i sjøen. Det er en grunn for at sinken skal ettersees og byttes.

Vi berører her helt klart forskjellige temaer. Det du beskriver over er nokså symptomatisk med galvanisk tæring med en ekstern elektrisk pådriver. Altså at det foregår en elektrolyse. Disse forholdene er ikke enkle, og de kan ofte være kombinasjon av forskjellige elementer. Fra tid til annen kan blant annet dette med at alt elektrisk anlegg skal ha minus/jordforbindelse til motoren være en pådriver, spesielt i forbindelse med innkobling av landjord. Vi har debatert dette i en rekke tråder her. Meningene er forskjellige, og man skal ha mer enn vanlig tålmodighet for å snirkle seg gjennom alle innleggene og intelligensen bør være godt over gjennomsnitt for å få noe vettugt ut av det.

Link to post
Share on other sites

Min VP TAMD 41P-A har IKKE sinkanoder i sjøvannskretsen av kjølingen.

 

Før du evt. begynner å bekymre deg om dommedagsprofetiene i innleggene overfor foreslår jeg at du tar kontakt med en kvalifisert VP forhandler/verksted, og først avklarer fakta på om denne motoren skal ha sink eller ikke (har du i tillegg notert serienr. på motor er dette gjort på et øyeblikk).

Redigert av Flow (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne motoren skal ha sink i gearoljekjøleren tenker jeg: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738900-26-764B.aspx Part no. 838929

 

Det er forøvrig ingen selvfølge at du i det hele tatt har noen som helst problem som er forårsaket av manglende sink. Men tæringsskader forebygges utvilsomt best med offeranoder (eller påtrykt spenning på skroget for større fartøyer). Men også der gjelder "alt med måte". For mye sink med for tett hyppighet blir også feil. Marintek og Sintef har gode og utfyllende publikasjoner om dette for den som virkelig ønsker å sette seg inn i dybden av dette temaet. For den vanlige menigmann sjekkes sinken og fornyes når den har mistet overflatearealet innenfor akspetable rammer.

Link to post
Share on other sites

Før du evt. begynner å bekymre deg om dommedagsprofetiene i innleggene overfor foreslår jeg at du tar kontakt med en kvalifisert VP forhandler/verksted, og først avklarer fakta på om denne motoren skal ha sink eller ikke (har du i tillegg notert serienr. på motor er dette gjort på et øyeblikk).

 

Nå har jeg en gang til lest innlegget med spørsmål fra trådstarter. Og så har jeg lest alle innleggene. Slik jeg ser det, så har trådstarter fått svar på akkurat det han har spurt om. Dessuten har det kommet opp fler spørsmål som også har blitt besvart ut fra kunnskap som 'vanlige mennesker' ikke besitter. Hvis du kan spesifisere hva som er dommedagsprofetier, så skal jeg prøve å justere svarene i fremtiden. Vi skriver jo ikke her for å skremme vannet av dem som ikke vet. Kan ikke se at Chiefengineer heller skjærer så veldig feil avgårde, sett fra mitt ståsted. Og mitt ståsted er ingeniør innen material/korrosjon og senere erfaring fra offshoreinstallasjoner.

Link to post
Share on other sites

Mine TAMD 60 C motorer har anoder også på ferskvannssiden hvor det vel er forutsatt at man skal ha på frostvæske? Hvorfor i alle verden har de det hvis det kan være uheldige virkninger av det?

Det skjønner ikke jeg heller. Jeg hadde plukket vekk anodene og brukt frostvæske med korr.inhibitor.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg en gang til lest innlegget med spørsmål fra trådstarter. Og så har jeg lest alle innleggene. Slik jeg ser det, så har trådstarter fått svar på akkurat det han har spurt om. Dessuten har det kommet opp fler spørsmål som også har blitt besvart ut fra kunnskap som 'vanlige mennesker' ikke besitter. Hvis du kan spesifisere hva som er dommedagsprofetier, så skal jeg prøve å justere svarene i fremtiden. Vi skriver jo ikke her for å skremme vannet av dem som ikke vet. Kan ikke se at Chiefengineer heller skjærer så veldig feil avgårde, sett fra mitt ståsted. Og mitt ståsted er ingeniør innen material/korrosjon og senere erfaring fra offshoreinstallasjoner.

 

Beklager hvis jeg tråkket noen på tærne med min litt sleivete kommentar, det var ikke meningen :smiley: .

 

Setter pris på dette forumet som en kunnskapsplass for oss båtfolk (selv om Murphys lov gjelder fra tid til annen).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...