Jump to content

VP grønn kjølevæske: hvordan måle blanding og evt saltinnhold?


nordan family 27

Recommended Posts

Jeg har grønn VP kjølevæske på mine volvo-motorer. Den frostvæske-måleren jeg har for å måle hvor mange grader den tåler har en skala for blå frostvæske og en for rød. Men ingen for grønn. Er det et eget intrument for dette?

 

Den ene motoren har spyttet ut littegranne kjølevæske i år, så jeg lurte på om det kan kommet inn saltvann i kretsen, eller om dette har en annen årsak. Hvordan kan måle dette? Dersom frostvæskekonsentrasjonen er for lav (ref første spørsmål) så er det jo et klart hint. Og jeg skal smake på blandingen for å kjenne etter saltsmak. Men jeg tror ikke eventuelt saltinnhold kan ha blitt så stort da utspyttet er lite (har hviteolje-suge-matter under motorene for å følge med om noe skjer - og det er ikke store mengdene, men det er litt).

Link to post
Share on other sites

Jeg har en måler fra Bilema som jeg bruker. Vanlig sak til å suge opp væske. Jeg har kun røde og grønne frostvæsker på mine motorer. Nå blander jeg 50/50 og ser vel ikke behovet for målinger. Det som kan være av noe viktighet er å være klar over at korrosjonsbeskyttelsen i slike væsker ikke skal stå i motoren for lenge. Inhibitoren blir brukt opp etter hvert, les deklarasjonen for den enkelte væske. Når det gjelder saltinnhold, så vil jeg ikke brukt 'smaketesten'. Det er bedre å sende bort en prøve til analyse. Koster sikkert noen kroner.

Link to post
Share on other sites

Norsk Oljelab skal ha 275+mva. Blir vel til at jeg sender inn dit - sugde opp et par små prøver sist jeg var i båten.

 

Målte begge motorene med dette biltema-oppsugnings-instrumentet. Klarte ikke å påvise nevneverdig forskjell mellom motorene på det instrumentet, så om det har vært en inntrenging av saltvann så kan det ikke ha vært så veldig mye (ennå). Spennende å høre resultatet av testingen og om jeg må skifte væske (kun 2 sesonger siden skift) og teste kjøleren

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...