Jump to content

Bytte motor i Fram 690, hvordan få rett propell?

stein erik olsen

Recommended Posts

Hei.min far kjøpte seg båt uten motor.

Nå har vi satt i en motor på 88hk

Båten er en Halvplaner og heter Fram 690 veier ca 1600kg

forrige eier sa han fikk 13 knop på 3000 o/min....dette kan ikke stemme.

får nu på max turtall 10.8 knop og 3850 o/min.med 4 personer i.

har samme gir og propell som fulgte med/stod på båten

gir utvekslinga ska være 2:1

etter turtall og krafta i motorn så må propelln være for liten,eller for liten vridning på blar.er 3 blader på denne.

Noen som kan regne ut vilken propell som ska brukes?har sett disse båtene gjør mellom 15 og 20 knop

mvh stein erik

• 2 måneder senere...

Her må det helt klart en tyngre propell til! Minst to tommer, ut fra oppnådd max turtall...

Forrige eier må ha hatt en annen utveksling på gearet siden han klarte 13 knop på 3000 rpm. Enten det, eller så snakker han usant...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da er saken enkel. Mannen lyver! En utbredt sak blant båtselgere, man vil gjerne gi inntrykk av at båten går bedre enn den egentlig gjør. Med rett propell skal du akkurat klare 3600 rpm på fullt. Hva farten blir da må du nesten bare prøve og se, men noe mer enn du klarer nå er det garantert!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette er en tung gammel motorkonstruksjon, så du ville fått helt andre ytelser med en Yanmar som ble levert i disse båtene! man kan kan ikke bare isolert se på toppturtall og toppeffekt på en motor! Ting som motorkarakteristikk og dreiemomentskurver har like mye å si, fordi man skjelden kjører motoren på topp turtall det er alt i mellom tomgang og 3/4 effektsutak som er interessant for en båtmotor! mulig den motoren hadde 88hk da den stod i en bil når den var ny ja, men er ikke sikkert den yter det nå. uansett flater dreiemomentkurva ut på en dieselmotor så å kjøre på med turtall er ikke noe særlig effektivt.

motor er en mb(om 617)5 syl.motorn virker sterk..sia man klarer å dra den nesten opp mot 4000 o/min

med ett så høyt turtall burde man hadd større fart....

gammel eiern kunne ikke ha snakka sant....klare knapt 8.5 knop på 3000 o/min

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Er redd 17-18 knop er utenfor rekkevidde med denne "gamle" motoren. Med rett propell får du vel ca 15knop.

Fabrikk oppgitte knop er som regel med "tom" båt, slakke dieseltanker, hjemlengsel & medvind ( satt litt på spissen)

Med fulle tanker og personlig utstyr veier båten fort noen 100kg mere enn en ny tom båt.Har du ørten lag med bunnstoff så senker også dette farten, kontra ren, ny og ustoffet båt.

En ny Yanmar 107 hk veier rett i overkant av 200kg tørr/uten gear. Hvor mye veier MB/OM maskinen? 150 kg? ekstra å dra på merkes i en forholdsvis liten båt med en forholdsvis liten maskin.

Dette er en tung gammel motorkonstruksjon, så du ville fått helt andre ytelser med en Yanmar som ble levert i disse båtene! man kan kan ikke bare isolert se på toppturtall og toppeffekt på en motor! Ting som motorkarakteristikk og dreiemomentskurver har like mye å si, fordi man skjelden kjører motoren på topp turtall det er alt i mellom tomgang og 3/4 effektsutak som er interessant for en båtmotor! mulig den motoren hadde 88hk da den stod i en bil når den var ny ja, men er ikke sikkert den yter det nå. uansett flater dreiemomentkurva ut på en dieselmotor så å kjøre på med turtall er ikke noe særlig effektivt.

Om man har 40hk eller 250hk så sku farta være noen lunde den samme på samme turtall....

motorn veie 250kg har 169nm på 2400 o/min.Yanmar motor trur jeg aldri har vært levert i en fram båt fra 80 tallet.fleste er levert med bmc motor opp mot 50hk og dæm va/er å tunge motorer ca 200kg+

Her prates det en masse nonsens. Det har overhodet ingen relevanse hva som lager turtallet på propellen. 1000 omdreininger er 1000 omdreininger, om motoren er jalla eller merce. Så lenge gir og propell er det samme som før ! At du i tillegg har en av verdens beste motorer foran giret, betyr ingen ting, bortsett fra noe høyere vekt. Som index sier : mannen lyver, eller drømmer litt....

http://www.jpyacht.dk/showboat.php?boat=212

Denne er identisk med den som ble testa i BM i 1986 tror jeg det var. Yanmarmotor på 66 er omtrent sikker på at den gorde 17-18 knop med den motoren! Jeg skal ha det blade på loftet men kansje noen har testen online. Eller så kan det være at Fram 690 fra tidligere har ulikt undervannsskrog sånn at den går tyngre i sjøen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...