Jump to content

Hvor henter dere diesel fra til varmeapparatet?


Lyspære

Recommended Posts

Mange som sliter med fusking på varmeapp, dieseltilførsel går tett?.

 

Hvor henter dere ut dieselen fra? Jeg hadde problemer for lenge siden Jeg hentet ut fra hoved tank.

En dag gikk jeg lei. Fikk laget en liten tank på ca 8 liter som ble montert på retur siden fra motor. Har aldrid hatt renere diesel til varmeapp. Ingen problemer.

 

varmeapp.jpg

Redigert av Lyspære (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har egne sugerør for både diesel varmeapparat (Eberspächer D2) og Wallas kokeapparat rett fra hovedtank, og har aldri hatt problem med det. Har slike små filtre av plast på begge slangene. Har aldri sett noe behov for å gjøre det mer komplisert.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mange som sliter med fusking på varmeapp, dieseltilførsel går tett?.Hvor henter dere ut dieselen fra? Jeg hadde problemer for lenge siden Jeg hentet ut fra hoved tank.En dag gikk jeg lei. Fikk laget en liten tank på ca 8 liter som ble montert på retur siden fra motor. Har aldrid hatt renere diesel til varmeapp. Ingen problemer.varmeapp.jpg

 

Hvordan har du løst/bygget tanken med både innløp og utløp for retur dieselen fra motoren?

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Tar dieselen fra hovedtanken. Sugerøret til varmeren er høyere i tanken enn sugerøret til motoren. Kun for at varmeren ikke skal kunne lense tanken slik at jeg ikke har diesel til motoren. Det sitter eget filter på sugeledningen nedstrøms pumpen til varmeren. Ingen problemer med dette opplegget.

Link to post
Share on other sites

Jeg har det slik som på bildet. Overløpet renner til hoved tank igjen. Denne små tanken fylles når motor er i gang.diesel_tanken_ca_8.jpg

Bygde du tanken selv, eller finnes det tanker som passer for formålet med en liten modifikasjon?

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Bygde du tanken selv, eller finnes det tanker som passer for formålet med en liten modifikasjon?

 

Jeg laget ikke tanken selv, men sikkert noen her inne som har en god ide til vilke tank som einer seg.

Man kan også montere inn en egen tank måler slik at du kan følge med hvis du ligger i ro over lengre tid uten å starte opp motoren. Men varmeapp kan gå i mange mange timer på 8/10 liter.

ca_10..jpg

Redigert av Lyspære (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette var unødvendig kompliserte greier. Som sagt tidligere, suger jeg rett fra hovedtanken gjennom et lite slangefilter lignende dette til under en femtilapp. Og har en ekstremt mye dritt i dieselen slik at filteret tettes, er det raskt å sette inn et nytt som en kan ha liggende flere av i en skuff. Selv har jeg imidlertid aldri hatt behov for å skifte filteret etter flere år, og både varmer og kokeapparat funker utmerket uten å være sotet ned.

 

w13176-00.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dieselen til varmeren kommer fra hovedtanken. Går mellom ett CAV filter før det kommer til "duppeditt"filteret ved pumpa. Bytter CAV filteret sammtidig med filterene til motor.

Stopper varmeren pga. dritt i Dieselen. So what. Mer bekymret for motorstans.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette var unødvendig kompliserte greier. Som sagt tidligere, suger jeg rett fra hovedtanken gjennom et lite slangefilter lignende dette til under en femtilapp. Og har en ekstremt mye dritt i dieselen slik at filteret tettes, er det raskt å sette inn et nytt som en kan ha liggende flere av i en skuff. Selv har jeg imidlertid aldri hatt behov for å skifte filteret etter flere år, og både varmer og kokeapparat funker utmerket uten å være sotet ned.

Hjertens enig. Har også Eber´n koblet med eget stigerør fra tanken. Deilig å alltid vite at man har nok brensel. Har kanne på kokeapparatet, og skulle gjerne hatt det også koblet til tanken. Er en Wallas safeflame. Mener at den kun tar fritidsparafin/lampeolje.

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet ut mitt Wallas 100x kokeapparat for lampeolje med et Wallas 95D for diesel, nettopp for å slippe å måtte bytte kanne. Og da jeg tidligere byttet mitt Termic2000 varmeapparat (for lampeolje), var også kravet at det nye apparatet måtte kunne gå på diesel. Så da ble det Eberspächer D2.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Rett fra hovedtank med eget stigrør. Litt kortere en stigrør til motor. Litt rusk i sil i pumpa 2 ganger, så eg vurdere sånn lite plastfilter :thumbsup:

 

Jeg har et slikt lite filter og henter som deg rett fra hovedtank med et stigrør som er ca 5-7cm kortere enn det som henter diesel til motor.

Da er jeg trygg på at ikke varmeren bruker opp siste rest av diesel. Hos meg, passer det slik at når tankmåleren har kommet inn på det røde feltet, velger jeg å ikke bruke varmeren før tanken er fylt.

Det lille filteret har jeg byttet kun én gang og det var etter et Dieseldyrangrep.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei lyspære, hvordan er mannlokket konstruert? Er det bare en vanlig skrukork, eller har du noe mere solid med bolter? Kan en slik tank flomme over om den ikke er potte tett? Blir det overtrykk i den?

 

Det er mange varmeapparater som baserer seg på en dagtank med et visst fall. For dem som allerede har dagtank er dette et genialt system, og slett ikke en uvanlig løsning. Man slipper å søle med å etterfylle, og dieselen er alltid ren og fin. Jeg har en 10 liters dagtank i rustfritt stål, og har tidligere hatt planer om å bygge dem om slik du har fått. Men jeg vil ikke ha noe trykk i den, for det vil forstyrre dieseltilførselen til varmeapparatet som er en hovdeovn.

Redigert av Aron Tvedt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei lyspære, hvordan er mannlokket konstruert? Er det bare en vanlig skrukork, eller har du noe mere solid med bolter? Kan en slik tank flomme over om den ikke er potte tett? Blir det overtrykk i den?

 

Det er mange varmeapparater som baserer seg på en dagtank med et visst fall. For dem som allerede har dagtank er dette et genialt system, og slett ikke en uvanlig løsning. Man slipper å søle med å etterfylle, og dieselen er alltid ren og fin. Jeg har en 10 liters dagtank i rustfritt stål, og har tidligere hatt planer om å bygge dem om slik du har fått. Men jeg vil ikke ha noe trykk i den, for det vil forstyrre dieseltilførselen til varmeapparatet som er en hovdeovn.

 

Min er i har plast. Mannlokket mitt er et skru lokk med pakning.Jeg har ingen annen utlufting en slangen som går videre til hoved tank. Har ikke merket noen problem med overtrykk eller undertrykk. Men hadde det vært et problem kunne jo en ha laget en ekstra lufting på den lille tanken,evt brukt et slikt lokk som er på plast tankene til påhengs. Der er det jo egen lufteskrue i lokk. (men på min drager den bare inn luft fra hovedtank via returslange)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...