M20B25 Startet 23.August.2011 Del på Facebook Startet 23.August.2011 Heisann! Mitt første innlegg her, selvom jeg har sveipet gjennom mange tråder og blitt mye klokere på flere ting :) Jeg har i dag en 74mod Nidelv 24 type rett benk bak. I den står en VP MD2B som jeg blåste toppakninga på nå i sommer, samt problemer med lavt oljetrykk. Sannsynlig oljepumpa da jeg honet sylindere og bytter stempelringer ++ for et par år siden. Men jeg har sett meg lei på denne saltvannskjølte rustklumpen.. Vibrasjoner, lite moment osv. Har stående en BMW D50-2(?) ferskvannskjølt maskin som virker bra. En tønne på kammen er røket og motoren er delvis plukket ned for å bytte ut denne. Motoren ser bra ut innvendig med honemerker i sylinderne fremdeles og lite slitasje generelt sett. Det jeg lurer på er om noen har sett en slik motor montert i en Nidelv? "Utfordringa" jeg ser for meg er å måtte modifisere de langsgående dragerene forbi motoren da Bmw`en er atskillig bredere og motorlabbene vil treffe disse dragerene. Volvoen står jo på skinner innenfor disse. Hva med å slipe disse ned og støpe igjen helt nederst mot rent skrog? Hva tror dere om dette mtp styrken i skrog osv? Kom mer enn gjerne med råd og tips :) Her kan dere forresten se hvilke dragere det er snakk om ;) http://i24.photobucket.com/albums/c35/btrondsen/Prosjekt16.jpg http://i24.photobucket.com/albums/c35/btrondsen/Prosjekt15.jpg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 Aner ikke hvor stor BMW D50 er, men vet det ble satt inn MB21B på 61 hk i disse. Velkommen til BP forresten Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
M20B25 Svart 23.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2011 (redigert) Hei og takk for det! Iflg målene jeg ser på en MD21B kontra D50`en, så kommer jeg frem til følgende: Full bredde: VP 580mm. Bmw 620mm. Senter til senter motorlabb: VP 460mm. Bmw 540mm. Total lengde fra front til flens på kasse: VP 1168mm. Bmw 987mm. Total Høyde: VP 714mm. Bmw 715mm. Jeg tror i utgangspunktet at Bmw`en er litt for bred for dragerene, så her må det nok kappes og støpes litt.. Hva slags fart kan jeg forvente med denne maskinen? 45hk. Har en mandig flaps montert, så den graver seg hvertfall ikke ned. Redigert 23.August.2011 av M20B25 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 Ja, nå har jo nidelven et fortrenger skrog som i utgangspunktet liker seg best på 7 - 8 knop. Men vet at den kan gjøre 12-13 med VP MD21B men at skroget da blir ustabilt fordi man prøver å løfte båten ut av vannet. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
M20B25 Svart 23.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2011 Ja den begynner vel å leve litt på kjølen i den farta.. Om jeg kan marsje på 9knop ferielastet med fulle tanker, er jeg fornøyd. Høres det urealistisk ut? Om noen har tips til propellstørrelse til motoren, tar jeg det godt imot! :) Utvekslinga er 1,9:1 såfremt jeg har standard kasse. Så nå at motoren er høyregående, må ha ny propell da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 (redigert) Jeg hadde MD21B i Polar 770 min med 2,91:1 kasse med 3 bladet 18 X 14 propell. Denne ga da 11 knop full fart på 3400 omd. Tips til billig propell er RT fritid http://www.rt-fritid.no/shop/products.asp?lang=47&bid=49&catid=142 9 knop ferielastet burde gå greit på Nidelven Redigert 23.August.2011 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
M20B25 Svart 23.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2011 De hadde absolutt greie priser! Jeg lurer på om det er 16x14 jeg kjører på VP`en nå med 1,7:1 eller noe i den duren. Mangler 500omd fra topp turtall. Men en plass rundt 17-18x12-13 måtte jo vært kurant på Bmw`en tror jeg? Bedre med litt size på propellen for skyvekraft og heller litt lite pitch syns jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.