Jump to content

Seilbåt vs. strømkabel


Zenit

Recommended Posts

Hvorfor skulle det ikke være seilbåten sin feil? At han ikke ser skiltet er vel neppe noen andres feil i alle fall. Har selv nappet ned en kraftledning i Fitjarøyene med litt for høy mast så jeg vet litt om hvordan det føles men så lenge ledningene er korrekt merket i kart og på skilt skal det en ganske kreativ forklaring til for å "slippe unna"...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Denne saken er jo nevnt i tråden om sørlendingene som tapte millioner i de fire timene strømmen var borte.

Skyld?

Båteieren vil jeg tro.

Dette spennet står jo i kartet, selv om jeg ikke kan se noe om fri høyde.

Det står jo også skilt.

Men.

Er det god beredskap med disse spennene?

En kabel i sjøen er jo langt mer robust.

Link to post
Share on other sites

Fitjar Kraftlag og andre liker jo godt 15 meters spenn og det er jo ikke mange moderne seilbåter med så lav mast. I mitt tilfelle lå jeg å så på arbeidet med å sette opp igjen spennet. Jeg ble imponert over hvor raskt de gjorde jobben men jeg skulle også likt å se den gaffelen de skrev timer med. Timetallet på fakturaen stemte SVÆRT så dårlig med mine observasjoner så jeg sitter litt med inntrykket av at seilbåter er en god inntektskilde for kraftlaget...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fitjar Kraftlag og andre liker jo godt 15 meters spenn og det er jo ikke mange moderne seilbåter med så lav mast.

Er nok noen, men det er mange på 20 meter også. Spennet mellom Teløy og Smedholmen som nå er lagt i kabel er vel starten på en prosess med å få lagt flere luftspenn i kabel.

På den tiden når de linjene ble strukket, var det vel heller ikke så mange båter som var høyere en 15 meter.....

Tror ikke det er mange nye linjer som blir så lave som 15 meter.

Sjefen i Fitjar Kraftlag er forøvrig seiler selv, så han kjenner problemet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...