Jump to content

Hvor går grensen mellom "svetting" og oljelekkasje?


Figaro

Recommended Posts

Hei, jeg har alltid en tynn oljefilm sammen med evt. kondensvann i kjølsvinet, etter noen timers gange. Men det er ikke spor etter oljelekkasje noen steder på motor eller gear. Og motoroljen minker heller ikke mer enn 1/2 liter på sesongen. Motoren er en Ford 2726T. Jeg lurer på hvor oljen kommer fra? :confused: Og er det normalt og helt greit med litt olje i kjølsvinet, og kan det bare være litt "oljesvetting" :sweat: (hvis det er noe som heter det?) Er det noen andre som har det samme problemet?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Når det drypper vil jeg kalle det oljelekkasje. Svetting mener jeg er når det kommer litt ut fra motoren et sted hvor det burde være tett - men ikke drypper.

Ditt "problem" kan komme fra veivhusventilasjonen - eller mangel på sådan. Jeg kjenner ikke din motor, men litt overtrykk "produseres" det normalt i veivhuset pga. gasslekkasje forbi stemplene. På eldre motorer blåste denne oljedampen rett ut fra motoren. Senere har det blitt montert diverse systemer for å suge dette inn i motoren igjen til forbrenning.

Link to post
Share on other sites

En oljelekkasje er når det er "blank" olje som er på en plass hvor den ikke skal være,med blank olje mener jeg at den er så fersk at støv o. ikke rekker å feste seg til det før det kommer mer olje.

 

Svetting er når det er olje på plasser den ikke skal være,men oljen er ikke "blank" da det kommer så lite at støv o.a rekker å sette seg.

 

Litt knotet skrevet,men jeg skal avgårde på fotballkamp nå.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Svetting kan komme fra pakkninger/tettninger som enten er overmettet med olje(kork/fiber pakkninger) eller ikke har riktig forspenning, små sprekker som kommer av utmattelse av godset/metallet. Meste parten av olja forsvinner i naturlig forbruk.

 

Lekkasje er når det jevnlig drypper eller man tørker vekk olje, og samme mengde er der etter få minutter. Dette kan være morkne tettninger, oppløste kork/fiber pakninger, eller betydlige sprekker i godset/metallet. Hvis forbruket er stort, enda stempelringene er inntakte, vil det nok være en lekkasje en vei.

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...