Sjarkfeskarn Startet 24.August.2011 Del på Facebook Startet 24.August.2011 Heisann, håper noen har tips til hva man skal se etter på skroget. Jeg skal dra imorgen for å se på en sjark (31 ulvansjark) som har plasbelagt skrog. Arbeidet er gjort på 80 tallet av et verft på Hemnes (Nordland). Båten ser ut som et smykkeskrin fra bilder, dekk, bakken, rorhus og egnerhuset er i aluminium. Godt utstyrt. (selges fra dødsbo) Kan man se råte innenifra? Er det noe annet man må se etter? Håpe noen har erfaringer som vil dele med meg:) På forhånd, tusen takk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 24.August.2011 Del på Facebook Svart 24.August.2011 Hei Jeg holder i disse tider på å hugge en gammel snekke/sjark som har vært belagt med glasfiber på hele overbygget og bakdekket ned til og med dollbordet. Min erfaring med denne er at det var myye råte under plasten,spesielt ned mot dollbordet i overgangen mot treskroget. Mange steder var også plasten løsnet fra treverket, vil tro pga fukt mellom plast og treverk. Denne båten har ligget på land uten tilsyn i ca 4-5 år så fukt og evt lekkasjer har fått herje fritt.så jeg ville jo vært litt skeptisk til en sånn båt, men skjekk iallefall skikkelig fra innsiden der det er mulighet å komme til, stikk i treverket med en kniv eller et skrujern for å se om du finner råte. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 24.August.2011 Del på Facebook Svart 24.August.2011 Med å banke rundt på skroget fra innsiden vil du og danne deg et bilde av hvor bra dette er. En fuktighetsmåler for innstikk i trevirket er sikkert ikke dumt det heller, set etter store forskjeller i utslag på måleren Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
solei Svart 24.August.2011 Del på Facebook Svart 24.August.2011 hei,har sett et par stk.der det var MYE råte,blågeit og fukt under plasten.Et treskrog "lever" en god del, og da løsner som regel plast og treverk i fra hverandre. All grunn til å vere på vakt her, men det kjem vel litt an på kor gammel denne sammenbakingen er, og et spørsmål som melder seg: hvorfor er treskroget plastbelagt? dårlig tilstand fra før? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjarkfeskarn Svart 24.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2011 Takk for svar Joda, tenkt på det at jeg skulle ta med skrujern eller kniv. Har pratet litt med den eldre garde og der va det både positive og negative meninge. De mente at hvis båten hadde stått på land til tørk (1-2år) og gjort av fagfolk (plastingen) så mente de at båten kunne holde i masse år og især siden båten va helt kledd med aluminium fra dekk og opp. Men skal ta en titt på båten i morgen så får vi se på om det blir handel eller ikke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 24.August.2011 Del på Facebook Svart 24.August.2011 For flere år siden hadde en kompis en plastbelagt tresjark. Den så helt fin ut. Ved opptak med stropper brakk hele båten i tre deler over brygga - i løpet av sekunder ble båten forvandlet til en haug med skrot på brygga - med en jernklump i midten som stakk opp av haugen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 24.August.2011 Del på Facebook Svart 24.August.2011 Plastbelegging av gamle trebåter har vært en tradisjon, nærmest, på svenskekysten. Den eldste jeg vet om akkurat nå er 'Falken', en reketråler. Den ble plastbelagt en gang på 80-tallet. Helt klart er plastbelegging, når den blir utført fagmessig, noe som forlenger en trebåts liv til noe som tilsvarer livet til en plastbåt. Disse båtene som jeg kjenner, er plastbelagt på en slik måte at man nærmest kan plukke ut innmaten. Det ble gort slik: Man støpte en 'sko'. Skøyta ble jekket opp, og skoen ble sklidd innunder og festet. Så ble båten lagt over på siden og strippet. Grov stålbørsting og tørt skrog som til slutt ble mettet med epoxy. Matte ble skutt fast med kramper og nye lag oppå. Samme på andre siden. Samme med dekk og hele sulamitten. Disse båtene går som trålere ut fra Strømstad daglig. Den eldste, som forsvant fra radaren min for to år siden, var bygget i 1913 i Danmark. Sjekk etter sprekker i plastskroget, råte rundt rekkestøtter etc. og bruk nesen inne i båten. Sjekk om du kan lukte mugg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 24.August.2011 Del på Facebook Svart 24.August.2011 Kom til å tenke på en ting, det av vann som kommer inn i båten, i kjølsvinet, det må jo trekke inn i treverket,og da vil jo plasten etter tid løsne fra treverket og treverket råtne overtid, virker som en dårlig løsning dette med plastring på trebåt..... Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Kom til å tenke på en ting, det av vann som kommer inn i båten, i kjølsvinet, det må jo trekke inn i treverket,og da vil jo plasten etter tid løsne fra treverket og treverket råtne overtid, virker som en dårlig løsning dette med plastring på trebåt..... Rune Det er altså det som ikke skjer når plastringen blir ordentlig utført. Snakket en del med eieren av reketråler 'Falken'. Båten er knusktørr innvendig. Samme gjelder en annen jeg snakket med som ligger rett ved der jeg har bryggeplass. Og dette er altså yrkesbåter i daglig drift. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Tenkte på evt regnvann og vann som kan komme inn i båten i forbindelse med f.eks fiske og spyling av dekk.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 De båtene jeg referer til er dekkede. Og dekket er behandlet på samme måten som resten av båten. Vanligvis har de styrhus av aluminium. Alt er tett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaksen Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Jeh solgte en båt tidligere i sommer til en med plastlagt sjark. Dette ble gjort etter forlis der båten ikke ble tett. Dette var gjort for mange år siden og den vår nå så råtten at han måtte ha noe annet å dra på havet med. Den råtnet der det kom til ferskvann hevdet han og den var like fin i nne i lugaren. I øyene ute i Gildeskål fikk jeg høre at det før i tiden var "vanlig" å plastlegge helt nye trebåter. En ting som kan tas i betraktning ved kjøp av plastlagt trebåt er at prisen er så lav at man kan hugge dem etter noen år og få igjen pengene. I allefall på de jeg har vurdert tidligere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.