Jump to content

Regjeringen utreder sikkerhet for fritidsbåter


Bergen dørk

Recommended Posts

-Alle berørte parter må bli tatt med i dialogen, og alle forslag som er fremme i debatten skal bli vurdert, sier Giske.

Synes dette er et bra tiltak. Jeg har ingen fasitsvar, men vi trenger mer hensiktsmessige regler, mer kompetanse blant oss som ferdes på sjøen, og det må få konsekvenser dersom man ikke følger reglene. I sin tid var det knapt krav til ferdigheter for å kunne kjøre bil - ingen ville vel tatt til orde for at det var akseptabelt i dag? Båtlivet har utviklet seg voldsomt, både når det gjelder antall båter på sjøen, hastighet og størrelse. og langt langt fler har fått anledning til å skaffe seg båter som i gale hender kan være livsfarlige både for en selv, de en har med seg og for andre som ferdes på sjøen.

 

Så får vi bare håpe at alle berørte parter blir tatt med i dialogen, slik Giske sier, og hørt.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Bergen dørk: Flott om vi kan redde noen liv, men enkelte må først reddes fra seg selv og sin overdrevne oppfatning av egne ferdiheter på sjøen, fortrinnsmessig båtføring i høye hastigheter-mørke osv.. Og da snakker vi jo holdninger og det er ikke lett..bare se på hvem som topper statestikken.

Link to post
Share on other sites

Ja, det poenget ser jeg! Allikevel kan vi jo vente å se om det kan komme noe konstruktivt ut av dette. Jeg tror heller ikke en kan vedta seg bort fra sjøens gale mannskaper, men tas det grep med bla mer tilstedeværelse av ordensmakten mv, kan det jo hende det hjelper på samme måte som på veiene. Who knows?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg har mistanke om hva de kommer frem til som en løsning på problemet. En årsavgift på x-antall kr, kanskje et par tusen kroner pr båteier, blir hva som skal til for å bøte på problemet og gi en total sikkerhet. Det har nemlig i lang tid blitt lokket på den rette melkekua av den sittende regjering, for å avgiftsbelegge båteiere slik at statskassen får et påfyll. Dette er ikke uventet, og helt i tråd med den politikk som føres av den sittende regjering. :smash:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Norge er et rart land. Med en gang noen skader seg eller dør så rykker man ut og skal pålegge resten av befolkningen restriksjoner. Hva med bare å akseptere at en del av oss uansett ikke kommer til å høre på gode råd. Etter hvert blir det færre av dem. Det er selvforklarende.

Link to post
Share on other sites

Som en følge av den tidlige og varme våren (og påtrykk fra barnebarn) monterte jeg trampepålina i hagen, med sikkerhetsnett!.. En uke senere hadde to i nabolaget, og en av våre egne i gips..Da sa `doktor`n stopp! Etter det kjørte vi bare RIB,og dro det meste av vannleker, og ingen skada seg mer.. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Som andre her påpeker er det fryktelig farlig på sjøen. Det har blitt veldig mange flere båter og mange går fryktelig fort. Det står dårlig til med kunnskapen og i tillegg er veldig mange fryktelig frekke og viser lite hensyn.

 

Det burde vel oppsummere det meste? Er man over 40 år, er det nok en meget nøyaktig virkelighetsoppfatning.

 

Løsningen er selvfølgelig mer politi. I praksis betyr det å bygge ned ressursene for landeveiene og generell etterforskningskapasitet. Det man bruker mer ett sted, går til fratrekk et annet sted. Det er det jaggu verdt, for så ile som det er på sjøen i år, har det aldri vært før. Høy fart har drept en mengde mennesker, i alle fall ganske mange.... En seiler som datt overbord uten vest i den hurtiggående seilbåten i Oslofjorden. Og så var det Kiwi-sjefen og 2 damer. 2 ungdommer kjørte seg i hjel i gjestehavna... nei, egentlig ikke . De druknet da de ble kastet overbord.

 

Har det bare vært 5 fartsulykker i sommer? Med 900.000 fritidsbåter på vannet nesten daglig i sommer. Millioner av båtturer. Masse stygg kjøring. Det har vel daua noen flere av dødsfarten på sjøen? Sikker 50! Eller var det 5? 5 til i det minste utover de nevnte 5?

 

Og kollisjoner og skader? Alle vet jo at Gjensidige har jukset når de forteller at skadene denne sommeren ligger 20% lavere enn i fjor. Og i fjor var jo skadeantallet skyhøyt? Ikke det? Var det lavt i fjor også? Neppe! Det kan bare ikke stemme. Sjøen er livsfarlig. Det vet ALLE! I alle fall alle som har peiling.

 

Norsk Folkehjelp jukser også med statistikken over dødsfall på sjøen. De rapporterer ikke alle dødsulykkene med hurtiggående båter. I stedet prøver de å innbille oss at halvparten av dauingene er menn i joller - og det i fint vær!

 

Hallo! Hvor dum går det an å bli? Ser dere ikke at dette er en konspirasjon mellom Norsk Folkehjelp og Finansnæringens Hovedorganisasjon? Det er ikke lite skader! Det er ikke få drukninger. Og det er nå i alle fall ikke fra små joller i fint vær folk drukner. Dette er tvert i mot et komplott og en konspirasjon for å hjernevaske oss. Det er faktisk de samme personene som har sørget for all nedbøren i juli. Dette fordi det er blandet regnpulver i flydrivstoffet og spredd med utgangspunkt i Gardermoen og sørover, nesten helt til Danmark!

 

Og dokumentasjonen? Her er svindelen avslørt!

http://www.folkehjelp.no/filestore/statistikk2011mid-august.pdf

 

Antall rapporterte dødsfall er lavt og delen som gjelder fritidsbåt står ikke til troende! Enhver oppegående kan se at dette er svindel når man samtidig vet hvor farlig det er å bruke fritidsbåt.

 

Samfunnsøkonomisk må derfor mye av kontrollene flyttes fra landevei til sjø. Spesielt siden antall dødsulykker på landeveien har hatt en kraftig reduksjon i sommer.

Link to post
Share on other sites

-Det jeg finner bekymringsverdig, er at hvemsomhelst kan gå ivei og kjøpe hvasomhelst, bare båten ikke er tyngre eller lengre enn hva du kan føre med/uten båtførerprøven.

 

Jeg ønsker meg en inndelig av båtsertifikat lik moped/lett motorsykkel/motorsykkel

 

Min gamle mor kan altså kjøpe seg en stor og hurtiggående båt og legge fra kai uten noen som helst opplæring!! :eek:

 

Noe særlig regelendringer tror jeg ikke vi trenger, men jeg ønsker meg en skjerping av straff, for å gjøre det lite atraktivt å bryte loven, samt mer synlig politi på sjøen hadde jeg virkelig ønsket velkommen. Idioter finnes over alt, også på sjøen. Jeg tror desverre ingen verdens ting hjelper på disse før det går virkelig galt og noen omkommer.

 

De aller fleste på vannet, kyndig eller førstereis, er fornuftige mennesker som verken ønsker å sette seg selv eller andre i fare. Dèt må vi ikke glemme. Ihvertfall politikerne håper jeg virkelig husker dette. Og ja, jeg tror også LOAP og SV skjelver av iver etter å få inn årsavgift på båt. Det ville forbause meg om de lot vær og prøve. Først da vil vi få mer synlig politi på vannet, for å sjekke om alle har betalt sin årsavgift. :headbang: :headbang: :headbang:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Var det If som ....

Nei, det var det ikke! Og gjorde de det er de dobbelt så store statistikksvindlere som Gjensidige!

 

Må du ha det inn med teskje?? ALLE som har peiling vet hvor farlig det er og at det har gått fra ille til mye verre enn verst!

 

Jeg deler Lovart Lårings bekymring, men når 5 knop grense er gjennomført over alt, kan vi endelig puste lettet ut.

Link to post
Share on other sites

Apropos mer politi på vannet.... nå for en drøy time siden, så var det en liten Ibiza e.l. som dro ut fra Solvik i Bærum på full pinne. De som er kjent vet at det er ganske trang "led" rett utenfor Henie Onstad m.t.p. badebøyer på Høviksiden og skjær på Kalvøyasiden. Han holdt vel ihvertfall 25 knop helt innenfra kiosken/bensinstasjonen.

 

Jeg var på vei innover i jolla, og hadde akkurat nådd 5 knopsgrensa og slått av på farten. Bak den første kom det jaggu en til i en stor RIB som skulle kappkjøre.... men den hadde blålys.... :flag:

De ble stoppet litt utenfor veritas, og jeg håper de fikk som fortjent. Det var et par i 30-40 års alderen som kjørte båten.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Båttyveriene skal ha gått kraftig ned på Sørlandet http://nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7768615

 

Jeg må nok si meg enig med dem som er bekymret for at hvem som helst kan kjøpe og kjøre nesten hva som helst. Jeg er også enig i at man kunne hatt et spesielt sertifikat for båter som går over en viss hastighet. Alle ser jo det meningsløse i at båtførerprøven skal kvalifisere en 16-åring for å kjøre f eks en slik rib som den Kiwi-sjefen kjørte.

 

Og når det gjelder en slik rib som Kiwi-sjefen kjørte, så representerer vel den også nye ganske nytt. Jeg har kjørt båt i snart 40 år. I disse årene har jeg vært borti mange slags båter i forskjellige situasjoner og forskjellig vær. En sånn båt som Kiwi-sjefen kjørte har jeg aldri vært i nærheten av. Jeg vil også påstå at svært få har noen som helst erfaringen med et sånt "monster" av en båt. Hvem har kjørt i 80 knop? Og hvem av oss hadde latt vår egen 16 åring kjøre noe sånt? Med eller uten båtførerprøven?

 

Ellers må jeg si at reglene for hvem som må ta båtførerprøven er et meget tvilsomt "prinsipp". I 2010 ble det som kjent innført at alle som var født etter 1980 måtte ta båtførerprøven. Ganske spesielt vil jeg si det er at folk som hadde hadde hatt lov til å kjøre båt i 14 år, plutselig ikke lenger fikk lov.

 

Jeg tror neppe dette hadde blitt vedtatt dersom det var mange stortingsrepresentanter under 30 år.

Link to post
Share on other sites

Nei, det var det ikke! Og gjorde de det er de dobbelt så store statistikksvindlere som Gjensidige!

 

Må du ha det inn med teskje?? ALLE som har peiling vet hvor farlig det er og at det har gått fra ille til mye verre enn verst!

 

Jeg deler Lovart Lårings bekymring, men når 5 knop grense er gjennomført over alt, kan vi endelig puste lettet ut.

 

Siden sjansen for solstikk denne sommeren har vært en mere teoretsik mulgihet så regner jeg med at det er en høyspentledning som har falt ned over deres hytte nu igjen?

 

Det har ikke vært så få båtskader på mange år, opplyser selskapet, som utbetaler erstatninger på 19 millioner kroner i år mot 31 millioner kroner i samme periode i fjor.

 

Antallet saker gikk ned fra 650 til 570. Nedgangen gjelder alle typer skader – tyveri, innbrudd, brann, grunnstøting, kollisjoner, synking, redning og ansvar.

 

Det kan fortsatt bli meldt noen skader fra i sommer, men trenden er likevel klar, opplyser Robert Skar, produktsjef i Gjensidige.

 

Dette sitatet er hentet fra hjemmesiden til hegnar.no og er ikke funnet frem ved hjelp av googling!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er du i kursbransjen?

 

Ikke enda, men vurderer å etablere en båtfører-skole. :lol: :lol: :lol:

 

 

 

Jeg var på vei innover i jolla, og hadde akkurat nådd 5 knopsgrensa og slått av på farten. Bak den første kom det jaggu en til i en stor RIB som skulle kappkjøre.... men den hadde blålys.... :flag:

De ble stoppet litt utenfor veritas, og jeg håper de fikk som fortjent. Det var et par i 30-40 års alderen som kjørte båten.

 

Fantastisk! Mer av dette :thumbsup:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...