Jump to content

Skifte kjølevann på VP MD21B - noe spesielt å ta hensyn til?


Ronald

Recommended Posts

Etter over 20 år i min eie uten skifte av kjølevann (motoren er 30 år gammel), så tenkte jeg å skifte ut kjølevannet (i ferskvannskretsen, naturlig nok). Jeg har i det daglige ingen problemer med kjølingen, men har to ganger i "det siste" (en gang i år og en gang i fjor) opplevd plutselig koking uten forvarsel (mulig det KAN ha vært for lite vann der), og tenker at det kanskje kan være urenheter i kjøleststemet som blokkerte el.l.

 

Er det noen råd og tips i forhold til denne skifte-prosessen? Er den beskrevet i instruksjonsboken? Hvor er det best å åpne og tappe ut? Bør det spyles gjennom? Bør termostaten ut? Og ikke minst - bør jeg kjøre såkalt "systemrens" (eller hva det nå heter) i samme slengen? Mener å ha lest her inne at eldre varmevekslerer med påbegynt tæring risikerer å gå lekk når slik systemrens kjøres. Er det riktig? (Varmeveksleren min er nemlig ikke lenger å få tak i som reservedel).

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta ut termostaten og spyl gjennom systemet "motsatt vei", dvs ned gjennom hullet til termostaten. Når det kun kommer rent vann, kan det være lurt å kjøre den godt varm med rent vann tilsatt enten Systemrens eller vanlig radiatorrens. Deretter skylles det godt igjen, og vann med ny frostvæske påfylles.

 

Siden du har hatt problemer med plutselig koking ville jeg samtidig spandert på motoren en ny termostat.

 

20 år på samme frostvæske var litt i overkant da, jeg ville nok satset på litt hyppigere skifter fremover...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville i alle fall ikke vært redd for å kjøre et par flasker av den rundt i systemet sammen med rent vann. Jeg vil tro at dette er en noe mildere variant enn Systemrens, siden du er redd for varmeveksleren din. Jeg har brukt Biltemas variant på flere bilmotorer med hell, men så langt ikke i båten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Holder på i båten her nå. Noen som raskt kan svare på hvor termostaten sitter? Lurer på hva som må skrues opp. Pp styrbord ende av varmeveksleren sitter det to slangeklemmer på en gummislange som 'omkranser' veksleren. Et det der? Instruksjonsboken gir dessverre ikke svar, og noe mere har jeg ikke her nå...

 

...og er det forresten tappeplugg i bunnen noe sted?

Link to post
Share on other sites

Nå fant jeg ut litt mer, sjekket også i dokumentakivet her på batplassen. Temostathuset ser ut til å sitte på blokka, rett bak varmeveksler på babord side. Må antakelig løsne varmeveksle noe for å kunne kunne åpne termostatuset, ser det i alle fall ut til.

 

Da setter jeg i gang - får bare håpe at ikke denne operasjonen krever pakningsskfite®, for det har jeg ikke for hånden...

Link to post
Share on other sites

Nå fant jeg ut litt mer, sjekket også i dokumentakivet her på batplassen. Temostathuset ser ut til å sitte på blokka, rett bak varmeveksler på babord side. Må antakelig løsne varmeveksle noe for å kunne kunne åpne termostatuset, ser det i alle fall ut til.

 

Da setter jeg i gang - får bare håpe at ikke denne operasjonen krever pakningsskfite®, for det har jeg ikke for hånden...

 

 

Har ikke termostaten en oring/pakning rundt seg da? elles vil jeg tro det greier seg med pakningstoff på tube :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...