Jump to content

92,3 volt i propeller axlen ?

I.E

Recommended Posts

Tackar för alla svar !

Skall ner och mäta vidare idag så fort andra nödvändiga bestyr är gjorda. Önskar också att jag var bättre på att beskriva problemet rent schematiskt ( som Lasse ). Återkommer senare eftersom det inte finns någon logik i detta. Mitt största huvudbry är som sagt att jag mäter 93 volt mellan en kontakt ( ett uttag ) som inte har jordkabeln inkopplad och propeller axeln ?? Detta sker dock bara när jag har huvudströmmbrytaren på, alltså när där finns spänning på kontaken. Bryter jag spänningen till kontakten blir spänningen bara 1,2 volt. Det uttag ( den kontakt ) jag mäter på sitter på landströmscentralen och har alltså jordkabeln klippt, den ligger lös i centralen. Hur man då kan mäta 93 volt melan den avklippta jordkabel och propeller axeln är för mig helt otroligt, måste därför ner och mäta så fort jag kan. Det enda jag kan tänka mig är att själva kontakten har förbindelse mellan fase och jordstift ( alltså i kontakten/uttaget ).

Återkommer i ämnet / dan

tack igen / dan

Hej igen,

Det jag inte alls kan förstå är hur jag kan mäta upp en spänning på 93 volt mellan jordstiftet och propelleraxeln när inte ens jorden är inkopplad i det uttag jag mäter på ? Kan problemet med de 93 volten ligga i själva uttaget på elcentralen ? Glömde förresten säga att jag även har en automatsäkring som heter " connection ", denna går till det uttag jag mäter spänningen 93 v på.

/ Dan

Ut av denne tekst mener jeg å kunne se problemet, ett apparat ol. på denne avklipte (isolerte) jordings sløyfa sender spenning ut i jordingen.

Dvs. når du måler mellom "landgjord" og aksel så er det i realiteten mellom fase og jord.

Fjern alt som heter jord, for så å sjekke og koble opp step by step, da blir anlegget bra og du er nødt til å finne syndebukken.

Tror jeg da :blush:

:seeya:

Tackar för alla svar !

Mitt största huvudbry är som sagt att jag mäter 93 volt mellan en kontakt ( ett uttag ) som inte har jordkabeln inkopplad och propeller axeln ?? tack igen / dan

Dette kommer av at du måler mellom fase og aksel som er jord, da skal man få ca halv spenning av fase-fase.

:flag:

Enkelt kan det sies: På 230V anlegg, og du ikke har JORDING i fra land, til båten så SKAL du ha spenning mellom fase-aksling. Pga. jordpotensialet forflyttes til sjøen/vannet.

Jordingen fra land SKAL følge fasespenningene inn til f.eks. 230V sentral.

Det er deres valg om jordingen fortsetter inn i 12-24V i båten.

Har dere vekselspenning (230v) inne i båten så SKAL det jordes i fra land.

Dette for å slippe spenningsforskjeller mellom Båt/Rekke/Sjø/Kai.

Tenk dere att du står på metallbrygga som er null, og tar i båten, som er f.eks 200 v.

Kan tenke meg att det gjør no JÆV........ vondt.

Men har du skilletrafo, så skal du eliminere dette problemet.

God jul alle medlemmer.

Tar juleferie. :cool:

Enkelt kan det sies: På 230V anlegg, og du ikke har JORDING i fra land, til båten så SKAL du ha spenning mellom fase-aksling. Pga. jordpotensialet forflyttes til sjøen/vannet.

Jordingen fra land SKAL følge fasespenningene inn til f.eks. 230V sentral.

Er enig i det meste, men jordingen SKAL føge til båtens minuspol! Helst så nære minuspolen på batteriet som mulig på enpoledeanlegg. Dette er forskrifter, og alle andre meninger og synsinger er derfor ikke etter forskriftene.

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Har lite ny livsfarlig info !?

Fick lite tid att gå ner och mäta i båten. Började med att skruva loss panelen på landströmscentralen och fick en smärre chock ! Inte för att jag vet mycket om el men det lan inte vara rätt att alla jordkablar är avklippta, den inkommande jordkablen som går till huvudbrytaren på landströmscentralen gick rakt ut i tomma intet ! Båtens två 220 strömkällor är hjälpkärran på 5,5 kW och landströmmen, båda jordkablarna var ej inkopplade. Vidare hade all 220 utrustning = varmvatten beredaren& air condition systemet avklippta jordsladdar, det ser bra ut utifrån men i landströmscentralen ligger alla lösa innuti ! 230 V laddaren har ingen jordkabel alls. Vet inte vad ni säger men detta måste ju vara totalt livsfarligt ! Det finns absolut ingen jord i båten, vare sig från inkommande landströmskablen eller från hjälpkärran. Samtidigt är alla jordkablar från förbrukarna avklippta innuti landströmscentralen !

Till nästa dilemma..

Hur kan jag mäta 93 volt mellan ett jordstift och propeller axeln när jordstiftet inte är inkopplat i utaget ? Jordkablen i utaget ligger som sagt lös i centralen ( uttaget sitter på sidan av landströmscentralen ). Det borde vara samma sak som att hålla voltmeterns ena mätsticka i luften och andra på axeln och mäta 93 volt !? Kanske har jag haft sådan otur att uttagets jordsladd kommit i kontakt med fasen någonstans eftersom den låg lös i centralen ? Hur kunde jag få 0,191 A då jag strömätte mellan uttagets jordstift och proppeller axeln, om nu jorden inte var inkopplad ? Jag är nu helt förvirrad och vågar inte pilla för mycket utan att vara 100 % säker på vad jag gör. Bröt redan landströmmen igår och drog kabeln rakt in genom en ventil till det element jag har påslaget. Går således inte genom båtens central varvid mätningarna givetvis visade OK.

Ohm mätte själva uttaget och det fanns ingen förbindelse mellan jord, och faserna. visade O.L hur jag än mätte mellan dessa 3 punkter. Måste kanske också tillägga att den jag kallar landströmscentralen inte är en standard sådan utan fin box med grova automatsäkringar, ser alltså ingen normal jordpunkt och ingen jordfelsbrytare. Båten är en stålbåt vilket kanske gör problemet ännu värre !?

Kan man se något ljust i detta ? Kan man säga att jag inte riskerat landströmskorrosion eller vad finns det för positivt att säga mer än att jag hittat ett livsfarligt fel ?

mvh / Dan

Dette kommer av at du måler mellom fase og aksel som er jord, da skal man få ca halv spenning av fase-fase.

Her er jeg enig. :yesnod:

Dersom du måler mellom en fase(f.eks. uttaket i stikkontakten ombord)og jord (f.eks.propellakselen, dersom båten ligger i vannet) skal du, ved "tett" 230Volt`s anlegg, måle ca 120Volt.

Du måler 93 Volt, det betyr at en annen forbruker i nærheten har en liten jordfeil i sitt anlegg, ikke du, for du har ikke jording ombord og har derved elliminert dette problem. :crazy:

Men dette er på Norsk anlegg, for som Suzuki sier, er det noe annerledes i Sverige.

Og en annen ting er jo at jordingen skal være trekt og koblet hele veien, i.flg. forskriftene, og det er jo viktig. Så jeg ville nok ha tatt en titt på anlegget i vinter, var jeg deg. :nono:

Og sålenge du alltid er tørr på bena og har gode isolerende sko, vil jeg neppe tro at det er noen umiddelbar fare, verken for deg eller båt. :smiley:

Lykke til!

OOPS! ser her at du og jeg har lagt inn svar omtrent samtidig, og hvor du skriver at du måler mellom jordkontakten i stikkontakten og propell akselen, som du sier selv, det blir mellom propellakselen og luft. Der skal du ikke få 93 Volt, så her er det noe feil. er det mye irr i kontaktene eller landstrømssentralen? Hvis ikke ville jeg gjort som BK sier, sjekk hele anlegget med en Megger, (isolasjonsmåling) Da ville jeg tro du fant feilen.

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Jo jag mäter med voltmätaren inställd på AC mellan jordstiftet på landströmskabeln ( som går via en kontakt utomhus och in i en elcentral inomohus i båten ) och propeller axeln. Normalt skall man tydligen bara mäta ca 0,5 volt men jag mätte som sagt 93 volt. Det var så allt började...

Sedan blev allt ännu mer underligt när jag öppnade elcentralen och dåg att alla jordkablar var frånkopplade innuti elcentralen. Fick precis ett svar från en Svensk el expert ( han som skrivit in tipset att mäta på detta viset i tidningen Praktiskt båtägande. Jag skall kopiera in hans svar inom kort.

/ Dan

El experten Anders Jangös teori följer nedan:

---------------------------------------------------------------------------------------

Du har väl rätt på sätt och vis, "fördelen" med de avklippta jordkablarna är

att du nog inte haft landströmskorrosionsproblem i alla fall! Men i enlighet

med elsäkerhetsföreskrifter är det ju som sagt inte alls!

Att du kunde mäta 93 volt är inte så konstigt, den oanslutna jordkabeln

ligger bredvid spänningsförande kablar och får via kapacititv koppling

spänning, det låter fullt rimligt.

Men dina 0,191 A är svårare att förstå, skulle vara intresant att försöka

återskapa det och begripa hur det har kunnat gå till.

Och så måste jag nog vilja framhålla att du bör ha jordfelsbrytare, att åka

omkring med klippta skyddsjordsanslutningar är väl inte bra, men

jordfelsbrytaren bör ju lösa ut om någon tar i en strömförande båtdetalj,

men att göra det utan jordfelsbrytare är rätt läskigt!

---------------------------------------------------------------------------------------

Skall ner ikväll och framkalla samma fel för att kolla så jag inte drömmer. Om jag inte återkommer med svar sitter jag förmodligen fastklistrad i pulpitten med håret ståendes rakt upp ... / Dan

Vad skall man säga...

Var nere i båten precis och öppnade landströms centralen. Döm min förvåning när jag ser att alla jordkablar är avklippta och ligger ihoptejpade i botten på centralen !? Som ni förstår är det inte jag som gjort installationen, köpte båten för ett år sedan och har knappt hunnit använda den. Nu är det många frågor som dyker upp i mitt huvud:

1) Varför är jordkablarna avklippta ?

2) Om det nu inte finns någon jord i det uttag jag mätte på, hur kan jag få 93 volt mellan jorden

och propelleraxeln ?

DET KALLES INDUKSJON. Indusert Sp til din jordleder.

Redigert av Enjoy (see edit history)

Alla,

Nu börjar det klarna ! Anders Jangö hade rätt i sin kapacitiva kopplings teori. Kopplade in landströmmen via landströmscentralen som tidigare. Mätte precis som tidigare 93 volt mellan det jordstift i kabelkontakten som inte var inkopplat och propeller axeln ( eller stålskrovet ). Tog en kortare förlängnings sladd och mätte nu bara 78 volt. När en strömlös ledare ligger sidan om strömförande ledare skapas det induserad spänning som jag mätte till 93 volt med en 25m förlängningssladd och till 78 med en kortare förlängningsladd.

Hittar i alla fall ingen bättre lösning på gåtan. Nu skall jag bara komma fram till hur man kopplar jorden på båten och alla dess förbrukare.

Ha det gott / Dan

Ingen forskrifter pålegger skilletrafo, det kan dokumenteres. Skilletrafoen eliminerer imidlertid problemet. I sverige er jordpotensialet i et helt annet forhold enn i Norge. Meg bekjent er det bare Albania og Norge som har jord i 230V anlegget på denne måten. Jordpotensialet i båten og jordpotensialet i landstrømanlegget vil sjelden være likt, og det er forskjellen som er farlig! Norske forskrifter pålegger landjord avsluttet i forbindelse med båtens minuspol, helst batteriet, på enpolede anlegg. Altså der minus ligger til motorblokk. Gjentar: Det er ikke pålagt med skilletrafo i Norge! Kjenner ikke svenske forskrifter.

Jon_P

Riktig det, ikke påbud om skilletrafo, men det er påbudt å koble landstrømsjord til motorblokk. Forøvrig kalles Spennings systemet som du henviser til i norge IT 230V nett og det fra Sverige kalles TN 400/230V

Jeg må først si at dette virkelig høres mystisk ut, men det gjør det desto mer interessant. Det faktum at du ikke har brakt landjord ombord gjør alt enklere, men samtidig mer mystisk. Hvis du måler strøm fra en jordledning som ikke er koplet til noe og jord, må dette bety en av to ting:

Enten snakker vi om en induktiv kopling, noe jeg sterkt betviler, som igjen betyr at en av forbrukerne på nettet ombord er koplet til gods. Dvs at jordledningen er ført via forbrukeren til gods (propellaksling). Grunnen til at jeg hevder det, er at det kreves en sluttet krets for at det skal kunne gå strøm.

Alternativ to er at jordledningen ikke henger i løse luften, men tvertimot (nesten) er kortsluttet til en av fasene i en av forbrukerne. Hvordan vil så det arte seg?

For å slippe å svare på det, kan jeg heller beskrive en dusj jeg tok for noen år siden. Jeg sto på et malt murgulv og tok på kobberrørene til dusjbatteriet - og fikk støt. Da tittet jeg ned og så at rørene gikk gjennom det samme våte støpte gulvet jeg sto på, og fant ut at dette var umulig. Så jeg tok på røret igjen - og fikk støt igjen. Tre ganger måtte jeg ta på det forbanna røret før forstanden tok over for intellektet.

Det viste seg å være en fase som lå inntil jord i en koplingsboks.

Det jeg vil anbefale deg å gjøre, er å koble fra alle forbrukerne i sentralen, og så kople inn én og én mens du måler på samme plass.

Nå er jeg svakstrømsperson, så dette innlegget må ikke tas for noe annet enn et velment innlegg i debatten rundt mysteriet ditt, og forhåpentlig ikke bidra til ytterligere forvirring.

Trond M.

Trond M,

Menar du att det inte kan skapas induserad spänning i den jordkabel som ligger intill de de andra ledarna i sladden om den inte flyter ström i sladden ? Om det är så får jag börja om igen eftersom den förlängningsladd jag mäter på inte är inkopplad till någon förbrukare, den bara ligger oinkopplad på durken.

/ dan

Trond M,

Menar du att det inte kan skapas induserad spänning i den jordkabel som ligger intill de de andra ledarna i sladden om den inte flyter ström i sladden ? Om det är så får jag börja om igen eftersom den förlängningsladd jag mäter på inte är inkopplad till någon förbrukare, den bara ligger oinkopplad på durken.

/ dan

Tror du kan holde på teorien om Induktiv spenning jeg. (til det er sjekket ihvetfall)

Vet du hvorfor en kabel trommel altid skal rullest helt ut ? Fordi du ellers lager en magnet og bruker opp strømmen før denne kommer frem til enden.

Skal du lage en glimmrende radio for en hjelmdykker skal du la en leder i komunikasjonskabelen være utilkobblet :yesnod:

Grønn overledning er veldig vanligt i strømmens verden :eek:

Tror du kan holde på teorien om Induktiv spenning jeg. (til det er sjekket ihvetfall)

Vet du hvorfor en kabel trommel altid skal rullest helt ut ? Fordi du ellers lager en magnet og bruker opp strømmen før denne kommer frem til enden.

Skal du lage en glimmrende radio for en hjelmdykker skal du la en leder i komunikasjonskabelen være utilkobblet  :yesnod:

Grønn overledning er veldig vanligt i strømmens verden  :eek:

Nå begynner jeg å gremmes: :headbang: (Vet du hvorfor en kabel trommel altid skal rullest helt ut ? Fordi du ellers lager en magnet og bruker opp strømmen før denne kommer frem til enden.)

Hvor var du, i elektrotimen?????????? :crazy::cheers:

Faren med å ikke rulle ut hele skjøteledningen ER: PGA. feltdanninger og VARME utviklinger i trommelen. DET KAN BLI BRANN AV DETTE!!!!!!!!!!!!

Tanken med indiksjon er godt tenkt, men tror ikke dette kan hende med lavspenning, dette er en kjent faktor innen Høyspenning. (Over 1000V vekselspenning og 1500V likespenning)

Håper virkelig ikke du har dette ombord.

Grunnen til lekkasje spenningen tror jeg ligger i krypestrømmer og/eller lekkasje strømmer fra en forbrukerkilde. Gå for måten som ble foreslått; Megge anlegget. (husk å ikke megge mot pc,plotter,vhf,lodd og lignende instrumenter). Eller du kan bruke spenningstester. Legg ut alle sikringer, deretter måle når du legger inn en og en kurs.

Du sier du har vvsbereder ombord, dette er en kjent feilkilde.

Nå begynner jeg å gremmes:  :headbang: (Vet du hvorfor en kabel trommel altid skal rullest helt ut ? Fordi du ellers lager en magnet og bruker opp strømmen før denne kommer frem til enden.)

Hvor var du, i elektrotimen?????????? :crazy:  :cheers:

Faren med å ikke rulle ut hele skjøteledningen ER: PGA. feltdanninger og VARME utviklinger i trommelen.  DET KAN BLI BRANN AV DETTE!!!!!!!!!!!!

Tanken med indiksjon er godt tenkt, men tror ikke dette kan hende med lavspenning, dette er en kjent faktor innen Høyspenning. (Over 1000V vekselspenning og 1500V likespenning)

Håper virkelig ikke du har dette ombord.

Grunnen til lekkasje spenningen tror jeg ligger i krypestrømmer og/eller lekkasje strømmer fra en forbrukerkilde. Gå for måten som ble foreslått; Megge anlegget. (husk å ikke megge mot pc,plotter,vhf,lodd og lignende instrumenter). Eller du kan bruke spenningstester. Legg ut alle sikringer, deretter måle når du legger inn en og en kurs.

Du sier du har vvsbereder ombord, dette er en kjent feilkilde.

Oki da for å svare på hvor jeg var i elktro timen, så var jeg ikke der. :wink:

Hva er det som lager varmen i dette da "PGA. feltdanninger og VARME utviklinger i trommelen. DET KAN BLI BRANN AV DETTE!!!!!!!!!!!!" stapp en jernstang gjennom midten ov spolen å sjekk (har ikke gjort det selv)

Indusert spenning uten efekt i 230 v anlegg ja hvorfor ikke

Ps gremmes ikke over dine forslag men det var jo greit at du fik sagt HØYT OG TYDELIG "DET KAN BLI BRANN AV DETTE!!!!!!!!!!!! " for det er helt sant.

Alla,

En sak är ju säker, det var enklare på stenåldern...

Oavsett vad någon säger kör jag på att det handlar om induserad spänning...tills jag bevisat motsatsen. Ni som inte tror på detta, hur förklarar ni att spänningen sjunker med längden på förlängningskabeln ?

mvh / Dan

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...