Jump to content

Triks for å legge til longside i uthavn alene


Sjøga

Recommended Posts

Har kun gått inn med hekken først inn på plassen. Et par ganger gar jeg måttet gå ut, legge båten rett vei igjen og så prøve igjen da den har vridd seg på tvers før jeg får den på rett kurs. Trenger øvelse tenker jeg :wink: .

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Mål spenningen direkte nede på thruster under kjøring, så får du en indikasjon på hvor gæli shituasjonen er.

har ikke målt på motoren, men i bruksavisningen står det att den kobbler ut på 8,5Volt og det gjør den til stadighet.vil vel få ekstremt mere kraft i vispen med ett batteri fremme ja

Link to post
Share on other sites

Uten tvil. SP75/SE80 skal være plenty nok på din båt.

Definitivt! I min Viksund 350 (drøyt 7 tonn) har jeg en Sleipner baugpropell fra 1996 som heter 4hk. Vet ikke hvilken modell den tilsvarer i dag, men den holder alltid for meg. Og jeg har en del vindfang...

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Får ikke thrusreren "mat" nok så virker det dårligere. Det er ikke så rart.

Både type batterier, lengde og tykkelse på ledninger og at det ikke er andre svake punkter som skaper spenningfall er avgjørende for hvor godt den vil virke.

Helt enig med andre her at SP75 skal være bra nok i din båt, og hvis ikke så skyldes den nok ikke thrusteren.

Link to post
Share on other sites

Har ikke ligget på fjellkiler med nåværende båt ennå. Ser for meg at dette kan bli noe hektisk hvis det blåser i tillegg til at jeg ikke stoler helt på kun kiler.

Har brukt kiler i 40 år og har sittet i all slags vær.

Det er bare et par regler en må ta hensyn ti, et tau i hver kile, ikke belaste kilen på langs av sprekken.

Vinkelkile må brukes hvis en må belaste langs sprekken.

Ha en 4-5 kilos hammer for å slå de ned.

 

 

 

15 tonn er litt i overkant når det gjelder bergkiler. Trær og steiner er bedre. Har god tid når båten ligger der og tøffer.

 

Ikke enig 18 tonn er ingen hindring er min erfaring, men så har jeg smid de selv.

OG ER DET INGEN SPREKKER SÅ HENDER DET AT JEG BORRER ET PAR 1 tom`s HULL

 

Et lite utvang av kilene.

 

.kiler.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Får ikke thrusreren "mat" nok så virker det dårligere. Det er ikke så rart.

Både type batterier, lengde og tykkelse på ledninger og at det ikke er andre svake punkter som skaper spenningfall er avgjørende for hvor godt den vil virke.

Helt enig med andre her at SP75 skal være bra nok i din båt, og hvis ikke så skyldes den nok ikke thrusteren.

 

Har du noen tips til hvordan du kobler dette det baugpropell-batteriet? Tenker da på ift. til lading, evt. isolasjon fra andre elektriske systemer, trenger man mer en kun batteriet osv?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Nå finner jeg som regel noen steiner eller trær å hekte tauene rundt. Jeg har kun kjøpekiler. Har ikke brukt dem på flere år, men de henger i forpiggen sammen med slegge klare til bruk.

 

På Hulda har jeg montert et 170 AH batteri som ligger rett i akterkant av baugpropellen. Fra dette batteriet går startkabler via sikring og bryter ned til baugpropellen. Bryteren er en BEP fjernstyrt som betjenes fra innvendig instrumentpanel. Inn på batteriet går også kabler akterover til hovedstrømmen, slik at når BEP-bryteren er slått på, så blir baugbatteriet ladet fra dynamoen. BEP-bryteren slår også av/på strømmen til ankerwinchen. Ankerwinchen er på 1000 W og baugpropellen er Sleipner ST95. Når vi ligger for landstrøm, så vedlikeholdlades baugbatteriet fra egen lader koblet drekte til dette batteriet.

Link to post
Share on other sites

Gjorde dette i våres. Brukte et 120AH AGM batteri (SP75)

Brukte eksisternde kabel som gikk til trusteren dirreket på det nye batteriet i baugen.

I andre enden kobles dem i parallel med enten forbruksbatterien eller startbatteriet.

Videre tar du en kabelsladd dirrekte fra minusen på batteriet til minustilkoblingen på trøsteren.

Fra + på batterien kobler du først via en sikring så en bryter også til trøsteren.

Bryteren bør du kunne komme greit til så du på en enkel måte kan gjøre trøsteren strømløst (jeg flytet min fjernstyrte bryter frem i baugen).

Husk å bruk tykke nok kabler.

Grei jobb. Lykke til :wflag:

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Mange fine tips her og når jeg ser bildet til roger-jo skjønner jeg jo at det er flere ting enn standard vinkler eller rette kjøpekiler som kan brukes.

Har brukt disse noen ganger når jeg ikke finner rette sprekken i fjellet, og de virker ok !

 

PS: Hva med en egen thruster tråd....

Redigert av Magne A. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pleier å ligge på svai, av latskap :-)

 

Ser det er noen som foretrekker å ligge med rompa ut og baugen mot land fordi de ikke stoler på kun bergkiler, når de ligger longside. Dét må jeg, med all respekt å melde, si er noe av det dummeste jeg har hørt :giggle: Se på han her:

 

2011-05-31-09-51-33-4-a-climber-sits-in-a-hanging-tent-high-up-on-great.jpeg

 

Han har nok ikke bare kasta dreggen et par ganger over hue før han har knytt fast teltet for natten, for å si det sånn. En bergkile som sitter, den sitter. Og du hører om den sitter når du slår den inn. Hvis du syns det er slitsomt med slegge og en diger bøtte med båt-kiler, ta gjerne en tur i sportsbutikken og se om det er noe klatreutstyr som kan passe ... smetter elegant ned i beauty-bag'en ;-)

 

Av de vanlige kilene anbefaler jeg de som har vinkel, de rette avhenger veldig av tauets vinkel på bergsprekken. Men igjen, det tar tid å få dem på plass, så ferdige bolter er best.

 

Ser mange har med en planke eller to med liner i enden som kan fires ned for å jevne ut uryddige bergvegger (ligge utenpå fendere). Det åpner jo fler muligheter. På den annen side, nok en kjekkt-å-ha-ting å dynge båten ned med => ligger heller på svai.

Link to post
Share on other sites

har ikke målt på motoren, men i bruksavisningen står det att den kobbler ut på 8,5Volt og det gjør den til stadighet.vil vel få ekstremt mere kraft i vispen med ett batteri fremme ja

Har sett i andre tråder at baugpropeller ikke er ment å kjøres mer enn så og så lenge av gangen (pga. overoppheting?) og derfor kan finne på å kutte når det virkelig gjelder. Kan det være problemet?

Link to post
Share on other sites

For en stund tilbake kom Sleipner med en styringsboks (DC speed control) som sikrer variabelt pådrag på thrusteren. Det muliggjør lenger kjøring uten fare for varmgang osv. og man kan f.eks ligge longside med thrusterne i gang mens man fortøyer osv. Men, skvatt litt når jeg hørte prisen på denne styringsboksen fra Arne på Lillestrøm-messa for et par år siden.

Link to post
Share on other sites

Det var helt klart det som var problemet nå. var eneste mulighet for å prøve å holde fronten mot vinden, var veldig klar over att den kom til å kutte snart også :yesnod: var nesten inne i båsen også når den ikke ville mere, og da dreiv den jo mot båten på ene siden, så var bare å kjøre utigjen da :giggle:

Link to post
Share on other sites

skvatt litt når jeg hørte prisen på denne styringsboksen

Til sammenligning.

 

curtisscontroller.gif

 

Curtis speed controller til golfbil. 350A.

Koster $ 380.-.

Baugthrustere må være den mest overprisede duppeditt som finnes i et marked som flyter over av overprisede duppeditter.

En billig elmotor fra Kina, et vinkeldrev og et komposittrør.

Komponenter for 1000 NOK? 2000 kanskje?

 

Ellers er det interessant å lese om et så utbredt problem jeg ikke viste jeg hadde.

Link to post
Share on other sites

Baugthrustere må være den mest overprisede duppeditt som finnes i et marked som flyter over av overprisede duppeditter.

 

Ellers er det interessant å lese om et så utbredt problem jeg ikke viste jeg hadde.

 

1) Baugpropell føyer seg inn i rekken av andre elektriske overprisede dubeditter som el. innrulling av seil, el. winch, aggeregater for båt etc.

2) Ikke sant?

Link to post
Share on other sites

Til sammenligning.

 

En billig elmotor fra Kina, et vinkeldrev og et komposittrør.

Komponenter for 1000 NOK? 2000 kanskje?

 

Ellers er det interessant å lese om et så utbredt problem jeg ikke viste jeg hadde.

 

Billige el-motorer holder ikke lenge i Thrustere. Det er stor forskjell på kvalitet på motorer.

Det er en god del mer komponenter i en thruster enn det du lister opp.

Brakett, styringselektronikk, Kontaktor(dobbel) mm

Å støpe en undervannhus i bronse, maskinere drev/tannhjul og aksler etc, og montere dette sammen koster vel også kanksje litt, eller?

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå sporer vel denne tråden av, som så mange andre. Bare for å hjelpe til med avsporingen. Min SP95 kostet kr. 19390 pluss diverse greier for å få den til å virke med tillegg kr. 1500. 25 % mva kommer i tillegg. Og jeg fikk det etter sigende billig hos Sleipner. Og dette var ordredato 14.04.2000. Tunnelen, som ikke er i plastikk, men et standard jernrør på innvendig dia. 180 mm var så dyrt at jeg fikk hakeslepp. Men jeg hadde ikke tid til å skaffe noe annet akkurat da. Motoren til SP95 er forøvrig på 7 hk. Dobbelte av golfbilen.

Link to post
Share on other sites

Tillagt: Beklager mer avsporing, ville bare nyansere det Muligan skrev en smule:

 

Mye billig i Kina, ikke noe nytt i det.

 

Som nevnt er en thruster langt mer en en el-motor. Kostnadene til de andre komponentene er lang høyere.

 

Det var i grunnen det jeg har tenkt si om dette, men du kan jo fundere på hvorfor markedslederen for thrustere til lystbåter produseres i Norge. Den selges Worldwide til alt fra småbåter til cabincruisere til de største fra Fairline, Princess, Sunseeker, NordWest og mange andre.

Proff markedet av "mindre fartøy" velger også ofte denne.

Både med el.motor eller med hydraulikk.

Alle vil ha lavest mulig pris, men svært få vil ha noe som ikke holder mål.

Derfor brukes det mye på utvikling, testing av komponenter og testing komplette thrustere.

Alt fra egne testjigger, testbasseng og testfartøy blir benyttet.

Lokal produksjon gir også best kontroll og resultat.

Selv om det selges mange thrusrere så blir det nok en dråpe i havet i forhold til f.eks antall Apple I Phone som selges. Så kan man kanksje heller spørre om prisen på I Phone ikke er horribelt høy.

Hva mener du? Den produseres sikkert i Kina.

 

Så enkelt eller så vanskelig er det.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...