Jump to content

Kikkert i båt?


lsj

Recommended Posts

Har eiet mange kikkerter opp i gjennom årene, både dyre og rimeligere, men det er ikke alltid de dyre og mest avanserte som kommer best ut. Kjøpte en kikkert for ca. 30år siden til båten av merke Tento 7 ganger 50.(Russisk). Dette er vel den desidert beste kikkert jeg noen gang har hatt. Bruker den ennå daglig i båten. Husker i en test som Seilas og Båtliv hadde for mange år siden, så kom denne kikkerten best ut av alle sammen med flere av de dyreste kikkertene på markedet den gang. Så det er ikke altid prisen som avgjør kvaliteten. Tentoen var jo veldig rimelig i prisen kontra de mere kjente dyre produktene som markedet hadde i salg dengang.

Link to post
Share on other sites

Dette er en del diskutert, og det første du må bestemme deg for er hvor mye du vil betale.

 

Det skiller enormt på egenskapene som kreves på en kikkert ombord på en seilbåt kontra en raskere motorbåt. På en motorbåt er bevegelsene raske og til tider uforutsigbare. En kikkert som skal fungere bra i 20 knop i 1/2-1 meter sjø må etter min mening være stabilisert.

 

I en seilbåt kan man ofte stabilisere kikkerten med armene tett inntil kroppen. Min erfaring er at det ikke fungerer godt nok i rask motorbåt.

 

For meg er det viktig å ha en kikkert som fungerere også under krevende forhold.

 

Jeg har noen års erfaring med Fuijon stabilisert kikkert. Vil ikke ha noe annet. Dette er rett og slett en skikkelig god kikkert. Den samme kikkerten brukes på redningsskøyte.

 

http://www.seatronic.no/kikkert-c-45/fujinon-kikkert-techno-p-226

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...