Jump to content

Kjøpe 20-25hk, hvilken? noen som har erfaringer å dele?


Sturee

Recommended Posts

Svarer kun vedr. 4 takt:

 

20 hhv 25 hk 4 takter kan være to "helt forskjellige" motorer; slagvolumet og antall sylindre skiller.

 

15/20 hester: 2 sylindre, ca 350 ccm, ca 50 kg

 

25 hk: 2 eller 3 sylindre, 500 ccm, mellom 64 og 75 kg.

Det er vesentlig tyngre å håndtere og ta av/på båten enn 15/20 hk.

 

På en liten båt ville jeg valgt den letteste kategorien, altså 25 hk

3 sylindre og stort volum er egnet til en større båttype.

 

Har lengre erfaring med Honda 15 og 20 hk (samme motor, ulik forgasser) i siste versjon (avrundede kåper).

Veldig pålitelig. Aldri et feilslag. Lettstartet som kald og varm samt i fuktig vær.

 

Gir støysvakt inntrykk inntil toppfart. Det inntrykket samsvarer med alt jeg har lest av tester.

 

Har en detalj under braketten i forbindelse med vipping av motoren som bør sjekkes jevnlig. Tester påstår at denne vibrerer mindre en konkurrerende motorer, men på lav tomgang (nesten som tøff-tøff snekke) blir det noe vibrasjoner.

 

4-takt er tregere enn 2-takt til raske hastighetsendringer, men hvis båten er liten er det likevel kraft nok.

Foretrekker det fremfor mer og annerledes støy som 2-takt gir, særlig når man sitter så nærme motoren.

 

Bruker motoren på en 150 kg Pioner Maxi med ganske spiss V-bunn.

Det er svært bensinnøkonomisk så lenge du holder gassåpningen under toppfart. Man kan i grunnen høre på lyden hvor overgangen i økonomi er.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har veldig god erfaring med den nye 20hk til mercury som kom i -08. Kjøpte en ny i vår, sprek, lett, pen og lettstartet motor, nærmer seg farlig ytelser til en totakter mener jeg. Veldig bra motor, og faktisk blandt de billigste motorene også. Jeg gav 23990 helt ny, bakken motor. Til mindre båter anbefales denne da den har lav vekt, går man opp til 25hk økes vekta og størrelsen, da blir det tre sylindere og efi også. På min pioner 15 går 20hesteren i raskt i plan med flere personer ombord, toppfart på rundt 22-23 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...