Jump to content

Imo 60 kurs?


Bitteliten

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
Det blir jo mye det samme som offshorekurset, .....

 

Ja, mye det samme som OLF.

Men vær allikevel obs på at våre venner i sjøfartsdirektoratet vanligvis ikke godkjenner OLF-kursene hverken for D5L eller høyere sertifikater. :headbang: :headbang:

Men ved å legge inn en ekstra dag har det (ihvertfall tidligere) vært mulig å få med det lille ekstra som kreves for å tilfredsstille sjøfartsdirektoratets STCW.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kursnavn: Grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk 60t

Kursgruppe: Generell grunnleggende sikkerhet og beredskapsopplæring

Varighet: 7 dager (60 timer)

Målgruppe: Obligatorisk kurs for sjøfolk som skal tjenestegjøre med plikter i en beredskaps- eller

sikkerhetsfunksjon om bord.

Krav til forkunnskap: Ingen

 

Hovedmål: Hovedmålet med kurset er å tilegne deltakerne kunnskap om ulike nødsituasjoner som kan

oppstå på skip, og gjøre dem i stand til å ivareta sin egen, sine kollegers og passasjerens

sikkerhet. Det legges stor vekt på det forebyggende arbeidet gjennom fokus på gode

arbeidsrutiner og holdninger i forhold til de regler og prosedyrer som gjelder, slik at riktige tiltak

kan iverksettes for å unngå skader på mennesker, materiell og miljø.

 

Det er videre en viktig målsetning å tilegne deltageren praktiske kunnskaper innen;

- brann og brannbekjempelse

- førstehjelp

- bruk av rednings- og evakueringsmidler

 

Gjennom kurset tilstrebes det å skape positive holdninger til sikkerhetsarbeid, samt forståelse

for det sosiale og fysiske arbeidsmiljøets betydning for liv, helse og verdier i arbeid og fritid.

 

Innhold:

STCW tabell A-VI/1-1 Personlige redningsteknikker

STCW tabell A-VI/1-2 Forebyggende brannvern og brannslukking

STCW tabell A-VI/1-3 Grunnleggende førstehjelp

STCW tabell A-VI/1-4 Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljø.

(Bygger på IMOs modellkurs hhv nr. 1.19, 1,20, 1.13 og 1.21)

 

Eksamen: Bestått skriftlig test med gitte svaralternativ. Praktiske øvelser må gjennomføres

tilfredsstillende. Krav til skiftlig test: 75 % korrekte svar.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Hvor i landet bor du? Det er flere kurssenter som kjører disse kursene:

 

Falcknutec: http://www.falck.com/nutec_no/kurs/opplæring/pages/imo-maritimekurs.aspx

 

NOSEFO: http://www.nosefo.no/

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk tatt et slikt kurs mens jeg gikk sisteåret på videregående i Bodø. Det var på 80 timer og ble omtalt som "Sikkerhetskurs Skip og Offshore" Leiro navnet har jeg aldri hørt før.

 

Uansett , meget givende og interessant kurs som jeg gjerne tar på nytt.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

..... Leiro navnet har jeg aldri hørt før. ....

 

Leiro var en stortingsmann som ledet den komiteen som vurderte behov for sikkerhetskurs. De kom opp med tre moduler, kalt Leiro I, II og III. Det var disse modulene som var aktuelle på 1970 og 80-tallet, men de er senere blitt erstattet av andre referanser som OLF og STCW, med henvisning til internasjonale konvensjoner og avtaler.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå som jeg skal jobbe på en bilferge, må jeg sende Alle papirene mine til sjøfartsdirektoratet ( da de dekker dette fir meg).

 

Blir spenende å se..

 

Imo 60 Kurs Tas i Bamble - Like ved Rafnes!

 

PS: Det går dårlig i horten for tiden, og leder i bamble sa til meg at det varierer fra måned te måned om det egentlig er noe der borte..

 

(Like før det legges ned)

Link to post
Share on other sites

Dekker sjøfartsdir det for deg?

 

I horten har de vel akkurat bygget nytt (ved høgskolen) og satser stort så det ut til. Merkelig hvis de gjør det om det går dårlig?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...