Jump to content

92,3 volt i propeller axlen ?


I.E

Recommended Posts

Trond M,

Menar du att det inte kan skapas induserad spänning i den jordkabel som ligger intill de de andra ledarna i sladden om den inte flyter ström i sladden ? Om det är så får jag börja om igen eftersom den förlängningsladd jag mäter på inte är inkopplad till någon förbrukare, den bara ligger oinkopplad på durken.

 

/ dan

Beklager at det har tatt tid med svaret. Jeg mener det kan induseres spenning over i jordledningen din, men har store problemer med å fatte spenningen du måler og strømmen du trekker fra "sekundærsiden". Etter min forstand, kan du bare oppnå dette hvis strømmen går kun i den ene lederen. Men, dette er en vekselstrømkrets - hvor øyeblikksstrømmen i de strømførende lederne opphever hverandre ved ethvert punkt langsmed jordledningen din. Dvs resultatinduksjonen er null.

 

Igjen, dette er en lekmanns oppfatning.

 

mvh

Trond M.

Link to post

Har bare "skum-lest" denne strengen (travelt for tiden)... Men jeg har et spørsmål: Hva slags instrument måler du spenningen med?? Hvis inngangsimpedansen i instrumentet er høy (digitalt multimeter eller lignende), KAN du bli lurt! (Har lurt MEG nogle ganger!! :blush::blush: ) Enkel måte å sjekke spenningsmålingen på: Kortslutt inngangen på instrumentet med en motstand på 5000 ohm, og mål igjen....

Men at du måler STRØM forvirrer meg også.

 

Og så til kabeltromler (avsporingen i denne strengen): Ja, de må rulles ut, i hvert fall hvis du skal bruke noe effekt! For en lyspære på 25 watt gjør det neppe noe, men hvis du skal trekke 500 watt ++ på en 1-kvadrat, får du "thermal runaway" (stor varmgang) i trommelen. Bruker bo-bil av og til, store deler av året; Har elektrisk varme og tilkobler via skjøteledning (på trommel); Men kabelen MÅ rulles helt ut, eller tar svineriet fyr! :eek::headbang:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Alla,

 

Tycker det är underligt att det inte står stora varnings texter på en kabelvinda om riskerna för brand är stora ! Fenomenet varmgång är inte svårt att förstå men har nu när jag skriver en billig 25 m kabelvinda helt outdragen nere i båten med 1250 W i effekt. Har haft det i 14 dagar utan att ens ägna detta med brandrisken en tanke ! Skall ner ikväll och dra ut sladden ...

 

/ Dan

Link to post

Alla,

 

Tycker det är underligt att det inte står stora varnings texter på en kabelvinda om riskerna för brand är stora ! Fenomenet varmgång är inte svårt att förstå men har nu när jag skriver en billig 25 m kabelvinda helt outdragen nere i båten med 1250 W i effekt. Har haft det i 14 dagar utan att ens ägna detta med brandrisken en tanke ! Skall ner ikväll och dra ut sladden ...

 

/ Dan

På de tromlene jeg har (3stk forskjellige), så står det i alle fall tydelig advarsel om dette. Alle tre har også termosikring som skal løse ut om det blir for varmt. Tror faktisk at det er påbud om at slike skal være merket med max belastning både utrullet og helt opprullet??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Alla, Tycker det är underligt att det inte står stora varnings texter på en kabelvinda om riskerna för brand är stora ! Fenomenet varmgång är inte svårt att förstå men har nu när jag skriver en billig 25 m kabelvinda helt outdragen nere i båten med 1250 W i effekt. Har haft det i 14 dagar utan att ens ägna detta med brandrisken en tanke ! Skall ner ikväll och dra ut sladden ...  / Dan 

Riktig; DET burde stå!

Men når kabelen er helt "outdragen", er det neppe noen fare. Du kan jo kjenne på overflaten på kontaktene om de er varme... (HVIS det er dårlig kontakt mellom støbsel og kabel, kan varmgang oppstå. (Dårlig montering eller kvalitet))

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Hej igen,

 

Det jag inte alls kan förstå är hur jag kan mäta upp en spänning på 93 volt mellan jordstiftet och propelleraxeln när inte ens jorden är inkopplad i det uttag jag mäter på ? Kan problemet med de 93 volten ligga i själva uttaget på elcentralen ? Glömde förresten säga att jag även har en automatsäkring som heter " connection ", denna går till det uttag jag mäter spänningen 93 v på.

 

/ Dan

:smiley:

 

Hei,

 

Du har fått mange svar men jeg tror årsaken til at du måler 93V mellom en utilkoblet jordledning og propellakselen kan tyde på at du måler en indusert spenning som induseres fra en av fasene. Omtrent som Primær og sekundærviklingen på en trafo.

 

Koble til jord fra landstrøm til dine "løse" jordledninger så tipper jeg du får nærmere 0V forskjell (aksel / jord) hvis det ikke er noen jordfeil.

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post

God dagen gode båtfolk,

 

Merk dere hva Marwin skrev litt lengre oppe:

 

"Men jeg har et spørsmål: Hva slags instrument måler du spenningen med?? Hvis inngangsimpedansen i instrumentet er høy (digitalt multimeter eller lignende), KAN du bli lurt! (Har lurt MEG nogle ganger!! ) Enkel måte å sjekke spenningsmålingen på: Kortslutt inngangen på instrumentet med en motstand på 5000 ohm, og mål igjen...."

 

Mest sannsynlig er den høye spenningen nemlig helt "tom", det er en "tilsynelatende spenning" som kun er målbar pga svært høy inngangsmotstand i instrumentet som benyttes.

 

Følg Marwins råd om å henge på en motstand - en "bleeder" - på noen tusen ohm, og hvis man allikevel måler spenning, da blir det en annen diskusjon.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Alla,

 

Ursäkta en kanske dum fråga men.... kan man bara koppla ihop landjorden med alla lösa jordkablar från alla förbrukare och 220 aggregatet ( på en jordplint fastsvetsad i stålskrovet ? ) och sedan är allt okej enligt alla regelverk ? Är det så enkelt eller finns det en massa andra saker att tänka på ?

 

mvh / Dan

Link to post

Hej IE !

 

Nu har jag oxo läst igenom hela tråden...............

 

det jag inte fått med mig är samme fråga som Lasse ställt

 

du mäter mellan motorblocket och jordstiftet i kontakten ligger detta jordstiftet inne

i båten bland alla 'avklippta' jordkablar eller är det från stiftet på elkabeln som går till land-strömmen?

S/Y Gunga Din

Link to post

Hej IE !

 

Nu har jag oxo läst igenom hela tråden...............

 

det jag inte fått med mig är samme fråga som Lasse ställt

 

du mäter mellan motorblocket och jordstiftet i kontakten ligger detta jordstiftet inne

i båten bland alla 'avklippta' jordkablar  eller  är det från stiftet på elkabeln som går till land-strömmen?

Om du går tillbaks och kollar det fotto jag skickade ser du den landströmscentral där alla jordkablar ligger löst innuti. På sidan av elcentralen ser du ett utag där det sitter en sladd kopplad i, det är denna sladd jag mäter mellan jordstiftet i hon kontakten och skrovet, eller propeller axeln= samma resultat eftersom det är en stålbåt. I det utag du ser på bilden är jordkabeln oinkopplad, innan det här med inducerad spänning kom på fråga såg jag alltså det som om jag höll ena mätstickan i luften och andra på propeller axeln och mätte 93 volt ! Nu tyder allt på att det handlar om inducerad spänning eftersom jordkabeln ligger intill ledare som har spänning. När jag tog en kortare sladd blev spänningen mindre.

 

mvh / Dan

Link to post

:boxing:

 

Slutt nu å mase om dette:

Går ut fra att båten ligger på vannet!??!

 

Spenningen som blir målt mellom aksling og spenningsførende fase skal/bør være der. Dette pga. når jordingene i tilførselskabelen er klippet av, så tar akslingen over som jordelektrode. Korteste vei til jord. Som alle vet så er jo sjøen/vannet en god jordforbindelse.

 

Grunnen til att det måles en spenning mellom aksling og jordleder MÅ være en lekkasje spenning ifra noe ombord, som nevnt tidligere.

Tviler av hele mitt Hjerte att det er snakk om induksjon, det er første gang i hele min karriere som elektrikker, att det dermed skulle være induksjon som er årsaken. Har aldri hørt att dette kan lage slike spenninger i ett 230V anlegg. :confused:

Redigert av Hardball (see edit history)
Link to post

Hardball,

Det hade varit mycket enklare om du höll med och sa att det var induksjon det handlade om.....

/ Dan

Dan,

 

merk deg at Hardball refererer til spenningen mellom fase og jord/aksling, det vil si at han svarer på noe helt annet enn det som var spørsmålet :wink:

 

Det er det som på godt norsk kalles: "God dag mann - økseskaft...."

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hej Dan !

 

Om man mäter med ett högohmigt instrument (som en digital voltmeter är) kan man få många spökfenomen. Två ledare bredvid varandra drabbas också av kapacitiv koppling, och det är nog EN av anledningarna till Dina 93V :yesnod:

 

Men det kan finnas flera "bovar". En vanlig orsak till spänning på jordledaren är de avstörningsfilter som sitter på många apparaters nätspänningsintag. De består av en eller flera kondensatorer kopplade mellan fas/nolla och skyddsledaren/skyddsjorden. Det kan vara ytterligare en del av förklaringen.

 

Exempel: Koppla in en dator med skyddsledaren avklippt/oansluten till ett vägguttag hemma, och mät spänningen med samma digitala multimeter mellan datorns hölje och skyddsledaren i uttaget. Du kommer att avläsa någonstans kring 230V/2=115V. Men beroende på toleranser hos kondensatorerna i nätavstörningsfiltret (om de inte är exakt lika stora) kan spänningen variera några tiotal volt upp eller ner. Strömmen som kondensatorerna kan släppa igenom vid 50Hz är dock så låg att det är ofarligt.

 

Var har Du båten ? Låter nästan som att det vore lättare med ett telefonsamtal eller liknande, det blir snabbt många mail, inlägg o.s.v. :wink: Maila mig gärna direkt på ingemar.em@telia.com så får vi se om det går att lösa....

 

// Ingemar E.

Ingemar E.

NB Forum

Link to post

Trivelig med litt diskusjon.

Heller selv til teorien om induksjon. har i flere år brukt induksjon til å finne brudd i kabler i utleiebedrifrten jeg arbeidet i inntil november. Satte 230 v spenning på en av lederene uten brudd, og målte spenning mellom den og lederen med brudd i begge ender.

Spenningsforskjellen på den induserte spenningen indikerte med forholdsvis stor nøyaktighet hvor det var brudd selv med kabellengder på bare 25 meter.

 

Alle feil i båten er eliminert ettersom du måler mellom kabelen og gods (jord), men du bør fikse jordingen der også.

 

Spørsmål om kobling av jord;

Enkelt sagt så bør jordingen fra alle forbrukere, aggregat og landstrøm kobles sammen til "ett punkt" dvs en leder. Denne kobles deretter sammen med alle metallflater som dørk, motorblokk, rekkverk, propellhylse ol. Hvis en da får en jordfeil og det ikke er montert jordfeilbryter, så har en allerede ledet strømmen til jord og slipper å få seg en karamell.

 

Lokale e-verk er glade for å få melding om jordfeil slik at de har mulighet til å fine og rette på slikt. Hvis du ligger på leid plass kan du bare slå på tråden og fortelle om dine mistanker om jordfeil / dårlig jording, så kommer de og sjekker.

Hvis det er du som er ansvarlig for uttaket på kaia så bør du ha inn en elektriker til å sjekke det først.

 

Lykke til

Mons

Link to post

Alla,

 

Har inte hunnit vara nere i båten och mäta idag, det är ett helsicke när arbetet inkräktar på fritiden...

 

Kom däremot ihåg en sak jag förbisett tidigare och som kanske kan sprida ljus på fenomenet 93 volt mellan oinkopplad jord och propeller axeln.

 

När jag mätte med voltmetern satte jag ena mätstickan på propeller axeln och skulle placera andra på förlängnings kabelns jordstift när jag såg att voltmetern började visa spänning bara mätstickan närmade sig kabeln, 5 cm från kontaken visade voltmetern 6 volt och på jordstiftet, 93 volt som sagt. Är inte detta ännu ett tecken på att på att det handlar om induksjon ?

 

/ Dan

Link to post

Dan,

 

merk deg at Hardball refererer til spenningen mellom fase og jord/aksling, det vil si at han svarer på noe helt annet enn det som var spørsmålet  :wink:

 

Det er det som på godt norsk kalles: "God dag mann  -  økseskaft...."

 

mvh

Poseidon

Trodde att du som er instruktør, leste alt som står i tekstene!!!!! :nono:

 

NEI, jeg brukte fase til jord, for att dere skulle skjønne att dette også kan komme fra en jordfeil.

Om du leste hele innlegget, så vet du vel att jeg refererte til Aksling mot Jord lengre ned på siden.

Er det lekkasjestrøm i en strømkilde, så vil DERE også få denne på jordingen i båten, når jordingene(som i dette tilfellet) er klippet i sikringsskapet.

Synes bare att INDUKSJONEN i dette tilfellet er for HØY. :discuss:

Link to post

När jag mätte med voltmetern satte jag ena mätstickan på propeller axeln och skulle placera andra på förlängnings kabelns jordstift när jag såg att voltmetern började visa spänning bara mätstickan närmade sig kabeln, 5 cm från kontaken visade voltmetern 6 volt och på jordstiftet, 93 volt som sagt. Är inte detta ännu ett tecken på att på att det handlar om induksjon ?

Som jag skrev tidigare är en digital voltmeter så högohmig att Du sannolikt kan få ett stort utslag redan genom att ställa den på AC Volt och hålla i mätpinnarna med fingrarna. Den brumspänning som kroppen i sig själv orsakar (åtminstone om man är i "50Hz-miljö") kommer att ge utslag.

 

Induktion (eller induktiv överhörning) är bara EN av alla kopplingsvägar, kapacitiv överhörning/koppling är en annan. En tredje är krypströmmar, men betänk att även om isolationsresistans skulle vara flera MOhm (dvs OK) kan det ge avsevärda spänningsnivåer på instrumentet. Det har ju ofta hundratals MOhm i inresistans. Det som då ser ut som en allvarligt hög spänning på instrumentet kan vara helt i sin ordning. Men det kan också vara något galet.... :nono:

 

Maila mig gärna direkt (mailadress i inlägget ovan) så kanske vi kunde ta ett samtal per telefon om Du vill :wink:

Ingemar E.

NB Forum

Link to post

Induktion (eller induktiv överhörning) är bara EN av alla kopplingsvägar, kapacitiv överhörning/koppling är en annan.

En dum fråga Ingper, som kanske blottar min inkompetens på området :smiley:

 

men när IE mäter så utnyttjar han bara jorden i sin förlängningskabel ...nollan och fasen är ju

obelastad där går väl ingen ström som kan skapa induktion???

eller tänker jag fel !

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post

En dum fråga Ingper, som kanske blottar min inkompetens på området  :smiley:

 

men när IE mäter så utnyttjar han bara jorden i sin förlängningskabel ...nollan och fasen är ju

obelastad där går väl ingen ström som kan skapa induktion???

eller tänker jag fel !

Nej, det är inte dumt utan helt riktigt. Flyter ingen ström borde det heller inte bli något magnetfält och därmed ingen induktiv överhörning.

 

Men den kapacitiva kopplingen mellan ledarna är spänningsberoende, och sådan har man i varierande grad även om ledarna är helt obelastade. Ett exempel är när IE närmade sig med mätpinnen mot ledaren utan att ännu ha gjort kontakt och slutit kretsen. Två ledare som ligger intill varandra (eller två plattor/valfria metalldelar) har nämligen alltid en viss parasitkapacitans sinsemellan. Ju närmare och större ytorna är, desto större är kapacitansen mellan dem (och därmed kopplingsfaktor).

 

Man kan räkna ut hur många Ohm en viss kapacitans motsvarar vid en viss frekvens med formeln Xc[Ohm] = 1 / (2 x pi x f[Hz] x C[farad]). En vanlig ledning ligger i klassen 100pF/m, så med 5m fås c:a 500pF. Vid 50Hz kan man alltså likna den kapacitiva kopplingen mellan ledarna som en resistans mellan dem på

1/(2 x 3,14 x 50 x 500x10E-12) = 6,4 MOhm. Mäter man då med en multimeter med inre resistans (alltså belastning) på hundratals MOhm så kommer kopplingen/överhörningens resistans att vara försumbar och instrumentet visar full spänning (fast egentligen mindre beroende på hur ledarna ligger, fas/nolla motarbetar ju varandra).

 

Att IE sedan med sitt instrument inför en liten belastning (ok, jätteliten :cool: ) via skyddsledaren gör bilden av kopplingsvägarna mer komplex, och kopplingen blir nog även induktiv. Instrumentet kanske t.o.m. sluter en jättestor strömloop (det räcker ju med några tiotal nA, nanoampere :eek: för att instrumentet skall "få sitt") och blir som en del i en transformator.

 

Nej, nu blev det elläradiskussioner av det hela.

I vart fall är det komplext, och jag har inte riktigt fått klart för mig om han mätt spänningen mellan landsidans skyddsjord (alltså uttaget uppe på bryggan) och propelleraxeln (=vattnet), till att börja med utan att ha båten inkopplad. Tror inte det. Om det här verkligen ligger 93V så är jag enig med flera andra - bryggansvarige eller elleverantören bör kontaktas omedelbart, eftersom brygguttagens skyddsjord verkar "hänga i luften" :nono: !

 

Oj, vad långt det blev :cheers: ....

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...