jyrg Svart 31.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2011 Ca 400 Nm Hva med et gammelt 280? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 280 og 290 drevene er i utgangspk like, bortsett fra at 290 har powertrim, mere egnet for motoren og båten du tenker på, er jo omtrent samme moment som v8, så drevet tåler dette, største momentet på denne er nok også lenge etter at båten er i plan, hvor den største belastningen ligger Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 (redigert) så drevet tåler dette, største momentet på denne er nok også lenge etter at båten er i plan, hvor den største belastningen ligger Forrige båt spiste drev, dreven gikk som oftest når jeg ga full gass og skulle opp i plan... og når jeg gikk for full gass på bølgetoppene da drevet ble kjørt i overflate... De fleste med overmotoriserte båter i forhold til drev dreper drevet opp i plan hvor drevet jobber hardest... ikke på full gass hvor motstanden på dreev/skrog er mye mindre... Redigert 31.August.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jyrg Svart 1.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2011 Tolker det da dit hen at jeg er rimelig fri hva gjelder drev-valg, siden motoren ikke gir stort mer enn en standard V-8 av den litt eldre sorten. Diskusjonen Penta kontra Mercruiser skal jeg ikke begi meg innpå, men noterer at alpha one har powertrim i motsetning til vp280. Et vp290 er vel endel dyrere å annskaffe. Bravo3 er nok i et prisleie over mitt budsjett. Dette blir jo først og fremst en kosebåt, og den vil også gå i FERSKVANN! Har forøvrig det noe å si mtp drevets holdbarhet? PS! Må spørre igjen: Hvordan er det med el-komponenter og faren for gnist i marineinnstallasjoner? Kan eksisterende komponenter som tenningsdeler, startmotor, dynamo etc brukes sikkert? Hva med gasserene? Må evnt. bensinlekkasje alla at de renner over ved flottørfeil tenkes på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Viktig med avtrekksvifter som starter før motor skal starte. Ville nok fått tak i en injectionversjon av denne motoren. SU forgassere er noe dritt å synkronisere. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
jyrg Svart 1.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2011 Hehehehe :-D Ja, hadde selv en 1975 BMW 3.0 S i sin tid, med doble Zenith. Det var en utfordring ja! Er det slik å forstå at det ikke forefinnes spesielle marine el-komponenter da, det er tilstrekkelig med ei skikkelig vifte? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glaserud Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Du vil ha en gnistfri vifte som du bruker for å ventilere ut evt. oppbygget bensindamp i motorrommet før du skrur på tenninga. Etter det kan det elektriske anlegget i prinsippet gnistre så mye det bare vil. Om du ikke har ventilert motorrommet, er det en ørliten sjans for at de som sitter oppå motorkassa får seg en liten flytur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jyrg Svart 1.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2011 Takk folkens! Nå ble jeg lettet, for så for meg et løite øyeblikk at jeg måtte "ekstraisolere" alla EX-sikre elektrikkerdingsene. Det er hverken kjekt eller billig!! PS! Spør igjen: Er det større slitasje på drev gått i salt enn fersk med tanke på gjennomføringer, belger, korrosjon etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 De gangene jeg skal ha noen deler så handler jeg gjerne via bildelsbasen i sverige.. her er et lite utvalg av V12 motorer: V12 motorer Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
jyrg Svart 1.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2011 Takk! Bildelsbasen er genial, har selv brukt den ved flere anledninger tidligere. Svenskene har altså her samlet de aller aller fleste bilskoter på samme nettside.. Tittet faktisk innom der for noen få dager siden for å titte etter Jaguar V12. Så ikke på BMW v12, ser nå at de motorene er billige. Generellt: En "medium" slitt bilmotor som jeg tenker en 5 liters v12 er når den har stått i en type bil alla 750 som vel fordrer til rimelig pen kjøring, og som har gått 200000 km. Er det i det hele tatt noen vits i å montere inn den uten først å overhale den tror dere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jyrg Svart 3.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2011 Sånn kan en Jaguar V-12 også se ut. Riserne er ikke vannkjølt, med eksosende er det. Samme med manifolder, som vi ser har fått water jacket rundt. Jørgen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jyrg Svart 3.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2011 ......bilde nr 2, av eksosutløp/riser Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jyrg Svart 3.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2011 SÅNN!! Da er bildeinnsettingskoden omsider knekt. Altså: Bilde av innpakket riser som ikke er vannavkjølt samt eksos utløp som ER vannavkjølt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jyrg Svart 3.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2011 Bowman varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jyrg Svart 5.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2011 Heisann! Noen her som har erfaring med BMW marineprodukter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.