Jump to content

92,3 volt i propeller axlen ?


I.E

Recommended Posts

Alla el experter,

 

I Sverige har vi en båt tidning som heter Praktiskt Båtägande. I det senaste nummret behandlades landströms problem. De informerade om att man kan mäta restspänningen i skyddsjorden genom att sätta voltmetern på AC och lägga minus på jordstiftet i strömkabeln. Om skillnaden skulle vara mer än 0,5 volt kunde det innebära problem.

 

Jag mätte detta ikväll och hade 93,0 volt !!!

 

Blev något svettig och började ringa runt bland vänner som har lite erfarenhet, inget riktigt bra svar kunde ges så där direkt. Funderade vad det kunde bero på och stängde av huvudströmbrytaren på min landströmscentral. När detta görs bryts spänningen i den kabel (som jag mätte på) jag har ansluten till landströmscentralen. Då visade spänningen mellan jordstiftet och propelleraxeln 2,3 volt.

 

Mätte också strömmen genom att sätta över multimetern på Ampere och mätte igen mellan jordstiftet och propelleraxeln ( om man nu kan göra så ) och fick 0,191 A som resultat.

 

Ni som har koll på läget....vad kan jag dra för slutsats av detta ?

 

Tack på förhand / Dan

Link to post

Alla el experter,

 

I Sverige har vi en båt tidning som heter Praktiskt Båtägande. I det senaste nummret behandlades landströms problem. De informerade om att man kan mäta restspänningen i skyddsjorden genom att sätta voltmetern på AC och lägga minus på jordstiftet i strömkabeln. Om skillnaden skulle vara mer än 0,5 volt kunde det innebära problem.

 

Jag mätte detta ikväll och hade 93,0 volt !!!

 

Blev något svettig och började ringa runt bland vänner som har lite erfarenhet, inget riktigt bra svar kunde ges så där direkt. Funderade vad det kunde bero på och stängde av huvudströmbrytaren på min landströmscentral. När detta görs bryts spänningen i den kabel (som jag mätte på) jag har ansluten till landströmscentralen. Då visade spänningen mellan jordstiftet och propelleraxeln 2,3 volt.

 

Mätte också strömmen genom att sätta över multimetern på Ampere och mätte igen mellan jordstiftet och propelleraxeln ( om man nu kan göra så ) och fick 0,191 A som resultat.

 

Ni som har koll på läget....vad kan jag dra för slutsats av detta ?

 

Tack på förhand / Dan

Suzuki har nok rett at det er jordfeil 'big-time'. Tenkte bare jeg skulle kommentere den siste testen du gjorde: Å måle Ampere på den måten har ikke noe for seg fordi et multimeter innstilt på Ampere har praktisk talt ingen indre motstand - dermed lager du egentlig en ny kopling og måler strømmen gjennom den.

Link to post

Alla el experter,

 

I Sverige har vi en båt tidning som heter Praktiskt Båtägande. I det senaste nummret behandlades landströms problem. De informerade om att man kan mäta restspänningen i skyddsjorden genom att sätta voltmetern på AC och lägga minus på jordstiftet i strömkabeln. Om skillnaden skulle vara mer än 0,5 volt kunde det innebära problem.

 

Jag mätte detta ikväll och hade 93,0 volt !!!

 

Blev något svettig och började ringa runt bland vänner som har lite erfarenhet, inget riktigt bra svar kunde ges så där direkt. Funderade vad det kunde bero på och stängde av huvudströmbrytaren på min landströmscentral. När detta görs bryts spänningen i den kabel (som jag mätte på) jag har ansluten till landströmscentralen. Då visade spänningen mellan jordstiftet och propelleraxeln 2,3 volt.

 

Mätte också strömmen genom att sätta över multimetern på Ampere och mätte igen mellan jordstiftet och propelleraxeln ( om man nu kan göra så ) och fick 0,191 A som resultat.

 

Ni som har koll på läget....vad kan jag dra för slutsats av detta ?

 

Tack på förhand / Dan

Det er fordi du ikke har gjort som forskriften sier og koble landstrømsjord til motorblokk og utgjamne til hylse. Det er det som er noe dritt med landstrøm, men løsningen er en SKILLETRAFO!!!!!

Link to post

Jeg la opp til landstrøm i høst på Astor. Har kjøpt landstrømsentral som består av sikring og jordfeilbryter, samt 2 uttak. Har lagt opp dette uten å gå om jord. Men lagt opp jord til kontaktene med felles gul ledning som er vanlig. Altså ikke koblet noe felles med motor eller annen jord.

Trodde dette var det sikreste av det sikre?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Vad skall man säga...

 

Var nere i båten precis och öppnade landströms centralen. Döm min förvåning när jag ser att alla jordkablar är avklippta och ligger ihoptejpade i botten på centralen !? Som ni förstår är det inte jag som gjort installationen, köpte båten för ett år sedan och har knappt hunnit använda den. Nu är det många frågor som dyker upp i mitt huvud:

 

1) Varför är jordkablarna avklippta ?

2) Om det nu inte finns någon jord i det uttag jag mätte på, hur kan jag få 93 volt mellan jorden

och propelleraxeln ?

3) Hur illa är detta, i mina okunniga ögon är det jäkligt farligt !?

4) Min landströmscentral för ström antingen från hjälpkärran ( aggregatet 5,5 KW ) eller från

landström. Det finns en brytare som växlar mellan dessa strömkällor. I landströmscentralen

finns sedan stora automatsäkringar som man använder som strömbrytare för följande saker:

 

a) Main ( huvudströmbrytare )

b) AC ( Aircondition )

c) VW ( varmsvatten beredare )

d) BC ( batteri laddare )

e) Fr ( Frys )

 

Man kan således köra alla ovan saker ( utom "main" ) via antingen landström eller hjälpkärran med

elverk. Båten är ett riktigt kvalitetsbygge och genomtänkt på alla område, kan det verkligen vara så att den som gjort allt annat så bra missat en sådan allvarlig sak eller kan det finnas andra anledningar?

 

Tack igen / Dan

Link to post

Ingen forskrifter pålegger skilletrafo, det kan dokumenteres. Skilletrafoen eliminerer imidlertid problemet. I sverige er jordpotensialet i et helt annet forhold enn i Norge. Meg bekjent er det bare Albania og Norge som har jord i 230V anlegget på denne måten. Jordpotensialet i båten og jordpotensialet i landstrømanlegget vil sjelden være likt, og det er forskjellen som er farlig! Norske forskrifter pålegger landjord avsluttet i forbindelse med båtens minuspol, helst batteriet, på enpolede anlegg. Altså der minus ligger til motorblokk. Gjentar: Det er ikke pålagt med skilletrafo i Norge! Kjenner ikke svenske forskrifter.

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post

Hej igen,

 

Det jag inte alls kan förstå är hur jag kan mäta upp en spänning på 93 volt mellan jordstiftet och propelleraxeln när inte ens jorden är inkopplad i det uttag jag mäter på ? Kan problemet med de 93 volten ligga i själva uttaget på elcentralen ? Glömde förresten säga att jag även har en automatsäkring som heter " connection ", denna går till det uttag jag mäter spänningen 93 v på.

 

/ Dan

Link to post

Hej igen,

 

Det jag inte alls kan förstå är hur jag kan mäta upp en spänning på 93 volt mellan jordstiftet och propelleraxeln när inte ens jorden är inkopplad i det uttag jag mäter på ? Kan problemet med de 93 volten ligga i själva uttaget på elcentralen ? Glömde förresten säga att jag även har en automatsäkring som heter " connection ", denna går till det uttag jag mäter spänningen 93 v på.

 

/ Dan

 

Kanskje du skulle prøve å måle med et annet voltmeter ... :crazy:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Da begynner jeg igjen og tenke............. :sleep:

Jeg er nesten klar med mitt nye elanlegg, men har fortsatt lader og landstrøm sentral kvar.

MIn tanke her er følgende

Dobbel isolert in (=pluss minus, jord) dette rett in på ladern.

Utgang fra ladern till en stikk kontakt i kabin med pluss minus jord.

resten over batteri bankene.(pluss till pluss, felles jord på blocke)

Er dette feil tenke måte?

Link to post

Da begynner jeg igjen og tenke............. :sleep:

Jeg er nesten klar med mitt nye elanlegg, men har fortsatt lader og landstrøm sentral kvar.

MIn tanke her er følgende

Dobbel isolert in (=pluss minus, jord) dette rett in på ladern.

Utgang fra ladern till en stikk kontakt i kabin med pluss minus jord.

resten over batteri bankene.(pluss till pluss, felles jord på blocke)

Er dette feil tenke måte?

...hvis du ikke har fellesjord på landjord.

Problemet er alltid det samme.

Har du landjord, prøver strømmen til å lage en utjevning mellom alt samkoplet materiell og land.

Det er physik.

Link to post

Hei.

Dette hadde vi allerede.

Løsning står på leverandørsidene.

Galvanisk beskyttelse, Sterling.

...og det finnes ikke noe forskjell mellom Norsk eller Svensk jord.

Da tror jeg du må lese hjemmeleksen en gang til! Poenget er at vår svenske venn uansett må koble fra landstrømmen umiddelbart!

 

Jon_P

Redigert av Jon_P (see edit history)

AL-TEC

al-tec.no

Link to post

Hej igen,

 

Det jag inte alls kan förstå är hur jag kan mäta upp en spänning på 93 volt mellan jordstiftet och propelleraxeln när inte ens jorden är inkopplad i det uttag jag mäter på ? Kan problemet med de 93 volten ligga i själva uttaget på elcentralen ? Glömde förresten säga att jag även har en automatsäkring som heter " connection ", denna går till det uttag jag mäter spänningen 93 v på.

 

/ Dan

Mener det må være slik som illustrert på denne tegningen.

 

Bilde

Link to post

Da tror jeg du må lese hjemmeleksen en gang til! Poenget er at vår svenske venn uansett må koble fra landstrømmen umiddelbart!

 

Jon_P

Da få dere unskylde meg !!!

Jo, da blir bare en feil av en av det apparatene.

Jeg tenker at vennen burder la (!) sjekke om det finnes en feil på utstyret.

Som jeg synes, og som Lasse sa, finnes det sansynlighvis en isolasjonsfeil og ikke en jordfeil.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...