Jump to content

Hvordan bytte ventiltetning på BMC 1.5


Oystein Ny

Recommended Posts

Har bytte ventiltetninger på min BMC 1.5 i går, nå ryker den ikke lenger :-)

Lager en liten forklaring på hvordan jeg gjorde jobben, med min teflonhjerne så må jeg gjøre dette nå før jeg glemmer hele shiten.

Før man løsner en ventil så må man være sikker på at stemplet er på topp slik at den ikke detter ned.

Dette er enkelt, drei motor rundt og se på de 2 ventilene som hører til et stempel.

Når den har vært nede (åpen ventil) og den er helt oppe igjen og den andre umidelbart er på vei ned, hvis du fortsatt dreier, så er stemplet på topp, drei tilbake slik at begge er på topp.

Nå legger du press oppe på ventilarmen og presser ventilen ned, du skal kjenne at den butter i stempelet etter 2-3mm. Er ikke stemplet på topp så kan presse ventilen et par cm ned.

Etter dette så kan du løsne justeringsskruen helt opp, skru den opp helt til den ikke går lenger.

Nå kan du skyve ventilarmen til siden, se bilde.

vent1.jpg

Nå som toppen av ventilen er tilgjengelig så kan man få av låse dingsen på toppen, dette er 2 kona halvsirkler som ligger i press i "skiva".

Jeg bruke en 21mm pipe montert på skralla og satte denne på "skiva" å dytta hard ned, jukka en del opp og ned.

Da løsnet disse halvsirklene og fjæra var løs.

Den gamle tetningen så bra ut, ikke tørr eller sprukket, men den var rom og tettet ikke mot akslingen, den nye har også en fjær noe den gamle ikke hadde.

vent2.jpg

Brukte samme metode for å få plass halvsirkel låsedingsene, pipe på skralle og jukke opp og ned.

Litt mere kronglete enn å få dem av med de kom da på etterhvert.

Avluttet med å justere ventilene.

Redigert av Oystein Ny (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lagde meg et hevarmverktøy etter skisse jeg fikk fra TMe her på forumet til samme jobb. Skrudde vekk vippearmsbrygga, og kunne da skru fast verktøyet i boltehullene etter denne og demontere/montere fjærer og låseklips i ro og mak. Jeg fikk litt bedre kontroll på prosessen med dette verktøyet. Brukte også trykkluft til å holde ventilene oppe, men det går sikkert fint med stempelet på topp også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...