Jump to content

Regjeringen utreder sikkerhet for fritidsbåter


Bergen dørk

Recommended Posts

Politibåtene i Indre Oslofjord har foretatt langt flere kontroller i år enn tidligere. Og langt fler forelegg er utferdiget. Dvs at sjansen for å bli tatt for ulovligheter er langt større enn tidligere. På sikt vil dette bre seg blant båtfolk i området som gir bedre holdninger på sikt. BRA!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

På sikt vil dette bre seg blant båtfolk i området som gir bedre holdninger på sikt. BRA!

Helt korrekt! Slik fungerer det på landeveien og slik vil det fungere på sjøen.

 

På landeveien får jeg en bot hvert 8. år og det er nok til å få meg til å kjøre rolig de neste 7 årene.

 

Med 900.000 fritidsbåter og 10.000 kontrollerte båter hvert år, vil jeg bli tatt en gang hvert 90. år. Da vil jeg kjøre fint de neste 89 årene.

 

Dette fungerer superoptimalt.

 

Det er mulig jeg ikke har fått regnestykket til helt å gå opp,men det skyldes i så fall at her jeg nå sitter på Kreta er det alt for varmt og etter noen Mythos går varmet til hodet på selv den beste. Gleder meg faktisk til å pendle tilbake til Blindleia og en mer anstendig temperatur. Blir kanskje litt kaldt hvis en pinnebåt på ny river ned strømledningen, men det går nok bra skal du se.

 

Igjen vil jeg påpeke at det er dødsfarlig på sjøen og at i virkeligheten dauer det flere av stor fart på sjøen enn på landeveien. All statistikk fra Norsk folkehjelp og forsikringsbransjen er et falsum. Det vet vi alle! Når noe er for bra til å være sant, ja da er det som regel ikke sant.

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe at utredningen gjøres av kompentente folk(les ikke politikerer som synser).

Håper at KNBF får være med.

 

Er dog redd det bunner ut i en økt båtavgift og noe annet svada som ikke gjør forskjell.

 

1)

Krav til kompetanse JA TAKK, ser at veldig mange kjøper seg en hurtiggående skjærgårdsjeep og kjører flatt. Har en kjenning som har gjort det samme, flink fagmann, familiefar, leder, kort sagt en skikkelig kar! Men hva skjer jo på sommerbildene ser vi samme mann med båten i 30 knop i trangt farvann der det faktisk er en hastighets begrensing, med ungene på slep i tube.. Han har ikke fått kursing, ei heller trenger han det pga alder. Han vet ikke at det han viser på bildene er potensielt svært farlig..han er jo bare på sommerferie på sitt landsted.

Han skulle tatt seg en SJA/JSA sikker jobb analyse som han garantert gjør på jobben.....men hvorfor glemmer han det i ferien?

 

Krav til ALLE med en minumums kompetanse er nok veien og gå. Det er likt for alle, og det utelukker ikke noen.

 

2)

Deretter må Politiet faktisk få midler som er øremerket til operativt kontroll arbeid i alle fylker.

Det koster og ha kontroller og det vil og gi resultater. Synlig politi som stopper båter er prevantivt.

Det er stor forkskjell i Stavanger havn når det er en synlig politibåt der kontra når det ikke er. Farten er lavere, folk er passive og høffligere.

 

Her som ellers er det en liten gruppe mennesker som ødelegger for andre.

 

Vi kan alle gjøre feil og gjør det hverdag, men om skal vi få bukt med trenden som vi ser i skjærgården er jeg redd vi må stille krav og kontrolle kravene som er satt.

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe at utredningen gjøres av kompentente folk(les ikke politikerer som synser).

Håper at KNBF får være med.

 

...

 

Jeg mener å huske at de var godt representert sist og at de fikk gjennom at en del av de eldre skulle slippe. Tross alt hadde de kjørt båt noen år.

 

At noen atter en gang, og fremdeles mener, at det å besvare 50 spørsmål, eventuelt etter et 16 timers teorikurs, skaper bedre holdninger hos folk er fremdeles utenfor min fatteevne. Holdninger skapes over tid.

 

Om kontrollvirksomhet fra politiets side skal ha noe for seg, må denne aktiviteten trappes betraktelig opp. Ikke minst må bøtenivået økes betraktelig. 1500,- for å kjøre raskere enn bestemt fartsgrense er i beste fall latterlig. Når politiets målemetode er "eyeball mk 1" (båten planer), er det bare de aller minste jollene som har mindre enn 10 knop når dette skjer. For store deler av sentralt fritidsbåtområde tilsier dette minst det dobbelte av hastighetsbegrensningen. På veien fører dette oftest til umiddelbar inndragelse av kompetansebevis, inndragelse av store mengder ukepenger og tidvis en meget redusert bevegelsesfrihet i en periode.

 

Hvorfor må det være annerledes for båt?

Link to post
Share on other sites

Min gamle mor kan altså kjøpe seg en stor og hurtiggående båt og legge fra kai uten noen som helst opplæring!! :eek:

Jeg tror faktisk ikke hun kan gjøre dette lovlig med mindre hun kan føre båt. Tror det er en regel som eksisterte lenge før obligatorisk båtførerbevis ble innført som sier noe sånt som at "båtfører skal være kvalifisert til å føre båten". Men siden det ikke er krav til å dokumentere disse kvalifikasjonene, er det politiet som må bevise at din gamle mor ikke er kompetent til å føre stor og hurtiggående båt.

Link to post
Share on other sites

Med 900.000 fritidsbåter og 10.000 kontrollerte båter hvert år, vil jeg bli tatt en gang hvert 90. år. Da vil jeg kjøre fint de neste 89 årene.

 

Hvis du med kontrollerte mener at politiet har vært ombord og/eller snakket med båtfører 10.000 ganger så betyr vel det at de har observert et betydelig større antall båter uten at de har sett noe behov for ytterligere kontroll. Et meget stort antall båter/førere og passasjerer har da kunnet konstatere at politiet er rundt og følger med hvilket med stor grad av sannsynlighet har en preventiv effekt.

 

Selv har jeg sett politiet på sjøen en rekke ganger i sommer, særlig i Blindleia, og det må være et betydelig antall hundre eller tusen båter de har sett og ikke minst som har sett dem.

 

Ta heller en Mythos til og slapp av for her er det allerede kaldt nok, og selv gleder jeg meg til å stikke til Kreta om noen uker og bli der til jeg ikke gidder mere og vil hjem og feire jul!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må det være annerledes for båt?

Folk som ikke ser denne forskjellen, burde egentlig la være å uttale seg.

 

Så å si samtlige båtførere mestrer sin egen båt bra eller svært bra. Bare ta en titt på deg selv. mestrer du båten din? Var det snakk om timer fra du fikk den til du følte du hadde hatt den i årevis? Hvorfor tror du det er så lite skader på sjøen? Fordi enhver som ikke har hatt praktisk kurs i statlig regi er kløner? I så fall er vi alle kløner.

 

Det skjer nesten aldri alvorlige ulykker med raske båter. De ytterst få gangene det skjer, er det gjerne fart kombinert med fyll og midt på natten. Men selv da går det som oftest greit. Millioner av båtturer hver sommer ender opp med under en håndfull oppslag i avisene.

 

Er det dette man kaller kaos på sjøen og tilstander helt ute av kontroll? Da burde du få opp øynene og se hvordan det fungerer på landeveien med full opplæring og hyppige kontroller.

 

Av alle båtfolk burde de som er så ivrige og interesserte at de diskuterer på dette forumet ha et visst snev av hvordan virkeligheten på sjøen arter seg.

 

Jeg synes det er både leit og bekymringsfullt at man hauser opp stemningen og fremstiller situasjonen som ille når sannheten er noe helt annet.

 

Å overføre politi og andre samfunnsressurser fra andre områder og til sjøen vil nok ta en og annen slabbedask uten folkeskikk, men for de deler av samfunnet som mister ressurser, vil det være noe nær en katastrofe!

Link to post
Share on other sites

Folk som ikke ser denne forskjellen, burde egentlig la være å uttale seg.

Helt enig med deg. Oppsummeringen kunne ikke vært bedre. :flag_bp:

 

Etterlyser årsaken til denne oppviglingen på krav mot båtførere. Og da de faktiske årsakene og ikke noen få uhell i mangfoldet som brukes som årsak.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

støtter "Hytteeier" fullt ut.

 

Er mye på sjøen, året rundt.

 

Det har vært et unisont klagekor i fra media, en del båteiere & offentlige sjøtjeneste i år som alle andre år.

 

Etter å ha lest en rekke politirapporter i media sitter man igjen med konklusjonen: Båtførere oppfører seg stort sett bra- men vi er bekymret..( snakk om å ha halvtomt glass & få en negativ vinkling på bra oppførsel)

 

De forferdelige forholdene til sjøs har jeg ikke sett noe til på Agderkysten de siste 30 år. Folk flest oppfører seg bra, viser hensyn og tar i mot en utstrakt tamp.

 

 

Se til Danmark: Der vi har lover, har danskene Lov( og de er lykkelige med det)

Link to post
Share on other sites

Helt riktig at nesten alle oppfører seg meget bra på sjøen. Og selvsagt så blir det litt galt også at fordi noen ikke kan oppføre seg, så skal alle "straffes". Det blir også litt rart å se denne fiskeri- og kystministeren på TV stå å si at det er altfor mange dødsulykker på sjøen.

 

Ja, en dødsulykke er en for mye. Det er vel alle enig i, men jeg er likevel ikke sikker på at vi har så veldig mange dødsulykker. Det blir litt sånn "en, to, mange"......

 

Men, ting er ikke som før på sjøen. Det har blitt mange flere båter de siste 10-15 årene, og mange har kjøpt seg stor og rask båt som sin første båt. "Bilde" i skjæregården har endret seg. Det kan jo alle se.

 

Det er likevel spesielt at ikke "støtet" blir satt inn der farene er størst, nemlig mot menn fra 30-60 år. Det er vi som har pengene og det er vi som kjøper de store og raske båtene. Og det er mange i denne aldersgruppen som har lite erfaring med båt. Og det som er helt sikkert, er at "ingen" har erfaring med riber som har toppfart på 80 knop.

 

Men politikerne følte de måtte gjøre noe. Vi "tar" de under 30 år. Alle vet jo hvilket bråk det skulle blitt om en samfunnstopp ikke lenger fikk lov til å kjøre cabincruiseren sin.

 

Ingen logikk å "ta" de under 30 år. Enten måtte de innført dette for alle som fylte 16 år i 2010, eller så måtte de innført det for alle. Men da hadde de nekta seg selv å kjøre båt, og det går jo ikke. Hvem vil vedta begrensinger for seg selv?

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg sett politiet på sjøen en rekke ganger i sommer, særlig i Blindleia,

 

Jeg har ikke sett politiet på sjøen i hele sommer, selv om jeg har vært gjennom Blindleia flere ganger enn noen gang tidligere. Politibåten har jeg sett en del ganger...hver gang fortøyd ved Nupenanlegget her i Kristiansand.

Synlig Politi har definitivt en forebyggende effekt. Håndhevelse av dagens regler er veien å gå. Dagens regler er tilstrekkelige.

Link to post
Share on other sites

Folk som ikke ser denne forskjellen, burde egentlig la være å uttale seg.

 

...

 

Din tolkning av mitt innlegg er slik jeg leser ditt svarinnlegg, milevis fra det jeg vil frem til.

 

Legg merke til at avsnittet om kontrollvirksomhet starter med "Om", og ikke, "jeg vil at". Kontrollvirksomhet uten reelle sanksjonsmuligheter er meningsløst. Det står jeg for, og det er der sammenligningen med landjorden kommer inn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...