Jump to content

Triks for å legge til longside i uthavn alene


Sjøga

Recommended Posts

Er det noen som har noen spesielle triks for å legge til i uthav longside alene ombord å ingen til å ta i mot tauene?? er på min første helgetur mutters alene og la til på ukjent sted og det gikk strålende, var bolter i fjellet, så jeg tok bare springet fra mittre feste og festet mot vinden og så de andre tauene. men om det ikke hadde vært bolter i fjellet og jeg måtte slått i en spiker i fjellet og samtidig passet på så båten ikke slo intil, kunne det fort blitt litt mere hektisk. hadde selfølgelig alle fendere ute og tauene klare og hammer og kile liggende klar på siden på båten. jeg som går i land fra plattformen når jeg ligger longside, så er det kansje lettest å legge akterenden mot vinden å holde i tauet og finne en sprekk til kilen bakerst først??

hva gjør andre som reiser alene på tur til uthavn????

 

20110826135.jpg

Redigert av Cathrine. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom du har fjernkontroll på baug, hekktruster er dette til stor hjelp, da du kan stå på land å styre båten sideveis. Ellers er en måte å ankre opp på svai utpå, ta jolle inn der du vil ligge og gjøre klar tau og kanskje fendere slik at det ligger klart når du kommer tilbake med moderskipet. Handy duck, tror eg den heter, er en båtshake med en krok som kan fjernutløses med å dra i et tau som festes i kroken, denne kan brukes når du forlater havna. Du kan stå ombord, dra i et styretau og det er bare å hale trossene ombord.

Link to post
Share on other sites

Har ikke ligget på fjellkiler med nåværende båt ennå. Ser for meg at dette kan bli noe hektisk hvis det blåser i tillegg til at jeg ikke stoler helt på kun kiler.

 

Når det finnes bolter fungerer det greit å sette fra midten og forover ved vind forfra eller fra aktre og akterover ved vind aktenfra.

Går helst ikke på berget for å sette første fortøyningen, bruker heller båtshaken eller cowboymetoden.

 

Med forrige båten satte jeg spring akterover fra aktre og kjørte i springet mens jeg fortøyde resten fra dollbordet hvis mulig.

 

Har også en båtshake med løs krok for å feste fortøyning i som kan fungere med litt trening.

 

Har thrustere i begge ender med fjernkontroll som jeg korrigerer med underveis.

 

Noen ganger legger jeg ut anker ved tillegging og andre ganger kjører jeg ut ankeret med jolla for å sikre ved avgang.

 

Bruker god tid, vest og mye fendere så bruker det å gå bra alene.

Link to post
Share on other sites

Personlig ligger jeg aldri longside hvis jeg er alene. Jeg kan legge til med baugen inn og ankeret ut bak alene hvis det ikke blåser mye. Hvis det da er mulig å dra båten longside ved å flytte baugen til en av sidene så er jo det greit å gjøre. Når man skal gå kan man gjøre det i motsatt rekkefølge.

Med fjernkontroll på vinsjen går det greit.

Idag har man jo fjernkontroll på det meste.

 

For deg med 2 motorer og drev er det også sikkert enklere.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har alltid sakt til meg selv att jeg aldrig skal ha større båt en en jeg kan takle alene og føler kansje grensen er på det jeg har nå :rolleyes: 2 motorer hjelper veldig, baugtruster er ikke mye til hjelp i en planende båt(om man ikke har en diger en da) derfor er litt greit å høre hva andre gjør i samme situasjon. å reise avgårde igjen fører skjelden til problemer, om jeg bruker bergkile kan jeg jo bare henge på siste tauet og slippe det, og ofre en kilen til hele 29kr, klarer da å kjøre meg ut stort set bestandig :yesnod: om jeg bakker opp mot vinden og inntil fjellet holder jeg båten inntil med tauet bak og får festet det og tar de andre fortløpendet. men klart er det fralandsvind blir det så å si umulig, men er jo fint å finne en plass som er rimelig vinstille når en legger til. fredagen nå som jeg la meg her, blåste det en 4-5ms men bak skjæret her var det rolig. følger jo med på værmelding å legger meg ikke utsat for vind når jeg er sånn alene. i morgen er det meldt opp til 14ms men burde ikke by på broblemer av den grunn

Link to post
Share on other sites

Synes du er tøff.

Personlig så ligger jeg ikke longside når jeg er alene på fjell uten bolter.

Stoler ikke 100% på dem jeg heller.

Da er jeg langt mer komfortabel med tung dregg og to tau i land.

Da er det bare å finne stedet. Legge seg utpå og gjøre alt klart. Gå inn, slippe dreggen og ha riktig hastighet så jeg siger helt inn.

Link to post
Share on other sites

:seeya: synte ikke selv jeg er speiselt tøff??? det jeg lurer på er hva andre gjør??? er vel flere som gjør det?? lest på innlegg her i annen tråd om mange som drar utpå alene, hva gjør dere??gjestehavn å på svai??? for min del er det uthavn som er greia. så bare å komme med hvordan dere gjør det :seeya:
Link to post
Share on other sites

Gjør som jeg: Sett baugen inn i fjellet og gå for rolig motor fremover. Spaser iland med to tau. Det ene tauet er til baugen, det andre til springet. Gå ombord etter at tauene er festet. Vri baugen klar av fjellet og drei rundt. Rolig forover og trekk inntil med springet. Enkel sak, funker fint alene med båt på 15 tonn.

Link to post
Share on other sites

se der ja, flere som legger til alene :tongue: tenkte på det samme med å bruke dreggen, men skulle snu meg i sundet her, så da ble dreggen bare i veien. men gjør du det samme om du må slå inn bergkiler???

 

15 tonn er litt i overkant når det gjelder bergkiler. Trær og steiner er bedre. Har god tid når båten ligger der og tøffer.

Link to post
Share on other sites

Min sjekkliste er å sjekke dybde ved land, planlagt plassering av båt og hvor fortøyning skal festes ved å bruke kikkert.

 

Fra din båt kommer du vel raskest i land fra akterenden ?

.

I tillegg til å gjøre klar fendere, kuler og tau, så legger du fortøynings tauet fra baugen langs dollbordet til akterenden. Når du går i land med akterfortøyning, så tar du med deg tauet til baugen også. På den måten slipper du å gå ombord igjen. Alt etter vindretning så sikres fortøyning av akter eller baug først, for så å fortøye andre enden.

 

Ved ankomst til pene glatte svaberg med en fin naturlig kai så kan det være spennende å ikke finne bolter eller sprekker passende for dine kiler. Da kan det bli litt for spennende, så bruk av kikkert for å finne bolter og egnede sprekker, steiner eller trær, er like viktig som å sjekke dybden.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Med pålandsvind, grei skurring. Bare å ikke la seg stresse om det tar lang tid å drive noen meter inn mot land.

Fralandsvind: Ferdig fendret og fortøyning fremme. Samt et langt "spring" fra bak. Gå sakte inn til, og hopp i land med begge. Fortøy kjapt midlertidig fremme. Gå ut til siden å dra båten inntil. Bare la det være plass fremover for båten vil sige fremfor fremre fortøyning når du drar den inntil med det lange som går til bakre pullert.

 

Har et knippe forskjellige størrelser med friends (brukes til klatring). Da slipper en å hoppe iland med kiler og hammer å bruke tid på å banke. Bare å sette i en sprekk i løpet av 2 sekunder. Veldig kjekt, men relativt dyrt.

På samme knippet har jeg også noen bergkiler, også fra klatremiljøet:

 

trad_climbing__helium_friends_wild_country.jpg

klatrekiler.jpg

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært mange ganger på tur alene, og ligger alltid longside på fjell, grunnet vindfang. Er 66 fot lang og relativt høy.

 

Etter at jeg har sjekket at det er greit og ligge på plassen jeg har sett ut, gjør jeg klar fendere. I de områder jeg ofte ferdes for tiden, er der ikke mange fortøyningsbolter.

 

Jeg ser da etter trær som kan være greie og sette tamper i, for deretter og ordne bergkiler.

 

Jeg tar da relativt lange tau fra akterenden, samt midtskips frem til porten forut ved styrhuset, sammen med et tau fra baugen.

 

Når jeg tar båten inntil fjellet, tar jeg med alle tre tau (gjør ikke den feilen jeg har gjort et par ganger, nemlig og ordne fendere ETTER tauene, for da ligger tau under fendertauene..... (gikk greit allikevel)).

 

Når jeg går i land har jeg gjort meg en vurdering om hvilken ende av båten som er mest vindutsatt, og når jeg da går i land sørger jeg for å sette fast et tau i tre (oftes aktertauet) først, hurtig marsj/løping til forut, gjør denne fast, og deretter spring midtskips avhengig av vindretning.

 

Ved trening går dette ganske greit. Riktignok er jeg veldig spent av og til, spesielt når det blåser sterkt med retning fra fjellet.

 

Et tips, når du ser deg ut en plass, følg med på vannet inntil fjellet mens du vurderer. Jeg har ofte opplevd strøm i vannet som trekker båten ut fra fjell, selv om det gjerne blåser motsatt. Dette opplevde jeg tidlig i vår i Bjorvika i Blindleia. Fortøyde baugen i det det blåste med retning mot baug barbord, la til på styrbord side. Når baug var fortøyd, så jeg akterskipet begynte å dra seg ut.... Ble svett når denne skulle dras inn igjen :giggle:

 

Dersom du har sterk vind i siden mot fjell når du skal dra, fendre svært godt i baugen, og da langt frem. Gå ut på spring. Der har nok jeg bedre fordel enn deg grunnet tyngde, jo lettere båt, jo fortere driver du inn mot fjellet igjen, men er du rask til beins, så går dette bra.

 

Jeg brukte første året som eier av min båt til å trene på slikt, og nå er det som oftest gøy. Jeg har ikke kakket mot fjellet, ei heller hatt noe uhell så langt (men det kommer nok), og har så langt i år ikke brukt baugthruster en eneste gang. Antall døgn longside i uthavn så langt i år har jeg ikke tall på, men det er mange!!

Link to post
Share on other sites

Longside absolutt å foretrekke i uthavn, spesielt om det er vind. Sover bedre om natta da. (Hvem har ikke erfart vind-dreining i løpet av natta, med påfølgende dregging. Hvem har ikke opplevd å få ankeret sitt dratt opp av nabobåten). Bruker også konsekvent "nøtter" i egnede sprekker (om de fins) og stoler mer på dem en vinklede bergkiler. Viktig å ha mange forskjellige størrelser. Rette bergkiler brukes aldri.

 

Alene i uthavn går greit i lite vind og helst med noen midlertidig faste fortøyningspunkter. Fjernkontroll på thruster er ofte god hjelp.

Link to post
Share on other sites

Du sier det ikke er særlig hjelp i baugpropell. Har du en som ikke fungerer helt? Jeg skal jo montere i Cranchien i vinter. Jeg hadde (foreløpig) vært skeptisk til å i lang langs fjell i uthavn alene kun ved hjelp av mine to drev. Jeg er kanskje ikke vant nok med å manøvrere med dem, for jeg ser fram til å få baugpropellen på plass...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Da jeg skulle bakke inn i båsen hjemme på brygga i ettermiddag, var det allt for lite fart i baugpropellen etter 10 forsøk så slo den ut på overopphetningsvernet, og da ble det med baugen inn i båsen for første gang. blåste jo bra i dag da ca 8-10ms. må få satt inn eget batteri fremme snart kansje :thumbsup:

Ellers gikk det utmerket og gå fra øya i dag, hadde vinden inn bakfra og bare slapp det bakerste tauet til slutt, og bakket med ytterste drev på ful sving og baugpropellen så gikk den sidelengs fra land :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...