Jump to content

92,3 volt i propeller axlen ?

I.E

Recommended Posts

Nej, nu blev det elläradiskussioner av det hela.

I vart fall är det komplext, och jag har inte riktigt fått klart för mig om han mätt spänningen mellan landsidans skyddsjord (alltså uttaget uppe på bryggan) och propelleraxeln (=vattnet), till att börja med utan att ha båten inkopplad. Tror inte det. Om det här verkligen ligger 93V så är jag enig med flera andra - bryggansvarige eller elleverantören bör kontaktas omedelbart, eftersom brygguttagens skyddsjord verkar "hänga i luften"  :nono:  !

Oj, vad långt det blev  :cheers: ....

Tack för ett uttömmande svar....detta får jag nog läsa ett antal ggr innan jag hänger med :smiley:

Om jag förstått det hela riktigt så har inte IE mätt på 'land-jord' utan på 'båt-jord' och dessa är inte

förbundna!

(Enklast, och för att vara helt säker skulle man ju kunna gå upp på bryggan o mäta 'land-jord' och

rakt ned i vattnet.......så att det inte är fel på land-jorden?! så att det inte är här det är 92,3V)

en annan fråga Ingper...

jag har idagarna beställt en isolationstransfomator till min båt, behöver jag bygga upp en 'båt-jord'

då ? en del säger att man skall bygga upp ett nytt jord nät i båten, medans andra säger att det

inte behövs för att det just är vitsen med en isolationstrafo! dvs man kan ta i varje ledare för

sig utan att få sig 'en omgång' men man kan inte ta i båda ledarna? skall jag har en jordfelbrytare

även på båtsidan?

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

jag har idagarna beställt en isolationstransfomator till min båt, behöver jag bygga upp en 'båt-jord'

då ? en del säger att man skall bygga upp ett nytt jord nät i båten, medans andra säger att det

inte behövs för att det just är vitsen med en isolationstrafo! dvs man kan ta i varje ledare för

sig utan att få sig 'en omgång' men man kan inte ta i båda ledarna?  skall jag har en jordfelbrytare

även på båtsidan?

De flesta isolationstransformatorer brukar ha en virtuell jord via uttag på sekundärsidan. Med tanke på avstörningsfilter som ofta kan sitta på nätingången på apparater borde det vara lämpligt att i alla fall knyta ihop jordledningarna dit.

Men jag är ingen expert, och för att få en överblick måste jag nog sätta mig och rita :crazy: ... Det är ju riktigt att fas/nolla blir galvaniskt skilda från allt annat. Men låt säga att man, i avsaknad av jorduttag, förband båtsidans skyddsjord direkt med den ena sekundärutgången och kallade den "nolla" (precis som det är gjort i elcentralerna i svenska hus). Därefter monterar man en jordfelsbrytare genom vilken sekundärfasen+nollan får passera. Då borde man få ett skydd mot isolationsfel.

Men å andra sidan får man ju ändå ingen stöt p.g.a. isolationsfel tack vare transformatorn. Om man inte håller i något annat med isolationsfel också :nonod: . Kör Du utan jordfelsbrytare på sekundärsidan vete katten om det är så stor vits att dra ihop jordledarna.

Nej, det blev för komplext för mig just nu. Ta mitt svar med en stor nypa salt. :santcheers: Är just tillbaka efter att ha ätit julbord, så jag är så mätt att jag nästan håller på att somna :sleep: !

Ingemar E.

NB Forum

då ?

Sikkerhetsmessig har det ingen betydning da spenningen på sekundærsiden er flytende ift jord.

Det blir det samme som at man ikke kan få støt ved å ta på den ene batteri-polen på et frakoblet batteri.

Men det kan være en fordel med hensyn på støydemping, radiomottak etc...

(Hvis det er jording av batteri-minus du tenker på)

Ellers så må jeg tilstå at jeg fortsatt ikke skjønner noe av denne skilletrafo-problemstillingen. :confused:

De som har utstyr ombord som må jordes, og derved løper en risiko for korrosjon, kan jo bare jorde dette til sjøen. F.eks. via propell-hylsa.

Siden man frykter korrosjon er sannsynligvis utstyret allerede jordet på denne måten.

Dette er bedre sikkerhetsmessig enn en landjord som man ikke vet kvaliteten på.

I verste fall kan landjord være direkte farlig dersom det er feil på den.

(Forutsetter at utstyret er frakoblet når båten står på land)

I vart fall är det komplext, och jag har inte riktigt fått klart för mig om han mätt spänningen mellan landsidans skyddsjord (alltså uttaget uppe på bryggan) och propelleraxeln (=vattnet), till att börja med utan att ha båten inkopplad. Tror inte det. Om det här verkligen ligger 93V så är jag enig med flera andra - bryggansvarige eller elleverantören bör kontaktas omedelbart, eftersom brygguttagens skyddsjord verkar "hänga i luften" :nono: !

Oj, vad långt det blev :cheers: ....

Mätte med voltmetern på jordstiftet i en förlängsladd ( som satt i ett utag i båtens landströmscentral )vars jord inte var inkopplad, till propeller axeln. Spänningen visade 93 volt. När jag tog en förlängsningsladd direkt från stolpen iland ( med inkopplad jord ) och mätte på samma sätt visade voltmetern nära nog noll. Kolla förklaringen med bifogat fotto tidigare i diskussionen för att få en bättre förklaring.

/ Dan

Dette er bedre sikkerhetsmessig enn en landjord som man ikke vet kvaliteten på.

I verste fall kan landjord være direkte farlig dersom det er feil på den.

(Forutsetter at utstyret er frakoblet når båten står på land)

Är enig med Dig i detta. Kompletterar man sedan med en jordfelsbrytare som extra säkerhet så borde man klara även ett fall där det är isolationsfel/jordfel i någon apparat. Frågan är vad regelverket säger, men de är inte alltid praktiskt utformade :confused: .

Den helt klart säkraste lösningen är att inte ha någon förbindning till batteriminus alls, utan använda dubbelisolerad batteriladdare och gummi/plastslangar till varmvattenberedare o.s.v. Alltså låta alla 230V-förbrukare vara anslutna till landströmmens skyddsjord men INTE ha förbindelse till batteriminus och motorn. Då är problemet ur världen.

Detta kommer dock lite i konflikt med vissa krav om att en landströmsinstallation skall vara jordad i vattnet. Vissa lär ha gått runt detta genom att ha en platta/elektrod utanpå skrovet men fortfarande isolerad från batteriminus. Men Dan hade ju stålbåt :nonod: .

Dan, med i princip 0V mellan propelleraxel och bryggans skyddsjord verkar elanlegget på bryggan helt OK ! Dina 93V kan säkert förklaras av induktiv/kapacitiv koppling. Frågan är bara vad Du skall göra med de oanslutna skyddsledarna. Ingar har som sagt ett förslag ovan.

Ingemar E.

NB Forum

Helt enig Ingemar!

Er klar over at dette ikke skal være iht reglene, men mener det går an å bruke sunn fornuft også.

Vi har jo ikke jord-kabel fra E-verket frem til husene våre.....

I det hele tatt, den eneste grunn jeg kan se for at reglene er utformet slik er at man skal ha en garanti for at jording er tilstede når båten står på land.

Har nu gjort en massa nya mätningar och kommit fram till att det är dags att sluta mäta...

Säger detta er något ?

Spänningsmätningar:

1) Jordstift direkt från utaget på centralen - rakt ut i luften = 4,73 V

2) Jordstift direkt från utaget på centralen - propeller axeln = 4,73 V

3) Jordstiftet på en 1,5 m förlängningskabel kopplad i ovan utag - propeller axeln = 7,54 V

4) Jordstiftet på en 25 m förlängningskabel kopplad i ovan utag - propeller axeln = 93,0 V

5) Jordstiftet på en 25 m förlängningskabel kopplad i ovan utag - propeller axel med 1200Wbelastning =93 V

Ström mätningar:

1) Jordstift direkt från utaget på centralen - propeller axel = 0,013 A

2) Jordstiftet på en 25 m förlängningskabel kopplad i ovan utag - propeller axeln = 0,081 A

3) Jordstiftet på en 25 m förlängningskabel kopplad i ovan utag - rakt ut i luften = 0,013 A

Vad säger ni om ovan mätningar ? Dags att sluta mäta ?

mvh / Dan

Har nu gjort en massa nya mätningar och kommit fram till att det är dags att sluta mäta...

Säger detta er något ?

Spänningsmätningar:

1) Jordstift direkt från utaget på centralen - rakt ut i luften                                              = 4,73 V

Det sier mye. I alle fall at instrumentet du måler med, ikke viser riktig. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Tråkigt att instrumentet verkar vara kass, det är knappt använt och kostade 1000 sek. Kanske ändå det bästa svaret....

När du säger kortslutt inngangene, vad menar du exakt rent praktiskt jag skall göra ( är en el amatör som behöver enkla förklaringar .. )

/ Dan

Om man bortser från detta radio fenomen är där något i mätningarna nedan som talar för att det finns något fel någonstans:

Spänningsmätningar:

1) Jordstift direkt från utaget på centralen - rakt ut i luften = 4,73 V

2) Jordstift direkt från utaget på centralen - propeller axeln = 4,73 V

3) Jordstiftet på en 1,5 m förlängningskabel kopplad i ovan utag - propeller axeln = 7,54 V

4) Jordstiftet på en 25 m förlängningskabel kopplad i ovan utag - propeller axeln = 93,0 V

5) Jordstiftet på en 25 m förlängningskabel kopplad i ovan utag - propeller axel med 1200Wbelastning =93 V

Ström mätningar:

1) Jordstift direkt från utaget på centralen - propeller axel = 0,013 A

2) Jordstiftet på en 25 m förlängningskabel kopplad i ovan utag - propeller axeln = 0,081 A

3) Jordstiftet på en 25 m förlängningskabel kopplad i ovan utag - rakt ut i luften = 0,013 A

?

/ Dan

Om man bortser från detta radio fenomen är där något i mätningarna nedan som talar för att det finns något fel någonstans:

Ja, det finns något som talar för att det finns något fel någonstans:

Dina mätvärden är bevisligen påverkade av just det fenomen vi försökt beskriva. Där är största felet, och det är så dominerande att allt annat drunkar i detta :confused: . Du KAN inte bortse från det :nonod: .

Vad vi är flera som försöker säga är att Du mäter med ett instrument som är så "känsligt" (dvs egentligen ett för "bra" instrument) att det ger utslag bara det kommer i närheten av annat, inklusive Dig själv. Ungefär som antenner. För att detta inte skall spela Dig ett spratt behöver man se till att instrumentet inte påverkas lika lätt, t ex genom att sätta ett motstånd på 5000-10000 Ohm tvärs över mätingången. Precis som redan påpekats.

Du kanske skulle anlita någon båtelektriker i en båtklubb som mer konkret kan hjälpa till än vad vi kan göra via Internet :santa: . Ingen tomte alltså, kunde dock inte låta bli att lägga dit en... :wink: .

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Ingper,

Oavsett att det ej blev en konkret lösning av mitt problem har jag lärt mig ett och annat på vägen. Tackar er alla för er hjälpsamhet och personligen anser jag att ökad kunskap är den bästa julklappen man kan få, i alla fall över nätet !

Case closed .../ Dan

Riktig! Og det er vel DET som er det fine med denne siten!

Det er blitt rettet søkelys på at kabeltromler skal rulles HELT ut for å hindre varmgang.

Det er blitt belyst at vi IKKE kan bruke et hvilket som helst instrument til ALLE målinger.

Et digitalt voltmeter kan være et flott instrument i mange sammenhenger, men for målinger på el-anlegg i båt (OG i hjemmet) er ofte "det gamle" viser-instrumentet IKKE å forakte... (Når JEG sjekker at et punkt er strømløst i et el-anlegg, bruker jeg ofte en "prøvelampe" (25 wtts pære), for å unngå statiske spenninger.)

Jording og jordspenninger er også blitt belyst... På tross av innspill om forskjellig JORD i Sverige og Norge, kan det fastslåes at den ER lik! (Vi bor jo på samme kloden (!) og det er DEN vi kobler oss til :lol::lol:

At vi i Norge har (minst!) to forskjellige måter å koble jordingen i El-nettet, er en annen sak. (Som kan skape litt forvirring i "tærings-sammenheng"! :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jording og jordspenninger er også blitt belyst... På tross av innspill om forskjellig JORD i Sverige og Norge, kan det fastslåes at den ER lik! (Vi bor jo på samme kloden (!) og det er DEN vi kobler oss til :lol:  :lol:

Nej Lik blir vi om vi tar i begge faserna samtidigt :crazy:......Svinesund skiljer norsk o svensk jord :yesnod: (nej dette blev för dumt..... :santcheers: )

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...