aslesp Startet 24.August.2011 Del på Facebook Startet 24.August.2011 Har en Skilsø 33 Sport med KAD43 og 290 drev. 218hk og C3 propeller. Denne båten har de siste par årene "mistet fart". Før hadde den marsjfart godt over 20-23 knop, maks 27,5 i feriemodus. (lastet). Ikke sikker på turtall den gangen. I år er den bedre enn i fjor (har gått over motor i vår og byttet nye dyser, filtre, sjekket turteller +++) Men fortsatt fikk jeg bare maks fart på 23 knop i feriemodus. (fulle tanker, 2 voksne og 2 barn) og rundt 3600 omdr. Men da jeg tok ut all bagasje nå, pluss nesten tomme tanker tok jeg en test tur igjen og da klarte jeg 26,5 knop på ca 3800 omdr. Føler at motoren klarer mindre nå enn før. Den er mere følsom for vekt i båten. Har noen noe tips å komme med? Propell er samme som har stått der hele tiden. Har ikke sjekket trykket på turboen eller gjort noe med diesel pumpa. Kan dette ha mye å si? Takknemlig for svar og håper på en ny båt sommer neste sommer med "gamle båten" tilbake igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 (redigert) Punkt 1 Motoren din har et fryktelig tungt liv i denne båten da performancen din ligger helt på grensen til en planende båt. Der igjen så skal det ikke mye bortfall av hester for at du mister fart. 2: jeg ville sjekket ladetrykk da du kan ha fått for stor avstand på kompressorsiden eller eksossiden i turbo slik at du lader lavere enn spec. Eller at du har fått koksing på eksossiden. På din motor så er det en K26 turbo mener jeg. GIK turbo i Kongsberg kan levere deg en lik turbo som er modifisert til og spinne opp tidligere som igjen vil hjelpe på trykket ditt. En telefon til de der oppe vil nok hjelpe deg langt på vei. (hvis det hadde hvert min motor så hadde jeg byttet turbo og skrudd opp pumpa en god del for of få mer OK marsjfart) Snodig egentlig at båten er levert med motor helt på grensen.. Skal du ha god fueløkonomi og et lettere liv for motoren så burde du hatt fart lik 30-32 knop og lett marsj på 25-26... de fleste planende båter retter seg ut og går lettere over 25-27 knop.. dit kommer du aldrig. Redigert 25.August.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 (redigert) har du byttet luftfilter? Du kan også relativt enkelt sjekke turboen. Ta av innluftsslangen - snurr på turbinen. Den skal snurre nesten motstandsløs og bladene skal være hele og fine. Det site tipset er å sjekke om du har dratt mye annet ombord. Jeg tar stadig med meg ting ombord som ikke kommer i land igjen - det være seg verktøy, klær, wakeboard og annet morro. Redigert 25.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lagavulin Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Sjekket bunnen for groe? Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post Share on other sites More sharing options...
retro 32 Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Starter den med en gang? Eller må du dra litt på starteren før den kommer igang? Det kan hjelpe å skru opp pumpen litt da denne er plombert fra fabrikk..sjekk og ventilklaring dette er viktig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aslesp Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 Takker for forslag. Groe er ikke problemet. Starter med en gang. Ventilklaring har ikke vært sjekket. (kan det utgjøre så mye?) Har noen et bilde eller to av dieselpumpa, hvor en justerer mengden. Tenkte å prøve å skru den litt opp før jeg tar båten opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 (redigert) Tror nok du burde ta tak i "problemet" med at motoren går dårligere enn og begynne og justere drivstoff mengde.. Du kan fort skru deg bort her om du ikke vet hva en driver med.. Jeg ville målt turbotrykket som første ting. Hvis du skal skru opp på pumpe så må de være VELDIG forsktig så du ikke får for høye avgasstempraturer inn på turbo.. Dette kan knekke både stempler og turbo.. jeg ville overlatt justeringen til noen som evt kjenner motorene godt.. (når det er sagt så pleier ca 2 fulle tørn på høylastskruen gjøre sus i serken) men igjen.. avgasstemperaturer SKAL måles for og være sikker på at en er innenfor verdiene.. Redigert 25.August.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
retro 32 Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Ventilklaring må sjekkes da det kan bli mindre klaring som igjen fører til lavere kraft/kompresjon og som til slutt fører til brente ventiler/seter, har selv lagt opp friskluft rett inn på luftfilter og skrudd inn mengdejustering på pumpe en halv omdr, sjekk og om røykbegrenseren er i orden..denne gir mer diesel når turbotrykket er på, denne kan også justeres for mer diesel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aslesp Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 Hva med å skru røykbegrenseren helt ned i bunn? Det tipset fikk jeg faktisk fra en som driver med VP. Han sa så lenge en tok pådrag med fatning gjorde det ingenting om den var helt i bunn. Men jeg husker ikke om han sa den skulle skrues ned eller opp? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
retro 32 Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 godt mulig at det vil virke ok.. har selv justert min inn en halv omdr uten at det ble den store forskjellen, men ville først sjekket timing på pumpe.. her kan det også være noen hk å hente på fininnstilling men uansett er det viktig å sjekke først at tidligere nevnte ting som turbotrykk/ventilklaring/dieseltilførsel osv er i orden før man man begynner å "trimme" på pumpen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tutti Frutti Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Jeg har samme motor og fant ut at den var treg ved mye last. Jeg kom til den konklusjonen at det kunne være turbo og/eller intercooler som måtte vedlikeholdes. Det er absolutt billigst å starte med intercooler, og etter at denne ble renset så ble alt så mye bedre. På sjøvannsiden var det litt kalkavleiring, og på luftsiden så var det en del oljerester. Disse oljerestene kommer fra turboen som komprimerer luften før intercooleren. Kjører man endel på lavere turtall, så har vistnok turboen en tendens til å lekke litt olje gjennom lagrene. (Snakker nå om endel års drift) Sjøvannsiden vasket jeg i saltsyre (30% styrke fortynnet med 50% vann). Luftsiden vasket jeg med whitespirit og avfettingsmiddel. Alle gummipakninger ble byttet. NB! Husk å tappet ut vannet fra intercooleren (med bunnpluggen ), før du begynner å løsne på noe. Gjøres ikke dette så kan du få sjøvann inn gjennom luftinntaket og videre inn i sylinderene på motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aslesp Svart 21.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2011 Hei Da har jeg sjekket turbo trykket. Er nesten på det jeg skal ha ved fullt pådrag, men mangler endel på lavere turtall. Tok av ledningen til kompressoren når jeg testet. Hva sier dette meg: Turbo test. 17/9-11 Uten kompressor koplet til. 2000 – 0,1 bar 2300 – 0,25 bar 2500 – 0,4 bar 2700 – 0,55 bar 2850 – 0,72 bar 3000 – 0,85 bar 3200 – 1 bar 3500 – 1,3 bar 3750 – 1,65 bar I tekninsk data for denne motoren fant jeg at den skulle ha: 1800 - 1,15 bar 2500 - 1,45 bar 3800 - 1,75 bar Var under 20 grader når jeg testet, tenker rundt 12-14 grader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 21.September.2011 Del på Facebook Svart 21.September.2011 Du må nok utføre målingene med kompressor innkoblet da den er med og lader "opp" helt fram til 2850rpm ca. Over dette så har turboen godt nok trykk til og klare seg selv. Målingene?? Jeg formoder at de ble fortatt med motor under belastning?? Klarte du og få båten i plan uten kompressor?? Ofte så takler ikke kadene det da dieselpumpa ikke gir nok diesel da trykket ikke bygger seg godt nok opp. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Som tidligere nevnt i tråden, begynn med å rengjøre ladeluftkjøleren/Intercooleren. Sjekk så turbo. Er denne kjøleren skitten hjelper det lite om turboen er god som gull. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 23.September.2011 Del på Facebook Svart 23.September.2011 I tekninsk data for denne motoren fant jeg at den skulle ha: 1800 - 1,15 bar 2500 - 1,45 bar Disse målingene er gjort med kompressor innkoblet. så det er derfor du har så lavt turbotrykk på lavere turtall, den turboen der er det ikkje noe gale med, trur ikkje du klare 1.75 bar med ny turbo heller. Hva er timetallet på motoren? Har du teste med eksterntank ? Og som alle andre har tipset om, sjekk ladeluftkjølern(intercooler), er ein tappeplugg under den for drenering av vannet. da er det bare til å løsne lokket på toppen og dra opp innsatsen for inspeksjon. Er det litt olje nedi er dette heilt normalt, men selvfølgelig reingjør dette når du har den ute. Dieselpumpen burde kanskje også blitt levert inn til sjekk(om timetallet er høyt) Av erfaring så koster dei siste 200 omdr og siste 2-3 knopene veldig mye penger og tid. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.