Jump to content

KAD43 har mistet piffen


aslesp

Recommended Posts

Har en Skilsø 33 Sport med KAD43 og 290 drev. 218hk og C3 propeller.

 

Denne båten har de siste par årene "mistet fart".

 

Før hadde den marsjfart godt over 20-23 knop, maks 27,5 i feriemodus. (lastet). Ikke sikker på turtall den gangen.

 

I år er den bedre enn i fjor (har gått over motor i vår og byttet nye dyser, filtre, sjekket turteller +++)

Men fortsatt fikk jeg bare maks fart på 23 knop i feriemodus. (fulle tanker, 2 voksne og 2 barn) og rundt 3600 omdr.

 

Men da jeg tok ut all bagasje nå, pluss nesten tomme tanker tok jeg en test tur igjen og da klarte jeg 26,5 knop på ca 3800 omdr.

 

Føler at motoren klarer mindre nå enn før. Den er mere følsom for vekt i båten.

 

Har noen noe tips å komme med?

 

Propell er samme som har stått der hele tiden.

 

Har ikke sjekket trykket på turboen eller gjort noe med diesel pumpa. Kan dette ha mye å si?

 

 

Takknemlig for svar og håper på en ny båt sommer neste sommer med "gamle båten" tilbake igjen.

Link to post
Share on other sites

Punkt 1

 

Motoren din har et fryktelig tungt liv i denne båten da performancen din ligger helt på grensen til en planende båt. Der igjen så skal det ikke mye bortfall av hester for at du mister fart.

 

2: jeg ville sjekket ladetrykk da du kan ha fått for stor avstand på kompressorsiden eller eksossiden i turbo slik at du lader lavere enn spec. Eller at du har fått koksing på eksossiden.

 

På din motor så er det en K26 turbo mener jeg. GIK turbo i Kongsberg kan levere deg en lik turbo som er modifisert til og spinne opp tidligere som igjen vil hjelpe på trykket ditt. En telefon til de der oppe vil nok hjelpe deg langt på vei.

(hvis det hadde hvert min motor så hadde jeg byttet turbo og skrudd opp pumpa en god del for of få mer OK marsjfart)

 

Snodig egentlig at båten er levert med motor helt på grensen.. Skal du ha god fueløkonomi og et lettere liv for motoren så burde du hatt fart lik 30-32 knop og lett marsj på 25-26... de fleste planende båter retter seg ut og går lettere over 25-27 knop.. dit kommer du aldrig.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

har du byttet luftfilter?

 

Du kan også relativt enkelt sjekke turboen. Ta av innluftsslangen - snurr på turbinen. Den skal snurre nesten motstandsløs og bladene skal være hele og fine.

 

Det site tipset er å sjekke om du har dratt mye annet ombord. Jeg tar stadig med meg ting ombord som ikke kommer i land igjen - det være seg verktøy, klær, wakeboard og annet morro.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for forslag.

Groe er ikke problemet.

Starter med en gang.

Ventilklaring har ikke vært sjekket. (kan det utgjøre så mye?)

 

Har noen et bilde eller to av dieselpumpa, hvor en justerer mengden. Tenkte å prøve å skru den litt opp før jeg tar båten opp.

Link to post
Share on other sites

Tror nok du burde ta tak i "problemet" med at motoren går dårligere enn og begynne og justere drivstoff mengde..

 

Du kan fort skru deg bort her om du ikke vet hva en driver med..

 

Jeg ville målt turbotrykket som første ting.

 

Hvis du skal skru opp på pumpe så må de være VELDIG forsktig så du ikke får for høye avgasstempraturer inn på turbo.. Dette kan knekke både stempler og turbo.. jeg ville overlatt justeringen til noen som evt kjenner motorene godt.. (når det er sagt så pleier ca 2 fulle tørn på høylastskruen gjøre sus i serken) men igjen.. avgasstemperaturer SKAL måles for og være sikker på at en er innenfor verdiene..

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ventilklaring må sjekkes da det kan bli mindre klaring som igjen fører til lavere kraft/kompresjon og som til slutt fører til brente ventiler/seter, har selv lagt opp friskluft rett inn på luftfilter og skrudd inn mengdejustering på pumpe en halv omdr, sjekk og om røykbegrenseren er i orden..denne gir mer diesel når turbotrykket er på, denne kan også justeres for mer diesel

Link to post
Share on other sites

godt mulig at det vil virke ok.. har selv justert min inn en halv omdr uten at det ble den store forskjellen, men ville først sjekket timing på pumpe.. her kan det også være noen hk å hente på fininnstilling men uansett er det viktig å sjekke først at tidligere nevnte ting som turbotrykk/ventilklaring/dieseltilførsel osv er i orden før man man begynner å "trimme" på pumpen

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme motor og fant ut at den var treg ved mye last.

Jeg kom til den konklusjonen at det kunne være turbo og/eller intercooler som måtte vedlikeholdes.

 

Det er absolutt billigst å starte med intercooler, og etter at denne ble renset så ble alt så mye bedre.

 

På sjøvannsiden var det litt kalkavleiring, og på luftsiden så var det en del oljerester. Disse oljerestene kommer fra turboen som komprimerer luften før intercooleren. Kjører man endel på lavere turtall, så har vistnok turboen en tendens til å lekke litt olje gjennom lagrene. (Snakker nå om endel års drift)

 

Sjøvannsiden vasket jeg i saltsyre (30% styrke fortynnet med 50% vann). Luftsiden vasket jeg med whitespirit og avfettingsmiddel.

Alle gummipakninger ble byttet.

 

NB! Husk å tappet ut vannet fra intercooleren (med bunnpluggen ), før du begynner å løsne på noe. Gjøres ikke dette så kan du få sjøvann inn gjennom luftinntaket og videre inn i sylinderene på motoren.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei

 

Da har jeg sjekket turbo trykket. Er nesten på det jeg skal ha ved fullt pådrag, men mangler endel på lavere turtall.

Tok av ledningen til kompressoren når jeg testet.

 

Hva sier dette meg:

Turbo test. 17/9-11

Uten kompressor koplet til.

2000 – 0,1 bar

2300 – 0,25 bar

2500 – 0,4 bar

2700 – 0,55 bar

2850 – 0,72 bar

3000 – 0,85 bar

3200 – 1 bar

3500 – 1,3 bar

3750 – 1,65 bar

 

I tekninsk data for denne motoren fant jeg at den skulle ha:

1800 - 1,15 bar

2500 - 1,45 bar

3800 - 1,75 bar

 

Var under 20 grader når jeg testet, tenker rundt 12-14 grader.

Link to post
Share on other sites

Du må nok utføre målingene med kompressor innkoblet da den er med og lader "opp" helt fram til 2850rpm ca. Over dette så har turboen godt nok trykk til og klare seg selv.

 

Målingene?? Jeg formoder at de ble fortatt med motor under belastning?? Klarte du og få båten i plan uten kompressor?? Ofte så takler ikke kadene det da dieselpumpa ikke gir nok diesel da trykket ikke bygger seg godt nok opp.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

I tekninsk data for denne motoren fant jeg at den skulle ha:

1800 - 1,15 bar

2500 - 1,45 bar

 

Disse målingene er gjort med kompressor innkoblet. så det er derfor du har så lavt turbotrykk på lavere turtall, den turboen der er det ikkje noe gale med, trur ikkje du klare 1.75 bar med ny turbo heller.

 

Hva er timetallet på motoren?

 

Har du teste med eksterntank ?

 

Og som alle andre har tipset om, sjekk ladeluftkjølern(intercooler), er ein tappeplugg under den for drenering av vannet. da er det bare til å løsne lokket på toppen og dra opp innsatsen for inspeksjon. Er det litt olje nedi er dette heilt normalt, men selvfølgelig reingjør dette når du har den ute.

 

Dieselpumpen burde kanskje også blitt levert inn til sjekk(om timetallet er høyt)

 

Av erfaring så koster dei siste 200 omdr og siste 2-3 knopene veldig mye penger og tid.

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...