Jump to content

Nå går det inflasjon i antall fot oppgitt i FINN annonser


VannTro

Recommended Posts

Dette er jo bare den gamle historien som gjentar seg. Trebåtbyggerne målte fra stevn til stevn. Så kom smart-assene og målte ripa..... Den gang var vel argumentet at målet langs ripa(halve båtens omkrets) ga et bedre svar på hvor stor båten egentlig var, og materialbruken. Askeladden oppgav i sin tid volum i båten.

 

Selv mener jeg det er best å gå ombord i båten. Og se om jeg liker den. :tongue: Ellers mener jeg LOA og vannlinjelengde muligens blir det rette. Poenget er vel at det burde bli en standard, som alle måtte følge.... :sailing:

Link to post
Share on other sites

Poenget er vel at det burde bli en standard, som alle måtte følge.... :sailing:

Hvilket det også er i henhold til fritidsbåtdirektivet... Det har det vært i 13 år....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jo kanskje lett og si at til H... med hvor lang den er, bare jeg liker den. Men avvik i oppgitt størrelse og faktisk størrelse kan lage klatt. I båthavna der jeg er, har vi maxgrense på 34 fot/10,5 meter. Min står det som sagt 34 på siden av, altså den er innenfor grensen. Den er 10,36 i skroglengde, altså fremdeles innenfor. Men så kommer de som av en eller annen grunn ikke vil ha den i havna fordi den er for stor. Da brukes loa målet på 11,21. Da er den i henhold til regelen for stor...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det blir vel litt som Pjolter skriver, at man må snakke om "gamle og nye fot". Det er klart at min båt, Fjord 880/29 fot er en ganske mye større båt enn f eks en Skarpnes 9100/30 fot. Hvis min Fjord er 29 fot, så vil jeg anslå Skarpnes 9100 til å være 26 fot.

 

Eksemplet ovenfor ble aktuelt her om dagen da jeg snakket med han på nabobåtplassen. Han har like stor båtplass som meg, og lurte på om han kunne få plass til en slik Skarpnes. Og selvsagt går det fint. Den er jo mye mindre enn min Fjord.

Link to post
Share on other sites

Postet i går 09:57 Innlegg 22 Chiefengineer

 

 

Innlegg: 84 Reg. 22.03.09 Gruppe: Medlem Aktiv: idag 13:45 Bra poeng av trådstarter men fabrikkene bidrar jo sterkt her. Når en Princess P40 har samme skrog som Fairline Phantom 38 kan man jo begynne å lure. Et annet eksempel er Viknes 1080 som er 11.40m lang. Hva er poenget i dette?

Ble vel muligens startet av bilfabrikantene som da eksempelvis BMW kastet de velkjente motorbetegnelsene på hylla. En 2,5 liters motor montert i 5-serien ble plutselig kalt 523 etter ny generasjon. Og nå er disse to siste sifferne ikke noe å rette seg etter i det hele tatt der man tidligere kunne fastslå motorvolumet.

 

Lurer på hvilken model av p40 og phanthom 38 du snakker om her?

Link to post
Share on other sites

Problemstillingen er motsatt. Det er ingen regel for at navnet på en båt skal reflektere en lengden (selv om dette i utgangspunktet kanskje har vært intensjonen). Og lengden kan være med baugspyd, platform og det hele eller skroglengde i vannlinje osv. For å finne ut hvor lang en båt er ser man på de tekniske spesifikasjonene. Princess V42 er 44 fot, V45 er 47 fot. Bavara 35 Sport er 37 fot. I andre enden av skalaen kan en se mange av de norske fabrikantene som er vesentlig kortere i antall føtter en typebetegnelsen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...