BOBO II Startet 30.August.2011 Link til dette innlegget Startet 30.August.2011 hva er best kvalitet på diesel under opplag. vil ikke ta sjansen på dårlig diesel kvalitet når opplag nærmer seg. er det noen som har erfaring med grønn diesel kontra autodiesel på tanken under opplag. Ble vist stengt ute pga feil emnetittel Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
LM 605 Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Problemet med autodieselen er jo at den inneholder 7% biostoff, så den anbefales jo ikke til langvarig lagring i følge fagfolket i oljeselskapene og andre skjønnere. Den grønne dieselen(avgiftsfrie) skal jo ikke være tillsatt bio, men om det er tilfelle,ja det er en annen ting. Forhørte meg en del om dette tidligere i sommer på div. bensinstasjoner, marinaer, tankannlegg,etc. men ingen kunne gi noet sikkert svar på om denne såkalte avgiftsfrie dieselen også var tilsat bio eller ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Mener å ha hørt at "grønn diesel" ikke er tilsatt biodiesel. Og da vil jeg anta at den grønne har best egenskaper for lagring. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 På en lokal Esso stasjon i nærheten selges det annleggsdiesel eller avgiftsfri om man vil. Spurte innehaver om den var tilsatt bio. Fikk til svar at, ja den inneholder samme biotilsettingen som autodieselen, bare at den er tilsatt fargestoff. Det er ikke lett å bli klok på dette. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Tror nok du må gå rett på oljeselskapet om du skal få et troverdig svar på dette med bio-tilsetning. Når det kommer til stykke så tror jeg dette er en problemstilling som er mer oppkonstruert enn reell. Jeg for min del har i alle år hatt på den dieselen jeg hadde igjen fra i året før. Hverken mere eller mindre. Jeg har aldri merket noe problemer med det. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Men er det lurt å helle noe lurium på tankene før man pakker båten inn i burkaen for sesongen? Jeg har min første båt med dieselmotorer i år. Tankene kommer vel til å være halvfulle ved lagring. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
BOBO II Svart 30.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Nå holder jeg til i indre oslofjord har fylt på en del marinaer fra Oslo Tønsberg til Kragerø. merker godt at kvaliteten er varierende. Tenker da spesielt på røykproblem. fylte fulle tanker i kragerø spurte vedkommende som var der om hvilken kvalitet dieselen hadde. Som vanlig kunne ingen gi meg et fornuftig svar. problemet oppsto nesten umiddelbart ved oppstart fikk jeg et enormt røykproblem på tomgang. tenkte først at dette var sikker bare et engangs tilfelle. problemet oppsto også når jeg startet generator, etter dette ble det bare uthavner med lite folk resten av ferien Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
LM 605 Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Nå er det noen år siden jeg hadde dieselmotor, men brukte aldri noe "lurium" på tanken. (Men så hadde jeg jo Yanmar da) Det eneste som jeg imidlertid alltid pleide og gjøre var å fyll opp tanken helt full, for å unngå kondens(vann).Men er mere usikker i dag etter at dieselen blir tilsatt bio? Dette skaper vel mere grobunn for dieseldyr, (vel og merke hvis der er vann tilstede). Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 (redigert) Mener at tankbilsjåføren tilsetter fargestoffet ute på bensinstasjonen. Så "avgiftsfri" diesel og autodiesel er samme suppa. Prisen er jo nesten lik også Redigert 30.August.2011 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Fargestoffet blir tilsatt idet tankbilen blir fylt på raffineriet,slik er det ihvertfall på Slagen. Når/hvis jeg får meg båt med dieselmotor noen gang,skal den lagres med tørre tanker,dvs tankene er fullstendig tomme,vasket og tørket rene innvendig. Da er det bare å fylle frisk ny diesel når sesongen starter og mest sannsynlig kjøre problemfritt uten frykt for grums,vann eller "dyr" i dieselen,forutsatt at man fyller ren diesel. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Hulda ligger i sjøen hele året. Diseltanken er på 500 liter. Årsforbruket vil i år bli relativt høyt, sikkert 300 liter. Bare sommerferien trakk litt over 100 liter. Det betyr at Hulda altid har gammel diesel på tanken. Og motoren har de siste ni årene blitt foret med gammel diesel. Og det er flere år siden jeg fylte klar autodiesel. Jeg har aldri hatt mer enn et fingerbøl vann i tanken. Heller aldri mer enne et fingerbøl dieseldyr. Jeg tror bekymringen er opphauset. Likeså dette med gammel bensin og to-taktere. Brukte påhengeren nå i sommer, Mariner 4 Hk. Bensinen hadde stått på tanken i tre år. Motor lagret i utebod. Hektet motoren på jolla og trakk tre ganger i snoren. Startet og fungerte prikkfritt hele ferien. Motoren er nå lagret med bensin som blir gammel til neste år. Bekymrer meg midt i ryggen. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Mine motoriserte sesongleketøy er ikke glad i gammel bensin. Disse har 4T motor. Bruker å gjøre stikk motsatt av alle anbefalinger, nemlig å kjøre tanken nesten tom ved lagring for så å tanke opp ved sesongstart. Da har jeg aldri problem. Men den gamle bensinen soter noe inn i h... og kokser til pluggene. Kondens har jeg aldri vært plaget med, selv med denne fremgangsmåten. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Min snøfreser hoster og stopper på gammel bensin. Går bra om jeg blander i litt ny. Når det gjelder båten mener jeg Nesodden Boligvarme sier de har en høyere parafininnblanding dersom man sier i fra at båten fylles opp for å gå til vinterlagring. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Det varierer visstnok endel hva slags gassolje som selges på de forskjellige marinaer. Noen selger "autodiesel" som er iblandet farge- og sporstoff, andre har MGO (marin gassolje) og noen har ren lettolje/fyringsolje. De to siste er muligens det samme? De kan inneholde endel mere svovel enn det som er tillatt i autodiesel. I autodiesel har myndighetene bestemt at det skal iblandes en viss prosentandel biodiesel (tror det er minst 3,5%). Dette er motorleverandørene ikke veldig glad for da det kan skade innsprøytningssystemet, særlig på common-rail motorer. Det er visstnok også problematisk hvis det står lenge på tanken..... Svovelmengden er også svært lav i autodiesel pga. myndighetskrav. Det nevnes flere steder også at "autodieselen" er tilsatt additiver som ikke nødvendigvis finnes i den du kjøper på marinaen, disse additivene er kun positivt for motoren (sies det) og en nødvendighet på common-rail. Drivstoff er ikke nødvendigvis bare bensin eller diesel, og de som selger det vet ikke nødvendigvis allt du trenger å vite om dine motorers behov, eller engang hva de har i tankene........ Østfold olje f.eks. leverer produkter som de vet hva er. Jeg foretrekker å vinterlagre båten med nesten tomme tanker. Drivstoff er ferskvare. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Jeg har brukt "Hulda metoden" i alle år, og aldri hatt noen problemer... Snøfreseren har nå stått i 2 år med samme bensin på tanken og den startet på andre draget... har ikke ladet opp batteriet ennå.. Dog er dette en Honda vel og merke... Rav'n ble parkert i midten av September i fjor, og startet opp igjen 30 april i år... ikke noe problem med den dieselen heller.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
DieselDahl Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Så fint for deg, det er ikke dermed sikkert at det du gjør er spesiellt lurt for dem som har støpejern til sjuhundretusen under solsenga. Når inspiserte du tankene dine sist f.eks.? Og hvilke tilsetningsstoffer bruker du? (spørmålet stilles til alle som føler seg truffet) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 (redigert) Jeg bruke vanlig autodiesel som "tilsetning" fra en eller annen stasjon som selger det når jeg trenger diesel... Lurium ser jeg ikke nytten av... forsøkte Hammerdown på den ene av to motorer i gammelbåten, men merket ikke noe forskjell... så dermed bruker jeg de pengene på noe nyttig... Redigert 30.August.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Hei. Jeg fyller alltid grønn diesel der det er billigst i nærmiljøet. Jeg har store tanker, så jeg slipper å fylle underveis når jeg er på ferie. Har godt med diesel til flere helgeturer etter tur/retur Son - Göteborg. Hva slags diesel jeg da får? Si det, Da jeg en periode fylte på Kambo fikk jeg med en del grums men ikke vann. De siste årene har jeg fylt hos Horten Båtsenter, og der står det "Autodiesel" på pumpen med grønn diesel. De første vel 15 årene jeg hadde båten (har hatt den siden 1987) var jeg alltid nøye på å ha propp fulle tanker før båten ble tatt på land sent på høsten. Det har jeg sluttet med. Nå står den gjerne med godt under 100 liter på tankene som er på 2x180 liter. Og aldri har jeg kunnet finne noe vann å tappe ut. Har derfor selvfølgelig heller ikke opplevet dieseldyr. Av tilsetting bruker jeg Hammerdown som jeg vel har gjort de siste 5 årene. På min Yanmar-motor fra -86 reduserer det røyken ved oppstart. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 (redigert) Jeg har aldri bekymret meg for diesel og vinterlagring. Har lagret med full/halv/nesten tomme tanker helt avhengig av hvordan situasjonen er når det er opptak. Tilsetter alltid en eller annen form for additiv hver gang det fylles. Det har vært flere typer produkter, men felles for dem er at de gir dieselen høyere cetantall(lettere antenning=mindre blå-røyk) samt forebygger diesel-dyr / kondens. Her aldri hatt problemer og filterskifte ble sist gjort etter 4 års drift. Da var det ikke noe å se på fin-filtrene, mens det var litt sort farge på Racor grov-filteret. Overdrevet problematikk om man ikke er uheldig og får diesel fra et anlegg med vann og "dyr" i tankene mener jeg. Mener dog det kan være smart med litt tilsetning, siden man kan være uheldig ved fylling i regnvær eller få lekkasje i o-ringen på tank-lokk. Redigert 30.August.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
BOBO II Svart 30.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 ble fylt opp diesel fra Nesodden boligvarme i kveld. Eieren i nabobåten i havna skulle fylle opp båten sin fra Nesodden og da var ikke jeg sen om og henge meg på. Fylte tankene sprengfulle med helt ren diesel uten svovel eller andre tilsettninger. effekten kom med en gang etter prøvetur og det meste av røyken forsvant men henger litt igjen på den SB motoren. skal tilsette noe diselforbedrer fra QMI i morgen. får håpe at resten av røyken forsvinner..... etter noen turer utpå ila høsten Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
VannTro Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 (redigert) Fylte tankene sprengfulle med helt ren diesel uten svovel eller andre tilsettninger. Det er nok litt svovel i den, hvis ikke hadde dieselpumpa og dysene dine fått dårlig smøring. Redigert 30.August.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hulda Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Det er nok litt svovel i den, hvis ikke hadde nok dysene dine fått dårlig smøring. Ikke pirk.. Men jeg tilsetter ekstra snaks, rett og slett fordi autodieselen har blitt for mager/dårlig for min 1985 motor. Tilsetter Statoil Forbrenningsforbedrer Marine. Merket omgående mindre dyserakling og mindre røk. V8'ern går som en drøm. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Jeg bunkrer alltid svovelholdig MGO, den andre grønnsaksuppa kommer ikke på mine tanker. Sitér dette innlegget Link to post
eivindl Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Fyller alltid avgiftsfri autodiesel, fins ikke noe annet her.. Har stått med nesten tom tank under opplag(6 vintre), aldri hatt hverken kameler eller andre dyr når tanken sjekkes om våren. Aldri brukt tilsetingstoffer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.