Kjetil1 Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Har kun gått inn med hekken først inn på plassen. Et par ganger gar jeg måttet gå ut, legge båten rett vei igjen og så prøve igjen da den har vridd seg på tvers før jeg får den på rett kurs. Trenger øvelse tenker jeg . Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 må få satt inn eget batteri fremme snart kansje Uten tvil. SP75/SE80 skal være plenty nok på din båt. Mål spenningen direkte nede på thruster under kjøring, så får du en indikasjon på hvor gæli shituasjonen er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 28.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2011 i dag kom vinden rett fra siden og ikke noe problem å få akterenden til å treffe, men baugen bare blåser bort og båten legger seg på tvers, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 28.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2011 Mål spenningen direkte nede på thruster under kjøring, så får du en indikasjon på hvor gæli shituasjonen er. har ikke målt på motoren, men i bruksavisningen står det att den kobbler ut på 8,5Volt og det gjør den til stadighet.vil vel få ekstremt mere kraft i vispen med ett batteri fremme ja Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 (redigert) Uten tvil. SP75/SE80 skal være plenty nok på din båt. Definitivt! I min Viksund 350 (drøyt 7 tonn) har jeg en Sleipner baugpropell fra 1996 som heter 4hk. Vet ikke hvilken modell den tilsvarer i dag, men den holder alltid for meg. Og jeg har en del vindfang... Redigert 28.August.2011 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Stor forskjell på hvordan de er montert, hvordan kanalen er utformet og ikke minst hvor høyt de sitter. Ser at på noen båter piskes det mye luft når thruster kjøres, og da blir det lite skyveeffekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Får ikke thrusreren "mat" nok så virker det dårligere. Det er ikke så rart. Både type batterier, lengde og tykkelse på ledninger og at det ikke er andre svake punkter som skaper spenningfall er avgjørende for hvor godt den vil virke. Helt enig med andre her at SP75 skal være bra nok i din båt, og hvis ikke så skyldes den nok ikke thrusteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 (redigert) Har ikke ligget på fjellkiler med nåværende båt ennå. Ser for meg at dette kan bli noe hektisk hvis det blåser i tillegg til at jeg ikke stoler helt på kun kiler. Har brukt kiler i 40 år og har sittet i all slags vær. Det er bare et par regler en må ta hensyn ti, et tau i hver kile, ikke belaste kilen på langs av sprekken. Vinkelkile må brukes hvis en må belaste langs sprekken. Ha en 4-5 kilos hammer for å slå de ned. 15 tonn er litt i overkant når det gjelder bergkiler. Trær og steiner er bedre. Har god tid når båten ligger der og tøffer. Ikke enig 18 tonn er ingen hindring er min erfaring, men så har jeg smid de selv. OG ER DET INGEN SPREKKER SÅ HENDER DET AT JEG BORRER ET PAR 1 tom`s HULL Et lite utvang av kilene. . Redigert 28.August.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
BingoBonzo Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Får ikke thrusreren "mat" nok så virker det dårligere. Det er ikke så rart. Både type batterier, lengde og tykkelse på ledninger og at det ikke er andre svake punkter som skaper spenningfall er avgjørende for hvor godt den vil virke. Helt enig med andre her at SP75 skal være bra nok i din båt, og hvis ikke så skyldes den nok ikke thrusteren. Har du noen tips til hvordan du kobler dette det baugpropell-batteriet? Tenker da på ift. til lading, evt. isolasjon fra andre elektriske systemer, trenger man mer en kun batteriet osv? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Min sjekkliste er å sjekke dybde ved land, planlagt plassering av båt og hvor fortøyning skal festes ved å bruke kikkert. Har sett kikkert med peilekompass ... men ekkolodd? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Nå finner jeg som regel noen steiner eller trær å hekte tauene rundt. Jeg har kun kjøpekiler. Har ikke brukt dem på flere år, men de henger i forpiggen sammen med slegge klare til bruk. På Hulda har jeg montert et 170 AH batteri som ligger rett i akterkant av baugpropellen. Fra dette batteriet går startkabler via sikring og bryter ned til baugpropellen. Bryteren er en BEP fjernstyrt som betjenes fra innvendig instrumentpanel. Inn på batteriet går også kabler akterover til hovedstrømmen, slik at når BEP-bryteren er slått på, så blir baugbatteriet ladet fra dynamoen. BEP-bryteren slår også av/på strømmen til ankerwinchen. Ankerwinchen er på 1000 W og baugpropellen er Sleipner ST95. Når vi ligger for landstrøm, så vedlikeholdlades baugbatteriet fra egen lader koblet drekte til dette batteriet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sitrin Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 (redigert) Gjorde dette i våres. Brukte et 120AH AGM batteri (SP75) Brukte eksisternde kabel som gikk til trusteren dirreket på det nye batteriet i baugen. I andre enden kobles dem i parallel med enten forbruksbatterien eller startbatteriet. Videre tar du en kabelsladd dirrekte fra minusen på batteriet til minustilkoblingen på trøsteren. Fra + på batterien kobler du først via en sikring så en bryter også til trøsteren. Bryteren bør du kunne komme greit til så du på en enkel måte kan gjøre trøsteren strømløst (jeg flytet min fjernstyrte bryter frem i baugen). Husk å bruk tykke nok kabler. Grei jobb. Lykke til Redigert 28.August.2011 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 (redigert) Mange fine tips her og når jeg ser bildet til roger-jo skjønner jeg jo at det er flere ting enn standard vinkler eller rette kjøpekiler som kan brukes. Har brukt disse noen ganger når jeg ikke finner rette sprekken i fjellet, og de virker ok ! PS: Hva med en egen thruster tråd.... Redigert 28.August.2011 av Magne A. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Pleier å ligge på svai, av latskap :-) Ser det er noen som foretrekker å ligge med rompa ut og baugen mot land fordi de ikke stoler på kun bergkiler, når de ligger longside. Dét må jeg, med all respekt å melde, si er noe av det dummeste jeg har hørt Se på han her: Han har nok ikke bare kasta dreggen et par ganger over hue før han har knytt fast teltet for natten, for å si det sånn. En bergkile som sitter, den sitter. Og du hører om den sitter når du slår den inn. Hvis du syns det er slitsomt med slegge og en diger bøtte med båt-kiler, ta gjerne en tur i sportsbutikken og se om det er noe klatreutstyr som kan passe ... smetter elegant ned i beauty-bag'en ;-) Av de vanlige kilene anbefaler jeg de som har vinkel, de rette avhenger veldig av tauets vinkel på bergsprekken. Men igjen, det tar tid å få dem på plass, så ferdige bolter er best. Ser mange har med en planke eller to med liner i enden som kan fires ned for å jevne ut uryddige bergvegger (ligge utenpå fendere). Det åpner jo fler muligheter. På den annen side, nok en kjekkt-å-ha-ting å dynge båten ned med => ligger heller på svai. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 har ikke målt på motoren, men i bruksavisningen står det att den kobbler ut på 8,5Volt og det gjør den til stadighet.vil vel få ekstremt mere kraft i vispen med ett batteri fremme ja Har sett i andre tråder at baugpropeller ikke er ment å kjøres mer enn så og så lenge av gangen (pga. overoppheting?) og derfor kan finne på å kutte når det virkelig gjelder. Kan det være problemet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Baugpropellen min er garantert tre minutter, og det er ganske lenge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 For en stund tilbake kom Sleipner med en styringsboks (DC speed control) som sikrer variabelt pådrag på thrusteren. Det muliggjør lenger kjøring uten fare for varmgang osv. og man kan f.eks ligge longside med thrusterne i gang mens man fortøyer osv. Men, skvatt litt når jeg hørte prisen på denne styringsboksen fra Arne på Lillestrøm-messa for et par år siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Det var helt klart det som var problemet nå. var eneste mulighet for å prøve å holde fronten mot vinden, var veldig klar over att den kom til å kutte snart også var nesten inne i båsen også når den ikke ville mere, og da dreiv den jo mot båten på ene siden, så var bare å kjøre utigjen da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 skvatt litt når jeg hørte prisen på denne styringsboksen Til sammenligning. Curtis speed controller til golfbil. 350A. Koster $ 380.-. Baugthrustere må være den mest overprisede duppeditt som finnes i et marked som flyter over av overprisede duppeditter. En billig elmotor fra Kina, et vinkeldrev og et komposittrør. Komponenter for 1000 NOK? 2000 kanskje? Ellers er det interessant å lese om et så utbredt problem jeg ikke viste jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Baugthrustere må være den mest overprisede duppeditt som finnes i et marked som flyter over av overprisede duppeditter. Ellers er det interessant å lese om et så utbredt problem jeg ikke viste jeg hadde. 1) Baugpropell føyer seg inn i rekken av andre elektriske overprisede dubeditter som el. innrulling av seil, el. winch, aggeregater for båt etc. 2) Ikke sant? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 (redigert) Til sammenligning. En billig elmotor fra Kina, et vinkeldrev og et komposittrør. Komponenter for 1000 NOK? 2000 kanskje? Ellers er det interessant å lese om et så utbredt problem jeg ikke viste jeg hadde. Billige el-motorer holder ikke lenge i Thrustere. Det er stor forskjell på kvalitet på motorer. Det er en god del mer komponenter i en thruster enn det du lister opp. Brakett, styringselektronikk, Kontaktor(dobbel) mm Å støpe en undervannhus i bronse, maskinere drev/tannhjul og aksler etc, og montere dette sammen koster vel også kanksje litt, eller? Redigert 29.August.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 For å holde seg til golfbilen. En Hitachi 3.5 hk motor. Koster $470.-. Motor til mer eller mindre kontinuerlig drift. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Nå sporer vel denne tråden av, som så mange andre. Bare for å hjelpe til med avsporingen. Min SP95 kostet kr. 19390 pluss diverse greier for å få den til å virke med tillegg kr. 1500. 25 % mva kommer i tillegg. Og jeg fikk det etter sigende billig hos Sleipner. Og dette var ordredato 14.04.2000. Tunnelen, som ikke er i plastikk, men et standard jernrør på innvendig dia. 180 mm var så dyrt at jeg fikk hakeslepp. Men jeg hadde ikke tid til å skaffe noe annet akkurat da. Motoren til SP95 er forøvrig på 7 hk. Dobbelte av golfbilen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 (redigert) Jeg ser at det ble en avsporing. Jeg reagerer bare på priser enkelte ganger. Prisene jeg viste til er reservedelspriser. Som er dyrt. Pris til produsent ligger vel på halvparten. Og, en 11 hk motor til golfbil koster ca $ 750. Redigert 29.August.2011 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 (redigert) Tillagt: Beklager mer avsporing, ville bare nyansere det Muligan skrev en smule: Mye billig i Kina, ikke noe nytt i det. Som nevnt er en thruster langt mer en en el-motor. Kostnadene til de andre komponentene er lang høyere. Det var i grunnen det jeg har tenkt si om dette, men du kan jo fundere på hvorfor markedslederen for thrustere til lystbåter produseres i Norge. Den selges Worldwide til alt fra småbåter til cabincruisere til de største fra Fairline, Princess, Sunseeker, NordWest og mange andre. Proff markedet av "mindre fartøy" velger også ofte denne. Både med el.motor eller med hydraulikk. Alle vil ha lavest mulig pris, men svært få vil ha noe som ikke holder mål. Derfor brukes det mye på utvikling, testing av komponenter og testing komplette thrustere. Alt fra egne testjigger, testbasseng og testfartøy blir benyttet. Lokal produksjon gir også best kontroll og resultat. Selv om det selges mange thrusrere så blir det nok en dråpe i havet i forhold til f.eks antall Apple I Phone som selges. Så kan man kanksje heller spørre om prisen på I Phone ikke er horribelt høy. Hva mener du? Den produseres sikkert i Kina. Så enkelt eller så vanskelig er det. Redigert 29.August.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.