Sydvesten Startet 10.Desember.2004 Del på Facebook Startet 10.Desember.2004 (redigert) Har kikket litt på lettbåt til moderskuta, og en RIB frister jo litt. Men så er det det med vekten da. Har kikket litt på en 330 RIB, men den veier jo 72 kg. En mindre veier jo også over 50 kg... Spiller dette noen stor rolle da mon tro. Moderskuta veier jo 6 tonn, så noen kilo ekstra på hekken gjør vel ikke all verden. Moderskipet er jo også bred over hekken slik som damer bør være, 350 over hekken så en 330 blir vel ikke for stor..... Planen er å bruke snap davit som festeanordning til moderskuta Noen gode meninger om saken har dere helt sikkert kjenner jeg dere rett her på baatplassen.no Redigert 10.Desember.2004 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
alidal Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 Har en Valiant D300 som ikke veier mer en 40 kg. Den er jo en fot kortere, men det er en grei båt. Den har en anbefalt motorstyrke på 10 Hk, men det er vel kanskje i meste laget. Har nå en 8 Hk. Suzuki og det virker å være mer passende. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 Har kikket litt på lettbåt til moderskuta, og en RIB frister jo litt. Men så er det det med vekten da. Har kikket litt på en 330 RIB, men den veier jo 72 kg. En mindre veier jo også over 50 kg... Spiller dette noen stor rolle da mon tro. Moderskuta veier jo 6 tonn, så noen kilo ekstra på hekken gjør vel ikke all verden. Moderskipet er jo også bred over hekken slik som damer bør være, 350 over hekken så en 330 blir vel ikke for stor..... Planen er å bruke snap davit som festeanordning til moderskuta Noen gode meninger om saken har dere helt sikkert kjenner jeg dere rett her på baatplassen.no Vel, meninger har vi jo alle .... tror det største problemet ditt vil være snap davitene .... som kan ha en begrensning i både limet som er på RIB, og hvor mye badeplattformen din tåler "der ute". Med en RIB, er jo fristelsen til å ha større motor stor, så du må regne med vekten på RIB + Motor bak i båten, så 100 KG kommer raskt. Selv så har jeg registrert 21 tonn vekt, men har en "liten" 2.8M Zodiac bak, med en liten 5 HK (4.3M over hekken), men ren dyp V hele skroglengden. Kan ikke si at jeg merker stor forskjell med ingen eller fire personer på akterdekket underveis, men er avhengig av trimplan for å kunne justere for maks hastighet og balanse etter forholdene.Om en 330 blir for stor, må du bestemme selv ... du vil ha 10 cm på hver side (hvis den er montert sentrert).... men hvis du vil ha jevn vektfordeling vil du montere den litt "off centre", som vil si at den vil stikke ut på den ene siden. Du må uansett være OBS når du legger til / går fra, da hekken svinger inn / ut og noe som er nært hekken osv., vil være ganske utsatt ... og hvis du svinger inn, så er det 6 tonn og mulig motorkraft som du legger på jollen og festene til davitene.... Personlig så ville jeg ikke hatt så stor jolle eller RIB (i forhold til båtbredde) i snap daviter, men ville ha montert gode daviter (Simpson, Whittal eller liknende) med avstivere osv., i stedet. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Festina Lente IV Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 Jeg har en Narwahl 310 på hekken i vanlige davitere. På jolla sitter en Johnson GT (9,9/15HK). Hele saken veier omlag 100 kg. Når jeg heiste opp jolla første gangen lurte jeg på om dette ble tungt for daviten, spesiellt den som bærer størst vekt, nemlig der motoren er. Kjørte litt med dette, men fant fort ut at belastningen på innfestningene til daviten ble stor. Har derfor montert en "bardun" i form av en lastestropp inn til rekka runt sitteplassen oppe. Litt upraktisk, men nødvendig intil jeg finner en annen og bedre løsning. En vekt i bevegelse helt bakerst på båten er ikke bare bare, men bedre enn å ha jolla i slep. Det viser seg at denne vekten "stjeler" ca en knop, så en jolle bør man ha god bruk for om man skal ha den med. Siden den "stjeler" knop, stjeler den også drivstoff. Båten veier 10 tonn, og er en halvplaner med totalt 11,6 motorvolum, og totalt 290 hk, så det er kraft tilstede. Når det gjelder din plan om å ha en såvidt tung jolle i snap davit, er jeg også litt betenkt. Jeg hadde tidliger en slik løsning på min forrige båt, jolla var en Zodiac Cadet 310 (35 kg?). Ingen spesielt god løsning. Motoren må av hver gang du skal ha jolla opp, og jolla blir et "seil der den står rett opp og ned. Belstningen på badeplatformen blir også betydelig når dårlig vær river i båten. Når Narwahlen ble anskaffet kuttet jeg ut hele snap løsningen. Har du ikke mulighet til å montere en skikkelig davit med kraftig innfesting, men allikevel vil ha en RIB, bruk den som slepejolle. Hvis ikke, kjøp en lettere jolle. Det er mitt råd. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
KOB Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 (redigert) Vet ikke om jeg er helt enig med Pirus. Juliane, vår 2,50m Valiant Rib hang på hekken til Hannah II 2 sesonger og nå en sesong på Hannah III. Snap daviter og egen brakett for påhengeren. Jeg kan finne mer detaljer når jeg kommer hjem, men Rib'en veier rundt 30kg og motoren såvidt over 20. Vi har vært ute i en del sjø og ikke hatt noen problemer med arrangementet, selv om det rører litt på seg i bølgene. Men det hele står forbausende støtt, alt tatt i betraktning. 2,50m er kanskje litt lite, og jeg vet ikke om den lages lengre. 2,70m finnes og bør ikke veie så mye mer. Skal du opp i 3m-versjonen fra Valiant så øker diameteren på pontongene, og det ene drar vel med seg det andre. slik at du får en del mer vekt, vil jeg tro. Et tips dog. vedr. limingen. Det standard lim som vanligvis brukes holdt ikke, og vi måtte bruke et annet lim (vet ikke hvilken type). Dette tror jeg har noe med duken Valiant bruker - den er ganske "fin" i overflaten. Se link til historie og bilder nedenfor. Kjøp av Rib med bilder Redigert 10.Desember.2004 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
bjoris Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 Har en Arimar 270, den veier bare 35 kg. Den er ikke super solid, men holder med fornuftig bruk. Hvis du er ute etter en RIB som er letteste mulig så er nok dette en av de letteste. Den finnes også som 250, da bare med avkuttede pontonger bak, dette er ikke å anbefale da det ikke er noe som "holder igjen" når du går i motsjø. 250 vil tippe lettere bakover, men er du forsiktig og har riktig vektfordeling er det ikke noe problem. Skroget er 2 cm kortere på 250 kontra 270... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Terje Svart 10.Desember.2004 Del på Facebook Svart 10.Desember.2004 Støtter KOB, Har en Aquaquick 300 RIB, i snapdaviter bakpå en Scand 29 + Johnson 9,9, ingen problemer med det. Er selvføkgelig forsiktig med hekken, da RIB'en, "fyller" hele hekken. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Sydvesten Svart 11.Desember.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2004 Har kikket litt på svarene og det ser ut som om denne 330 RIB blir litt i største laget. Kikket på Aquaquick 300 RIB, den har samme vekten som 330 båten jeg har sett på 70 kg. Hvis Aquaquick 300 RIB fungerer greit i snap daviter på hekken til en Baltic så skal jeg vurdere om denne 330 dette fungerer i hekken på Stauden. Kjøper en 300 med oppblåsbar kjøl i tillegg. Betaler jo kun 1099usd for denne 330 RIB pluss en 100lapp i frakt, og det er jo ikke så halv galt... Passer den ikke på plattformen, ja da kan ungene ha den som leketøy... og 300 oppblåsbar brukes som lettbåt Takkr for alle svar og innspill Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.