Jump to content

BB 15 seilbåt, hvordan er denne ifht. båthenger, og nybegynner?


Stoffi

Recommended Posts

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe meg en BB15, og lurer på hvordan denne er å sjøsette fra henger?

Jeg har sett noen på finn.no som selges uten båthenger, så om jeg skulle kjøpe en

BB15, så må jeg kjøpe en passende henger samtidig. (er det "like lett som å kjøpe en burger"?)

 

Jeg lurer også på hvordan båten er å seile for en nybegynner (alene)? jeg har forstått det

som at det skal gå helt fint, men jeg er en smule usikker på det.

 

Dette vil eventuellt bli min første båt, og det meste jeg har av båterfaring er fra hurtigbåter,

og katamaraner på jobb. (I stål, aluminium, og plast(ikke glassfiber).)

 

Mvh.

Kristoffer

Link to post
Share on other sites

Har du sett denne hjemmesiden? I min barndom/ungdom hadde familien en BB11 som er forgjengeren, og har mye gode minner med den inklusive guttetur en uke om gangen på Sørlandet. Har selv bare sett en slik BB15 til salgs i år/siste årene (er fortsatt på finn.no) og tilfeldigvis ligger den i Lillesand hvor vi har et lite krypinn, men ikke ekstra båtplass, dessverre. Hadde vi hatt det så hadde vi trolig kjøpt båten.

Vil tro at dette er en nokså grei båt å seile alene, men å sjøsette den fra henger er jeg usikker på om går med tanke på kjølkonstruksjon. Å ha den på henger (samt finne en passende henger) skulle gå greit med tanke på transport og/eller oppbevaring utenom sesong, men tror du vil trenge en kran for å løfte på/av.

Også usikker på om båten produseres lenger og hvordan det vil være med reservedeler?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har sett den hjemmesiden der, men jeg finner ingen ting der om henger, eller annen frakt

av båten, det nærmeste jeg ser, er en forklaring av hvor man skal sette lastestropper for å

løfte båten. (Som jeg ikke helt får til å stemme med bildet på samme siden)

 

Kran for å lette båten på sjøen lar seg ordne, selv om jeg kunne tenke meg å slippe.

Om båten fortsatt er i produsjon vet jeg ikke, men i følge en artikkel i seilas 30. jan. 2006,

så var det planer om å bygge flere båter. (http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=85007&cat=4914)

Jeg vil regne med at det lar seg gjøre å få tak i reservedeler når wedsiden også fortsatt er i live.

 

Jeg har prøvd å se på nett etter båthenger som kan passe, uten at jeg fant noen jeg mener passer.

Men det kan hende jeg ikke vet helt hva jeg skal se etter. Henger må jeg uansett ha, enten jeg

kjører hjem, eller tar hurtigruta nordover igjen. Jeg rakk i allefall å finne ut at båthenger er

dyyyrt :( (det må man bare leve med)

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at det er mange klassebåter med fast kjøl som fraktes på tilhengere. Har sett ynglinger, soling og draker: hør med Brenderup - hvis du ikke finner brukte hengere.Fant ikke kjølbåtvarianten på brenderup.dk, men se f.eks. her:

http://www.angliantrailers.co.uk/Anglian_Trailers_Section/sales/brenderup/brenderup_boat_keelboat.html

 

Buster lager hengere og er sikkert kjent med hva som skal til: http://www.busterhengeren.no/

Edit: se denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=15357999

 

hehe, nå fant jeg en henger til salgs i Sverige:

http://www.blocket.se/halland/Segelbatstrailer_35251438.htm?ca=15&w=3

 

Good luck!!

Redigert av Havgap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brenderup lagde (lager?) båthengere med støtte til seilbåt, så det finner du. Om du kan sjøsette på rampe med en slik vet jeg ikke, da må du langt uti i så fall, og det er jo kjipt å sjøsette bilen :giggle:

Skal du ha henger fordi du trenger det ofte? Hvis det kun er for transport nordover og evt. vinterlagring ville jeg sett på andre alternativer.

Nordover går den på lastebil eller fraktebåt, og vinteropplag ordner de med kran.

 

Den i Lillesand har jeg ikke sett Mouche, kunne godt tenkt meg noe slikt. Er så heldig å ha sted der vi og med ubegrenset med båtplasser, kanskje vi skulle spleise :lol:

 

Uansett, den er god og relativt enkel å seile alene. Men om du har 0 erfaring med seilbåt så er det jo uansett ikke dumt å f.eks. ta en seilkurs. Sparer mange nybegynnerfeil og potensielt ubehagelige og/eller dyre opplevelser på det :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Brenderup lagde (lager?) båthengere med støtte til seilbåt, så det finner du. Om du kan sjøsette på rampe med en slik vet jeg ikke, da må du langt uti i så fall, og det er jo kjipt å sjøsette bilen :giggle: Skal du ha henger fordi du trenger det ofte? Hvis det kun er for transport nordover og evt. vinterlagring ville jeg sett på andre alternativer.Nordover går den på lastebil eller fraktebåt, og vinteropplag ordner de med kran. Men om du har 0 erfaring med seilbåt så er det jo uansett ikke dumt å f.eks. ta en seilkurs. Sparer mange nybegynnerfeil og potensielt ubehagelige og/eller dyre opplevelser på det :smiley:

 

Seilkurs hørte jeg nylig at jeg gikk glipp av, hadde jeg vært klar over det, (og det var i friuka) så hadde jeg tatt det.

Kanskje har de noe kurs i Tromsø etterhvert, det er bare en halvtime unna jobb. (Tre timer unna hjemme)

 

Henger tenkte jeg på for frakt nordover, og vinteropplag ja. Her i nordreisa, så består båtmiljøet mest av sjarker,

så noen kraner for å ta seg av vinteropplaget i en "marina" er ikke mulig etter min viten.

Med på tilgang på kran, så tenkte jeg mer på lastebilkran, og eller servicebåt/oppdrettsbåt.

 

Klart, slipper jeg å investere i båthenger til å begynne med, så er det mye enklere å kjøpe båten, det er jo mye penger det er snakk om..

Link to post
Share on other sites

Den i Lillesand har jeg ikke sett Mouche, kunne godt tenkt meg noe slikt.

 

Ligger i bøye i Humlesund mellom Skjøtøya og Flørenes, men har aldri sett den i bruk.

 

Klart, slipper jeg å investere i båthenger til å begynne med, så er det mye enklere å kjøpe båten, det er jo mye penger det er snakk om..

 

Du kan jo se hvor mye du sparer i transport hjem ved kjøp og deretter vurdere verdien av å kunne ha båten i opplag hvor du vil samt at en båthenger holder seg godt i verdi hvis den skal selges igjen. Har hatt båt på henger i mange år og veldig kjekt å kunne ha båten i egen hage/på egen grunn både med tanke på tilsyn og vedlikehold. Hengere har jeg stort sett kjøpt nye på tilbud og solgt igjen etter 8/10 år og da fått igjen 60/70% av kjøpesum og helt uten vedlikeholdsutgifter underveis.

 

Jeg er også nokså (99.9%) sikker på at denne båten kan du ikke ta opp/sjøsette rett fra henger. Tror heller ikke at det er produsert noen av disse siste fem årene, men ta en telefon til Borge Bringsværd og snakk med ham?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...