Jump to content

Garmin GSD22, innvendig eller hekksvinger?

Arvid.65

Recommended Posts

Hei.

Da ble det handel :-)

Byttet ut Ibiza 21´n i en Ibiza 26 Touring 2009, m/Suzuki 300 på hekken.

Det var andre boller :thumbsup: 21´n var bra den, men litt liten for oss 5.

Der fulgte det med en Garmin 4012 plotter, men uten dybdemåler eller ekkolodd.

Har nå kjøpt en GSD22 Network Sounder, og en innvendig monterbar svinger(?), som heter: In-hull Mount ADJ DEAD RISE TRANSDUCER(010-10327-00)

Har ikke montert dette enda, og jeg lurer på om en hekksvinger gjør samme jobben? Da får jeg vanntemp i tillegg i såfall. (Så er den hekkmonterte billigere også)

Eller får jeg et helt annet bilde med den innvendige?

Er helt grønn på dette området, og jeg følte ikke jeg fikk noe klart svar der jeg kjøpte den.

Noen inspill?

Mvh

Arvid

Jeg har GSD22 med innvendig svinger (Airmar P79). Dette fungerer perfekt i min båt iallefall. Mister ikke bunnsignal uansett hvor fort jeg kjører. Toppfart er ca 48 knop.

Det som er viktig når du monterer innvendig svinger er å få den langt nok bak i båten. Det nytter ikke å sette den midtskips og tro at du skal få signal når båten planer. Da er det nesten bare luft under den.. (så lenge du har trimmet båten riktig da). Jeg har min svinger ca 2 meter frem fra hekken. Båten er 7,6 meter lang totalt.

Vær obs på at en innvendig svinger mister ca 30% av effekten ved at signalet skal gjennom skroget to ganger. Så en svinger på 500W som monteres utvendig vil nå dypere enn en innvendig på samme styrke. Min P79 er på 500W og jeg har godt bilde ned til ca 200 meter dybde. Har opplevd å få bunnsignal i 30 knop på 500 meters dybde, men da var det nok rent fjell på bunnen som reflekterte bra.

Jeg synes innvendig svinger er veien å gå da montasjen er 100% sikker. Ingen hull som skal borres eller skrus i båten. Ingenting som man kan slå borti bak på hekken osv..

Ja, og en ting til.. Det er ekstremt viktig å montere den innvendige svingeren så langt ned mot kjølen som mulig. Dersom den monteres f.eks 50cm til siden for kjølen så vil den sannsynligvis bli løftet ut av vannet når farten øker - og da miser du signalet!

Tror det er veldig mange feilmontasjer som gjør at folk ikke er fornøyde med de innvendige svingerene..

Jeg har GSD22 med innvendig svinger (Airmar P79). Dette fungerer perfekt i min båt iallefall. Mister ikke bunnsignal uansett hvor fort jeg kjører. Toppfart er ca 48 knop.

Vær obs på at en innvendig svinger mister ca 30% av effekten ved at signalet skal gjennom skroget to ganger. Så en svinger på 500W som monteres utvendig vil nå dypere enn en innvendig på samme styrke. Min P79 er på 500W og jeg har godt bilde ned til ca 200 meter dybde. Har opplevd å få bunnsignal i 30 knop på 500 meters dybde, men da var det nok rent fjell på bunnen som reflekterte bra.

Forklaringen jeg har fått av leverandør på hvorfor bunnsignal detter ut ved fart over 25 knop er at signalet ikke rekker å gå mot bunn og opp igjen før båten har forflyttet seg for mye til at signalet blir registrert. Er derfor intresangt at du klarer å få til dette i 48knop.

Jeg kan bekrefte at jeg klarer å beholde full opptegning av bunn med god kvalitet i høy fart.

Det kan faktisk være litt "skummelt" å kjøre fort med ekkolodd på full skjerm. Selv om jeg vet at det i området jeg er i har god nok dybde, så kan de ekstremt bratte bakkene som befinner seg under vann bli opptegnet omtrent som rette vegger der du føler at du går på land om kun få sekunder når man kjører fort.. :sweat:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...