GeirT Startet 24.August.2011 Link til dette innlegget Startet 24.August.2011 Jeg er i ferd med å bytte instrumenter og autopilot fra Autohelm til Simrad. Fra før har jeg Simrad AI50 AIS transponder. Jeg har kjøpt Simrad IS20 seilinstrumenter (vind/logg/sjøtemp/dybde) og AP25 autopilot. Alle koples sammen med SimNet. Jeg har fra før GPS og NMEA buffer/splitter, som kjører NMEA 0183 med 4800 bps til kartplotter og Nav PC. Jeg ønsker at alle data på SimNet skal være tilgjengelige på NMEA nettet slik at de også kan leses av på plotter og PC. Hvilke converter anbefales til dette ? Sender AI50 GPS data i tillegg til AIS data ut på SimNet ? Dersom det ikke er ett problem med dobbel GPS data på NMEA nettet er det greit, men hvis ikke - kan overføring av disse setningene stenges via signalconverter ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mulligan Svart 24.August.2011 Link til dette innlegget Svart 24.August.2011 AT-10 Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 24.August.2011 Link til dette innlegget Svart 24.August.2011 Gratulerer med mye fint utstyr! Jeg tror først og fremst jeg ville fått "alt" over på NMEA2000/Simnet, først som sist, men det blir jo en vurderingssak. Du kan bruke Simrad's AT10, se omtale på Panbo.com Vær imidlertid obs på at denne ikke oversetter alle setninger, bl.a. ikke AIS og DSC! For å få alt inn på PC'en har ihvertfall jeg brukt Actisense NGT-1 - da får du med deg absolutt alt av kommunikasjon på Simnet bussen, samt flere feilsøkingsverktøy mm. En rekke navigasjonsprogrammer har også direkte støtte for Actisense's USB grensesnitt, bl.a. Expedition. Det finnes også en "Leaf" Canbus adapter fra bl.a. Elfa, samme som Simrad foreskriver sine teknikere å bruke til bl.a. Firmware oppgradering. Usikker på om dette fungerer vha NGT-1. Selv bruker jeg plotteren til dette - NSE8. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 24.August.2011 Link til dette innlegget Svart 24.August.2011 Sender AI50 GPS data i tillegg til AIS data ut på SimNet ? Dersom det ikke er ett problem med dobbel GPS data på NMEA nettet er det greit, men hvis ikke - kan overføring av disse setningene stenges via signalconverter ? Nei, ingen AIS'er sender posisjonsdata ut på Simnet. Det burde imidlertid ikke være et teknisk problem; det ser utvilsomt noe jålete to med to sopper på pushpit'en... Tror jeg ville montert en Simrad GS10 eller GS15 - da slipper du dessuten å trøble med konfigurasjonen av instrumenter og autopilot, som gjerne bruker SOG og COG fra denne. Skal du ha kartplotter også inn på samme bus? Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 24.August.2011 Link til dette innlegget Svart 24.August.2011 AI 50 sender ut NMEA data baud 38400, dette signalet kan leses av PC. Den sender ikke ut GPS, AI 50 får heading fra Simnet via autopilotcomputer. Dersom du har AC 20 eller AC 40 autopilot computer, kan denne sende ut GPS og Heading på NMEA utgang med baudrate 4800. Mener å huske at AC10 computer ikke har NMEA utgang. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 24.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2011 Plotteren min leser desverre ikke NMEA2000/SimNet, kun NMEA0183. Jeg har plotter ute og PC inne som begge skal ha NMEA 0183. Idag kjører jeg NMEA (38.400 bps) fra AIS'en inn på COM1 på PC'en (OpenCPN) Da får jeg både AIS targets og GPS signal der. Jeg har en Furuno GP-32 som gir 4800bps inn på en 6 posisjon splitter. Denne forsyner VHF, MF/HF, Navtex og plotter. Plotteren får også AIS signal på egen port. Furunoen og AIS'en deler samme GPS antenne via signalsplitter (en sopp mindre). Jeg hadde håpet på at SIMNET kunne konverteres til NMEA 0183 (4800bps) og at den da inneholdt alle signaler inkl. AIS. Jeg har AC20 kurscomputer og den har 2 NMEA porter. Må lese litt i manualen for å se hvilke muligheter den har inn/ut. Jeg får sette meg ned å tegne nettverk å sjekke signalgangen ut fra hva manualene beskriver ang. signaler. Takker for tips vedr. AT-10 og Actisense. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
abbor Svart 24.August.2011 Link til dette innlegget Svart 24.August.2011 AIS er pr definisjon minst 38400 baud så disse signalene kan selvsagt ikke konverteres til 4800 baud NMEA 183. Actisense NGW-1 kan pr i dag ikke konvertere AIS, men det er planlagt en softwareoppdatering som støtter AIS. Et problem når slik support foreligger vil bli at AI50 ikke støtter alle standard AIS PGN'er siden den ble introdusert før NMEA hadde definert disse. Den tryggeste løsningen for deg hvis du vil ha AIS inn på plotter er å ha en Lowrance HDS eller Simrad NSE/NSS plotter i nettverket ditt. Dessverre konverterer disse stort sett alt unntatt AIS fra SimNet/NMEA 2000 til NMEA 183. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 25.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2011 (redigert) Northstar M121 plotteren min har flere porter. Jeg har idag koplet opp signaler fra GPS og AIS, samt signal til autopiloten. Alle er NMEA. Ser ikke noe vits i å bytte til plotter med NMEA2000/SimNet - så lenge AIS allikevel ikke er tilstede i dette nettet. Geir Redigert 25.August.2011 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 25.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2011 AIS er pr definisjon minst 38400 baud så disse signalene kan selvsagt ikke konverteres til 4800 baud NMEA 183. Actisense NGW-1 kan pr i dag ikke konvertere AIS, men det er planlagt en softwareoppdatering som støtter AIS. Fant siste tabell over hvilke signaler som konverteres med NGW-1 hos Actisense. AIS er nå inkludert. Da må da AIS komme ut på NMEA siden som 4800 ? De kan vel ikke kjøre to hastigheter på samme port ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
abbor Svart 25.August.2011 Link til dette innlegget Svart 25.August.2011 Dokumentet du linker til inneholder ikke informasjon om at AIS støttes av NGW-1, det står To Be Announced og Planned for alle AIS setninger. Kan ikke kjøre 2 hastigheter på en port, men de andre dataene kan jo selvsagt overfører på 38400 baud sammen med AIS data. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 25.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2011 Se på VDM og VDO i den øverste tabellen - er ikke dette AIS meldinger ? Ut fra at det er Grønn farge, skulle de være implementert ? VDM = AIS VHF Data-link Messages: 1, 2, 3, 4, 5, 18, 19 & 24 VDO = AIS VHF Data-link Own-vessel report: 1, 2, 3, 5, 18, 19 & 24 Men ser andre steder at de ikke har tatt hensyn til at det er 24a og 24b meldinger - ikke bare 24. Så her blir det trøbbel med AIS B static info. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Frøken Fryd Svart 25.August.2011 Link til dette innlegget Svart 25.August.2011 Furunoen og AIS'en deler samme GPS antenne via signalsplitter (en sopp mindre). Splitter du coaxen fra en antenne? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 26.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 (redigert) Ja, jeg bruker en signalsplitter som takler 1,5 GHz og som kun slipper frem en 5V til antenna. Coaxen fra antennen inn på signal splitteren og de to utgangene fra denne til hhv. GPS og AIS transponder. Geir Redigert 26.August.2011 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mulligan Svart 26.August.2011 Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 det ser utvilsomt noe jålete to med to sopper på pushpit'en... Huffda. Jeg har tre. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2014 (redigert) løfter en gammel tråd, tenkte oppgradere litt ombord ev til NMEA2000 / Simnet men ikke helt sikker ! 1; har en VHF som sender DSC / DSE.....tar emot RMC,GGA, GNS, GLL,VTG Nmea 0183 2; en AIS transponder 38400 Nmea 3; en Nexus server som sender en masse vinddata etc + logg + dyp + vann temp etc NMEA 0183 http://www.nexusmarine.se/wp-content/uploads/2011/11/Server-Man.pdf er dette tingen for å kopple 1-3 sammen NDC-4-AIS-USB har også nyligen kjøpt 4; B&G Radar 4G 5; en GPS-kompass både NMEA 0183 / NMEA 2000 litt bedre oppdatering i 2K radarsignalen tar jeg ut via Ethernet til PC for "standalone" eller overlay bør jeg kjøpe en converter 2000->0183 før GPS-kompassen og kopple den inn i NDC'n og sen ta ut signalen via USB til PCn eller fra NDCn en 0183 converter to 2000........for o sen ta den signalen til PCn?? ønsker fortsette med PC-nav og ikke MFD om mulig !? Redigert 22.Juli.2014 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirT Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2014 (redigert) Hei, jeg har GPS signal NMEA0183 via splitter som forsyner VHF, NAVTEX, HF radio og inn på Actisense NDC4. SIMNET med vind, dybde, logg og sjøtemperatur går via Actisense NGW1 inn på NDC4. AIS er koplet til NDC4, det samme er HDG signal som kommer fra rate gyro/autopiloten. Alle signalene som går inn på NDC4 hentes ut på 2 separate utganger. En til PC og en til MFD. Har ikke radar, men dette signalet kan du ta inn på separat port på PCen. Actisense produktene virker veldig fint her hos meg. Geir Redigert 22.Juli.2014 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.