Jump to content

Marinisering av BMW / Jaguar V-12


jyrg

Recommended Posts

280 og 290 drevene er i utgangspk like, bortsett fra at 290 har powertrim, mere egnet for motoren og båten du tenker på, er jo omtrent samme moment som v8, så drevet tåler dette, største momentet på denne er nok også lenge etter at båten er i plan, hvor den største belastningen ligger

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

så drevet tåler dette, største momentet på denne er nok også lenge etter at båten er i plan, hvor den største belastningen ligger

 

Forrige båt spiste drev, dreven gikk som oftest når jeg ga full gass og skulle opp i plan... og når jeg gikk for full gass på bølgetoppene da drevet ble kjørt i overflate...

 

De fleste med overmotoriserte båter i forhold til drev dreper drevet opp i plan hvor drevet jobber hardest... ikke på full gass hvor motstanden på dreev/skrog er mye mindre...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tolker det da dit hen at jeg er rimelig fri hva gjelder drev-valg, siden motoren ikke gir stort mer enn en standard V-8 av den litt eldre sorten.

 

Diskusjonen Penta kontra Mercruiser skal jeg ikke begi meg innpå, men noterer at alpha one har powertrim i motsetning til vp280.

Et vp290 er vel endel dyrere å annskaffe.

Bravo3 er nok i et prisleie over mitt budsjett. Dette blir jo først og fremst en kosebåt, og den vil også gå i FERSKVANN!

 

Har forøvrig det noe å si mtp drevets holdbarhet?

 

PS!

Må spørre igjen: Hvordan er det med el-komponenter og faren for gnist i marineinnstallasjoner?

Kan eksisterende komponenter som tenningsdeler, startmotor, dynamo etc brukes sikkert?

Hva med gasserene? Må evnt. bensinlekkasje alla at de renner over ved flottørfeil tenkes på?

Link to post
Share on other sites

Du vil ha en gnistfri vifte som du bruker for å ventilere ut evt. oppbygget bensindamp i motorrommet før du skrur på tenninga. Etter det kan det elektriske anlegget i prinsippet gnistre så mye det bare vil.

 

Om du ikke har ventilert motorrommet, er det en ørliten sjans for at de som sitter oppå motorkassa får seg en liten flytur.

Link to post
Share on other sites

Takk folkens! Nå ble jeg lettet, for så for meg et løite øyeblikk at jeg måtte "ekstraisolere" alla EX-sikre elektrikkerdingsene. Det er hverken kjekt eller billig!!

 

PS! Spør igjen: Er det større slitasje på drev gått i salt enn fersk med tanke på gjennomføringer, belger, korrosjon etc.

Link to post
Share on other sites

Takk!

 

Bildelsbasen er genial, har selv brukt den ved flere anledninger tidligere. Svenskene har altså her samlet de aller aller fleste bilskoter på samme nettside..

 

Tittet faktisk innom der for noen få dager siden for å titte etter Jaguar V12. Så ikke på BMW v12, ser nå at de motorene er billige.

 

Generellt: En "medium" slitt bilmotor som jeg tenker en 5 liters v12 er når den har stått i en type bil alla 750 som vel fordrer til rimelig pen kjøring, og som har gått 200000 km. Er det i det hele tatt noen vits i å montere inn den uten først å overhale den tror dere?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...