stein erik olsen Startet 27.August.2011 Link til dette innlegget Startet 27.August.2011 Hei.min far kjøpte seg båt uten motor. Nå har vi satt i en motor på 88hk Båten er en Halvplaner og heter Fram 690 veier ca 1600kg forrige eier sa han fikk 13 knop på 3000 o/min....dette kan ikke stemme. får nu på max turtall 10.8 knop og 3850 o/min.med 4 personer i. har samme gir og propell som fulgte med/stod på båten gir utvekslinga ska være 2:1 etter turtall og krafta i motorn så må propelln være for liten,eller for liten vridning på blar.er 3 blader på denne. Noen som kan regne ut vilken propell som ska brukes?har sett disse båtene gjør mellom 15 og 20 knop mvh stein erik Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 27.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Ingen som ka finne dette ut? Sitér dette innlegget Link to post
Risørflekken Svart 28.August.2011 Link til dette innlegget Svart 28.August.2011 Finnes flere nettsteder hvor en kan beregne str og vridning i forhold til motor, båt og utveksling. Kan ellers anbefale Olle Terjesen og Winrace propellers... Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 28.August.2011 Link til dette innlegget Svart 28.August.2011 Ta en prat med Åsmund på Inter Trading.De benytter samme skroget i Inter 6900 Fisherman og Inter 7200 Combi.De oppgir 8 til 25 knop med 18 til 120 hk.Jeg vil tro at dere bør få minst 18 knop med 88 friske hk. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 28.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2011 takk for svar.ja jeg trur også at 17-18 knop ikke sku være umulig:) Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 2.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 da hadde man prøvd med en 4 blads proppel 14x16....ble ikke spesielt fornøyd.. klarte knapt 12 knop på 3900 O/min denne proppel ble anbefalt av progress... med dette som info.båt fram 690.vekt ca 1600kg.vannlinje 60 cm motor 88hk,gir 2:1 toppturtall 3600 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 3.November.2011 Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 Mener å huske at når denne ble testa i BM på 80 tallet at den gjorde 17-18knop! tror det var med mindre motor.. men er ikke skråsikker.. var Yanmar ihvertfal! hvilken type motor har du da? sikker på at den yter 88HK? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 3.November.2011 Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 (redigert) Her må det helt klart en tyngre propell til! Minst to tommer, ut fra oppnådd max turtall... Forrige eier må ha hatt en annen utveksling på gearet siden han klarte 13 knop på 3000 rpm. Enten det, eller så snakker han usant... Redigert 3.November.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
stein erik olsen Svart 5.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 motor er en mb(om 617)5 syl.motorn virker sterk..sia man klarer å dra den nesten opp mot 4000 o/min med ett så høyt turtall burde man hadd større fart.... gammel eiern kunne ikke ha snakka sant....klare knapt 8.5 knop på 3000 o/min Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Hvilken gearutveksling var det på forrige motor da? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
stein erik olsen Svart 5.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 er som det står øverst. 2:1 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Da er saken enkel. Mannen lyver! En utbredt sak blant båtselgere, man vil gjerne gi inntrykk av at båten går bedre enn den egentlig gjør. Med rett propell skal du akkurat klare 3600 rpm på fullt. Hva farten blir da må du nesten bare prøve og se, men noe mer enn du klarer nå er det garantert! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 7.November.2011 Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 Dette er en tung gammel motorkonstruksjon, så du ville fått helt andre ytelser med en Yanmar som ble levert i disse båtene! man kan kan ikke bare isolert se på toppturtall og toppeffekt på en motor! Ting som motorkarakteristikk og dreiemomentskurver har like mye å si, fordi man skjelden kjører motoren på topp turtall det er alt i mellom tomgang og 3/4 effektsutak som er interessant for en båtmotor! mulig den motoren hadde 88hk da den stod i en bil når den var ny ja, men er ikke sikkert den yter det nå. uansett flater dreiemomentkurva ut på en dieselmotor så å kjøre på med turtall er ikke noe særlig effektivt. motor er en mb(om 617)5 syl.motorn virker sterk..sia man klarer å dra den nesten opp mot 4000 o/min med ett så høyt turtall burde man hadd større fart.... gammel eiern kunne ikke ha snakka sant....klare knapt 8.5 knop på 3000 o/min Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 7.November.2011 Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 Er redd 17-18 knop er utenfor rekkevidde med denne "gamle" motoren. Med rett propell får du vel ca 15knop. Fabrikk oppgitte knop er som regel med "tom" båt, slakke dieseltanker, hjemlengsel & medvind ( satt litt på spissen) Med fulle tanker og personlig utstyr veier båten fort noen 100kg mere enn en ny tom båt.Har du ørten lag med bunnstoff så senker også dette farten, kontra ren, ny og ustoffet båt. En ny Yanmar 107 hk veier rett i overkant av 200kg tørr/uten gear. Hvor mye veier MB/OM maskinen? 150 kg? ekstra å dra på merkes i en forholdsvis liten båt med en forholdsvis liten maskin. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 7.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 Dette er en tung gammel motorkonstruksjon, så du ville fått helt andre ytelser med en Yanmar som ble levert i disse båtene! man kan kan ikke bare isolert se på toppturtall og toppeffekt på en motor! Ting som motorkarakteristikk og dreiemomentskurver har like mye å si, fordi man skjelden kjører motoren på topp turtall det er alt i mellom tomgang og 3/4 effektsutak som er interessant for en båtmotor! mulig den motoren hadde 88hk da den stod i en bil når den var ny ja, men er ikke sikkert den yter det nå. uansett flater dreiemomentkurva ut på en dieselmotor så å kjøre på med turtall er ikke noe særlig effektivt. Om man har 40hk eller 250hk så sku farta være noen lunde den samme på samme turtall.... motorn veie 250kg har 169nm på 2400 o/min.Yanmar motor trur jeg aldri har vært levert i en fram båt fra 80 tallet.fleste er levert med bmc motor opp mot 50hk og dæm va/er å tunge motorer ca 200kg+ Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 7.November.2011 Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 Her prates det en masse nonsens. Det har overhodet ingen relevanse hva som lager turtallet på propellen. 1000 omdreininger er 1000 omdreininger, om motoren er jalla eller merce. Så lenge gir og propell er det samme som før ! At du i tillegg har en av verdens beste motorer foran giret, betyr ingen ting, bortsett fra noe høyere vekt. Som index sier : mannen lyver, eller drømmer litt.... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.November.2011 Link til dette innlegget Svart 8.November.2011 http://www.jpyacht.dk/showboat.php?boat=212 Denne er identisk med den som ble testa i BM i 1986 tror jeg det var. Yanmarmotor på 66 er omtrent sikker på at den gorde 17-18 knop med den motoren! Jeg skal ha det blade på loftet men kansje noen har testen online. Eller så kan det være at Fram 690 fra tidligere har ulikt undervannsskrog sånn at den går tyngre i sjøen! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 8.November.2011 Link til dette innlegget Svart 8.November.2011 Orginal Fram 690 i fra tidlig 80 tallet med 54 hk går ca 11 GPS knop. De neste 6-7 knopene krever nok mere enn 11hk? Et bra skrog i samme størrelse øker ca 4 knop på 20 hk v.hastighet på 15+ Ellers er det jo hevet over enhver tvil om at forrige eier lyver angående fart/turtall. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 8.November.2011 Link til dette innlegget Svart 8.November.2011 (redigert) ta en titt her: beregning av fart Redigert 8.November.2011 av Pluto9 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 8.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2011 kan jo si at fader prøvde båt med den propeln som stod på båten.3 blad 13x16 da klarte båten 13.3 knop...med 3 personer i.og 4200 O/min.... hadde man klart å få 12-13 knop i marsfart på ca 3200-3300 så hadde det vært bra:). Ps.er samme båt som på bildan som -morten- la ut Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 8.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2011 http://bat.autodb.no/autodb/search.wa2?AdItemId=1322583&_cmd=similar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.