Jump to content

Hva er galt: powertrim fusket, nå død.. yamaha 70ce..


Chris H

Recommended Posts

Hei! Jeg har en yamaha 70ce 2000mod.

 

Powertrim-/tilten på den har fusket en del og gåt noe ujevnt den siste tia, samt at noen ganger låser den seg om jeg tilter den heeelt opp. Om jeg da prøver å tilte ned powertrimen går powertrim-motoren men skjer ikke noe mer... Etter å ha holdt inne og trykket en del knappen for å tilte ned "løstner" den og går ned etter noen minutter.. Frustrerende..

Jeg har unngåt dette problemet ved å ikke tilte den helt opp..

 

I det siste har den fusket en del og kommet noen ulyder når jeg tilter/trimmer den.. men den går alikevell jevnt opp og ned..

 

Da jeg skulle en tur på sjøen på fredag nektet den å la seg tilte ned, skjedde ingen ting når jeg prøvde å tilte ned.. har byttet begge releer og de klikker fint, har også målt med voltmeter om det kommer 12v igjennom releene og det gjør det..

 

Testet for sikkerhets skyld å koble kabler direkte fra batteriet til powertrimmen.

(powertrimmen har 3 kabler: en blå(+), en grønn(+) og en svart(-))

koblet + på batteriet til grønn først og - på batteriet til svart. prøvde blå direkte også..

De kom ikke så mye som et pip fra tiltmotoren.. :cryin:

 

Er det da garantert tiltmotoren det er noe galt med?

Og har noen her noen evt. erfaring/viten om hvordan den bytts?

Er den under trykk eller noe??

Er det en omfattende jobb å bytte den?

Siden motoren min ble spesial laget fra yamaha til racing med kort stamme og 3.5" undervannshus vet jeg ikke om den har den standar powertrimmen som er på andre 70 hk fra yamaha.. ?? innbiler meg at hvertfall braketten er noe mindre. her er noen bilder:

imag1132a.jpg imag1136o.jpg imag1139e.jpg

(trykk på bildere for å forstørr)

Ser det står på powertrimmen 6H305 og 9J 0295. Noen som vet hvilken motor jeg skal ha til den? Ser de har bra utvalg på boatparts.no..

 

Et tillegs spørsmål. Kan noen forklare meg på bildet mit hvor jeg fyller på olje på powertrimmen? er det den muttert midt på på høyre beholder?

 

Mye tekst håper dere skjønner hva jeg mener.. Chris ;)

Redigert av Chris H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøv å kakk litt forsiktig på tiltmotoren når når den kutter ut,virker den da er det nok inne i selve motoren problemet ligger. Har samme problem på min egen motor.

 

Braketten din er ikke lik som på min 85hk,den jeg har regner jeg med er lik på vanlig 70-80-90 hk motorer.

 

Oljepåfyllinga er den skruen som sitter på høyre siden ja.

Når du skal lufte systemet løsner du den store skruen med flatspor som sitter inn fra siden på braketten inne i et hull. Står vel open\close rundt hullet der også.

Så løfter du motoren manuelt opp og ned en stund til du er fornøyd og stenger skruen igjen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Prøv å kakk litt forsiktig på tiltmotoren når når den kutter ut,virker den da er det nok inne i selve motoren problemet ligger. Har samme problem på min egen motor.

 

Braketten din er ikke lik som på min 85hk,den jeg har regner jeg med er lik på vanlig 70-80-90 hk motorer.

 

Oljepåfyllinga er den skruen som sitter på høyre siden ja.

Når du skal lufte systemet løsner du den store skruen med flatspor som sitter inn fra siden på braketten inne i et hull. Står vel open\close rundt hullet der også.

Så løfter du motoren manuelt opp og ned en stund til du er fornøyd og stenger skruen igjen. :smiley:

 

Skal prøve å kakke lit på tiltmotoren i morgen, bra tips :)

Det er 75, 80, 85 og 90 hk som er like. 70 hk'n er lik som 60 hk'n..

 

Ja riktig, skjønner hvilken skrue på siden av braketten du mener. om man løstner slipper trykket på tilt/trimen da?

Link to post
Share on other sites

Prøv å kakk litt forsiktig på tiltmotoren når når den kutter ut,virker den da er det nok inne i selve motoren problemet ligger. Har samme problem på min egen motor.

...

Hei supert tips Lars! prøvde å kakke lett på el-motoren i dag og da gikk den med en gang! :D JOHOOO!! :flag_bp:

 

Har du hatt din sån lenge? og lært deg å leve med det eller har du bytta den?

 

Det sitter Børster inne i en likestromsmotor! og de børstene blir slitt, eller det kommer vann inn i motorn og spennfjærene tilbørstene ruster og setter seg fast.

Gå til http://www.boats.net/ og finn din motor her sjekk delenr mot nr på delene i linken din.

 

Bernt

ok takk for lærdommen, altid gøy å lære noe nytt (i denne sjangeren hvertfall:P )..

Nå er ikke min 70 hk en ordinær 70 hk, den heter som nevnt tidligere 70ce og er en 2000 mod. Yamaha lagde kunn et begrenset antall av denne.. Den har bla. samme 3,5" uvh som 50hk og kort stamme.. Når jeg søker på numrene som står på braketten finner jeg ingen ting.. :/

Jeg finner heller ikke motoren min på boats.net..

 

NÅ som jeg har funnet ut at tilt-motoren fungerer når jeg kakker på den, og den låser seg av og til i øvere stilling samt noe ujevne lyder når jeg tilter opp..

Tror dere det kunn er el-motoren som er på siste kjøret eller høres det ut som om det er flere ting som kan være galt?

 

Tenker å bruke denne el-motoren for det det er vært og evt. bytte den i vinter..

 

Chris.

Link to post
Share on other sites

Børster / børstebro til denne tiltmotoren er ingen umulighet å bytte, koster vel ca litt i underkant av 1000,- hos forskjellige forhandlere her hjemme i norge.

Husk bare å bestill med ny simring/pakning til huset/motoren og olje til hydralikken.

Litt knot å komme til alle skruene, men man ser fort hvordan det skal gjøres.

Jobben bruker du ca 2-3timer på inkl fylling av olje og lufting av systemet.

Feks Ravn's garage er en som skaffer deg riktige børster/børstebro, jeg mener å huske at du må bytte hele børstebroen på denne.

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

70 cs ble tatt frem for å bruke i racing 850cc Denne motorn har ca 20% tyngre gearing enn en vanlig motor + mindre gear hus en andre 70 hk, Dette for å få mindre motstand i vannet.

 

Vist det er vann i el-motor så kommer det vann i resten av systemet etter hvert og da kan dette begyne og koste store penger.

 

Vill tro powertrimen som sitter her er samme som sitter på 50 hk.

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Børster / børstebro til denne tiltmotoren er ingen umulighet å bytte, koster vel ca litt i underkant av 1000,- hos forskjellige forhandlere her hjemme i norge.

Husk bare å bestill med ny simring/pakning til huset/motoren og olje til hydralikken.

Litt knot å komme til alle skruene, men man ser fort hvordan det skal gjøres.

Jobben bruker du ca 2-3timer på inkl fylling av olje og lufting av systemet.

Feks Ravn's garage er en som skaffer deg riktige børster/børstebro, jeg mener å huske at du må bytte hele børstebroen på denne.

hadde være greit å få gjort dette, da det koster en fjeredel av tiltmotoren.. Noen som har et bilde av slike børster så jeg vet hva jeg skal finne?

 

70 cs ble tatt frem for å bruke i racing 850cc Denne motorn har ca 20% tyngre gearing enn en vanlig motor + mindre gear hus en andre 70 hk, Dette for å få mindre motstand i vannet.

 

Vist det er vann i el-motor så kommer det vann i resten av systemet etter hvert og da kan dette begyne og koste store penger.

 

Vill tro powertrimen som sitter her er samme som sitter på 50 hk.

 

Bernt

du mener vell 70 ce.. ? Vet du hvor jeg kan finne mer info om denne motoren?

at den har et tyngre gir kan forklare mye for min del, bla. kan være tung å dra opp i fullplan, men når jeg kommer opp i fullplan går det sykt bra!

Slet fært med å finne riktig propell til den.. endte med en 11,3/4X15 turbo hotshot, merker den er i største laget, hadde kommet bedre ut med samme propellen med 13 i stigning..

Når jeg skal bytte børster eller tiltmotor skrur jeg det ut og tar det med til en forhandler, så er jeg helt sikker på å få riktig..

Vet hvertfall at uvh'et er samme som på 50hk..

Har ikke byttet på min enda,dette begynte i sommer og har greid meg hittil.

Mest sannsynlig lekker det vann inn i min,har byttet olje flere ganger siden den har vært litt gråaktig.

Kjipt problem, men er litt godt å høre at det tydligvis er en vanlig feil og jeg ikke er alene med den.. skål for oss med fusken tiltmotor som trenger et kakk eller to! :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

I dag har jeg endelig fått demontert powertrimn motoren og sett på den.

Det er tydelig at det ikke er kommet noen lekasje eller rust inni, jeg inspiserte hele motoren inni og alt ser fint ut, når jeg skrudde den sammen igjen testet jeg den på batteriet og den gikk fint som bare det, men plutselig ville den ikke gå mer.. jeg klødde meg litt i hodet, så plutselig begynte den igjen :S :S!

 

Etter å ha demonter den en gang til for nøyere inspeksjon og prøvd å pusse litt inni med en tøyfilt gikk den igjen. Testet den flere ganger med bra resultat, men regner med at den kommer til å stoppe igjen.. :( skjønner ikke hva det kan være..

Jeg fant foresten nr til tiltmotoren (18-6259) og den er lett å få kjøpt ny av, bare veldig dyr..

 

Jeg legger med noen blider og en video snutt av den når den går..

 

En ting til: Når jeg skulle skifte olje på powertrim/tilten satt skruen på tanken bom fast + at "veggene" på 6-kant hodet var slitt runde så var umulig å få tak på den. noen som har tips til hvordan løsne den? (prøvde med rustløse spray som har kjøleefekt men fikk ikke ordentlig tak i den) kansje rørlegger tang..

 

imag1200q.th.jpg imag1206.th.jpg imag1213.th.jpg imag1220m.th.jpg imag1231.th.jpg

(klikk på bilde for å forstørre)

 

Håper noen har noen forslag.

Chris

Redigert av Chris H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Børstene dine ser da ikke så ille ut, så du har fortsatt litt å gå på der.

 

Når tiltmotoren IKKE virker, klikker det i den da?

 

Følg ledningen som går fra tiltmotoren og opp til motoren din innenfor dekselet, der vil jeg velge å tro at du finner ett innslagsrelle/solinoid, som kanskje kan være årsaken siden tiltmotoren magnetspola og børster pluss resten av innmat så greit ut.

 

Har ogå vært borti at releest/solinoiden kan slå seg vrang, brenne seg litt, men dette er ingen hokus pokus og fikse, for den er bare skru forsiktig fra hverandre, men husk å hold den sammen for det er en fjær inni der.

Når skruene er løsnet åpner du den forsiktig, og kommer til noen kobberkontakter som det kan trolig være svimerker på, puss all kobberen ren med smergelpapir og sett sammen alt igjen, så er denne fikset (TROLIG)

Men selvfølgelig det kan jo også være dårlig kontakt ett sted, og eller brudd på en ledning, så sjekk dette først.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Børstene dine ser da ikke så ille ut, så du har fortsatt litt å gå på der.

 

Når tiltmotoren IKKE virker, klikker det i den da?

 

Følg ledningen som går fra tiltmotoren og opp til motoren din innenfor dekselet, der vil jeg velge å tro at du finner ett innslagsrelle/solinoid, som kanskje kan være årsaken siden tiltmotoren magnetspola og børster pluss resten av innmat så greit ut.

 

Har ogå vært borti at releest/solinoiden kan slå seg vrang, brenne seg litt, men dette er ingen hokus pokus og fikse, for den er bare skru forsiktig fra hverandre, men husk å hold den sammen for det er en fjær inni der.

Når skruene er løsnet åpner du den forsiktig, og kommer til noen kobberkontakter som det kan trolig være svimerker på, puss all kobberen ren med smergelpapir og sett sammen alt igjen, så er denne fikset (TROLIG)

Men selvfølgelig det kan jo også være dårlig kontakt ett sted, og eller brudd på en ledning, så sjekk dette først.

 

Jeg vet ikke om du så dette innlegget? her er det masse bilder og en videosnutt.. på bildene er det tydelig at det ikke er noe relee inne i tiltmotoren.. Alle koblinger der ser bra ut og er ikke slit i det hele tatt.

Erfarte det med å ta den fra hverandre den gærne veien. begge fjærene spratt ut og var utrolig vanskelig og knotete å få satt de sammen igjen skikkelig, men det lot seg gjøre..

Link to post
Share on other sites

 

................

Når tiltmotoren IKKE virker, klikker det i den da?

 

Følg ledningen som går fra tiltmotoren og opp til motoren din innenfor dekselet, der vil jeg velge å tro at du finner ett innslagsrelle/solinoid, som kanskje kan være årsaken siden tiltmotoren magnetspola og børster pluss resten av innmat så greit ut.

 

.......................

Men selvfølgelig det kan jo også være dårlig kontakt ett sted, og eller brudd på en ledning, så sjekk dette først.

 

Jeg leste det du skrev og så både klipp og bilder, men jeg har nå uthevet noe som jeg tror kanskje også er riktig på din motor, da både 50hk, 90hk og 115hk som jeg har sett på har dette.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Jeg leste det du skrev og så både klipp og bilder, men jeg har nå uthevet noe som jeg tror kanskje også er riktig på din motor, da både 50hk, 90hk og 115hk som jeg har sett på har dette.

Jeg har to releer en til tilt opp og en til tilt ned innenfor motordekselet. De var det første jeg byttet.. som nevnt i første post:

.... har byttet begge releer og de klikker fint, har også målt med voltmeter om det kommer 12v igjennom releene og det gjør det.. .

men som du ser på videoen kobler jeg tiltmotoren direkte til batteriet og den sluttet å virke av og til da også.. (det gjorde den selfølgelig ikke når jeg filmet videoen) du får unskylde meg om jeg misforstår deg. er veldig takknemelig for hjelpen :)

Chirs.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to releer en til tilt opp og en til tilt ned innenfor motordekselet. De var det første jeg byttet.. som nevnt i første post:

er veldig takknemelig for hjelpen :)

Chirs.

 

Der ser jeg hva jeg ikke fikk med meg ja :headbang: :headbang:

 

Da spørs det om viklingen på spolen kanskje kan være skadet, uten at jeg kan si dette sikkert, men hvis du utelukker releene, og børster er ok (sjekket at motstand ohm er lik??) koblinger ledninger er feilfri/uten brudd, magnethuset er helt polene er uten irr/skader på huset og inni huset, da spesielt også på "børstebro".

Hvis alt dette er ok ville jeg kanskje vurdert å levere hele tiltmotoren på ett elektromotor service-verksted, for å sjekke viklingene.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Der ser jeg hva jeg ikke fikk med meg ja :headbang: :headbang:

 

Da spørs det om viklingen på spolen kanskje kan være skadet, uten at jeg kan si dette sikkert, men hvis du utelukker releene, og børster er ok (sjekket at motstand ohm er lik??) koblinger ledninger er feilfri/uten brudd, magnethuset er helt polene er uten irr/skader på huset og inni huset, da spesielt også på "børstebro".

Hvis alt dette er ok ville jeg kanskje vurdert å levere hele tiltmotoren på ett elektromotor service-verksted, for å sjekke viklingene.

Hva er egentlig forskjellen på børster og børstebro?

tror du øverste del på dette blidet av spolen er slitt? vet ikke om har noe å si? skal teste litt mer i morgen..

chris.

Redigert av Chris H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvordan går det med powertrimmen?

 

Skyter inn et spørsmål her siden trimmen min også fusker: Kommer det sjøvann inn i systemet når jeg løsner skruen og tilter motoren opp på sjøen?

Skruen man løsner for å vippe opp ligger jo under vannlinja.

Heisan. burde oppdatert litt hvor dan ting endte..

Etter jeg skurdde fra hverandre tiltmotoren pusset litt på delene, satt den sammen igjen og senre byttet oljen, har den fungert bra. håper det fortsetter, har testet den mye på sjøen og på land. og forløpig fungerer den som den skal :D

 

Jeg tror ikke det kan komme sjøvann inn når du løsner skruen. (ikke 100% sikker)

tror mye av problemet til at min fusket var pga. trengte ny/mer olje. lykke til med din.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

hadde være greit å få gjort dette, da det koster en fjeredel av tiltmotoren.. Noen som har et bilde av slike børster så jeg vet hva jeg skal finne?

 

 

du mener vell 70 ce.. ? Vet du hvor jeg kan finne mer info om denne motoren?

at den har et tyngre gir kan forklare mye for min del, bla. kan være tung å dra opp i fullplan, men når jeg kommer opp i fullplan går det sykt bra!

Slet fært med å finne riktig propell til den.. endte med en 11,3/4X15 turbo hotshot, merker den er i største laget, hadde kommet bedre ut med samme propellen med 13 i stigning..

Når jeg skal bytte børster eller tiltmotor skrur jeg det ut og tar det med til en forhandler, så er jeg helt sikker på å få riktig..

Vet hvertfall at uvh'et er samme som på 50hk..

 

Kjipt problem, men er litt godt å høre at det tydligvis er en vanlig feil og jeg ikke er alene med den.. skål for oss med fusken tiltmotor som trenger et kakk eller to! :cheers:

Hallo.du finer ingen informasjon som jeg vet om disse motorene noen plass. Men motorene ble bygd på fabrikken til yamaha, av 3 overinteriserte ansatte som ville lage en motor som passer inn I båtsportsklassene s-850 og t-850. Motoren er bygd på en haug av rester de hadde liggende på lager og er som dere har sagt en 70 hk med kort stamme. Den er bygd på en yamaha 55 hk brakett 50 g mittseksjon og 55 u hus. Hk er ikke oppgitt som Andre yamaha motored ved 6500 omdr men 70 ved 7400 dette takket være en spesiell eksos pipe. I løp ble det tatt ut over 100 hk og de kjørte på 9000rpm. Motorene ble også levert med en yamaha 11.19 eller 11.21 cleaver prop. Som du sikkert har lest allured ble ikke denne motoren levert med powertrim så motoren din er I senere tid fått en trim fra mest sansynelig 50 h eller 50 g!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...