Jump to content

Vurderer Ibiza-kjøp, tips?


ranger1000

Recommended Posts

Hadde en liten plan om å kjøpe en skjærgårdsjeep - type Yamarin 61CC. Dette har jeg nå slått fra meg, og bestemt meg for en type daycruiser. Litt mer båt og turmuligheter føler jeg.

 

Har alltid likt designet til Ibiza og de virker som fine turbåter som skal ha gode sjøegenskaper. Jeg har tittet litt på 22 Touring fra 2006 til 2008, men har nå kommet over denne modellen:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29358678

Denne er vel bare produsert rundt 09 og 10, men jeg synes den ser meget fin ut, og man kan vel få den til en fornuftig pris i løpet av vinteren. Kan ikke se at det er noe vesentlig forskjell på denne som kalles 21 og 22 fra 2011.

 

Noen som har prøvd/evt har noen av disse? Har en grei formening om hva slags utstyr jeg ønsker, men hva bør jeg se etter på disse båtene? (Er ganske grønn) Hva mener folket er fornuftig pris? Har lagt lista på maks 400.000, og er ikke veldig gira på å gå så mye over...

 

Setter pris på svar

 

Øyvind

Link to post
Share on other sites

super båt med RITIG MOTOR STØRRELSE,43-44 knop

150 hk suzuki er meget fin motor med en meget fin gange

så her er de bare å kjøpe båten .båten går meget fint i sjøen slår litte i for hold til størelse bowraider versjonen på samme båten fikk tering kast 6!

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Den trådstarter nevner er vel bygget på det opprinnelige 20-fots skroget? Fin båt, men det er vesensforskjell ifht 22 og 24 touring som har et vesentlig skarpere skrog - om det er sjøegenskapene du er ute etter. Da må nok motorstørrelsen være minst 200 hk om man vil ha krefter nok til behagelig kjøring også med flere i båten. Støtter deg på å velge en daycruiser, det gjør turen mer behagelig for alle i båten.

 

Mvh Barolo

Link to post
Share on other sites

Hei. Ibiza lager veldig bra båter men det finnes untak. Det er en av dem. Dvs at Ibiza 20 & 21 er byggd på samme skrog.

Det skroget er alt for flatt og det slår masse.

Kjøp deg heller en 22 mye bedre båt!

Jeg gjorde samme feil for 3 år siden men jeg solgte videre etter 2-3 mnd. Så fort gikk jeg lei alt den slåiga.

Det var som min kone sa. Er du sikker på at den ikke kan knuse?

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

 

Enig i at disse er veldig fine. Men jeg ønsker i utgangspunktet ikke noe større enn 22 fot. Det har med erfaring å gjøre, jeg er veldig godt vant til båter rundt 18 fot, og føler det er fornuftig for min egen del å ta stegene litt gradvis. Viktig for meg å føle at jeg har full kontroll. Hadde sikkert blitt vant til 24 også, men tenkte å starte litt lavere :)

Link to post
Share on other sites

Hadde sikkert blitt vant til 24 også

 

Ja og veldig fort, et par turer vil jeg tro. :thumbsup:

Gikk selv opp 10 fot i år, nå virker det lettere å manøvrere nybåten enn gamlebåten. Lærekurven er bratt, men tar en det med ro så er det ikke noe problem.

Uansett lykke til med valg av båt!

Link to post
Share on other sites

Du vil angre om du kjøper 22 for samme pris som den på 24. De 2 ekstra fotene betyr ingen ting for deg. Ibiza 24 er en nydelig båt og med 250HK på hekken er det også gøy. Jeg ville ikke vært i tvil. Selv om den er noen år eldre. Forustetter selvsagt at det ikke finnes noen mangler/skader annonsen ikke forteller om.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Flott med innspill!

 

Har høst/tidlig vinter å tenke meg om på, så ikke noe er avgjort enda. En 24 er sikkert helt topp. Den det linkes til er jeg ikke så sikker på. Den mangler blant annet teak på fordekk, hvilket for meg er helt nødvendig mtp utseende. At en båt er fra 06 eller 07 spiller egentlig ikke så stor rolle, er jo grenser for hvor mye det kan bli brukt, forutsatt at de er skadefrie da. Videre må jeg ha en god plotter, og ankervinsj hadde heller ikke skadet om man skal opp på 24.

Link to post
Share on other sites

Teak på dekk er en uting.

 

Eller veldig mye jobb og holde pent..

 

På den ibiza 20 jeg hadde så teaken inni båten ny ut når sommeren var ferdig, den på dekk klarte jeg ikke holde pen.. Ja jeg oljer og prøver hele sommeren..

 

I dag har jeg Nordkapp der har jeg samme problemet man det er nun noen små deller ute bak som ikke er under kalerskjen, umulig og holde sikkelig pent.

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...