Captain Chaos Startet 30.August.2011 Link til dette innlegget Startet 30.August.2011 Hei! I bølger over 1,5 meter har jeg funnet ut at marsjfart på 26-30 knop ofte blir for mye og må ned under 3000RPM på mine 2X Kad 300, hvorpå begge kompressorne slår inn selvsagt og farten havner på 17-22, og båten blir rå i bølger. Jeg går med den tanken at kompressorne er mest for å hjelpe båten opp i plan og gir litt gass igjen for å kommer over til "turbofart" i stedet, men som da banker og slår, og gjerne sender meg flygende til neste bølge.... Det har da resultert at jeg kjører i 7 knop eller flyr i 26 i mye bølger. Kan jeg kjøre en time eller 2 med kompressorne innkoblet? Har ikke sett noe i Kad boka at man bør unngå dette som jeg kan huske. Jeg ser jo at det ligger en del svart reimstøv under motorene, men det er jo flere reimer som støver litt på KAD, selv om det er utvilsomt at kompressorreimene støver mest. Har også misstanke at mesteparten av støvet kommer fra selve innkoblingen som virker litt brutal. Det høres når rele og kompressor slår inn.. Kanskje de ikke slites så mye ved stabil RPM og fart? /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
SvartRøyk Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Har samme motor selv. Min erfaring er at det er inn/utkopling og evt slakke reimer som sliter. Viktig at begge flatreimene er strammet med riktig moment. Gjerne sjekk en gang ila sommeren også. Jeg har kjørt mye i 7-8 knop med komressor inne i sommer. Ikke noe reimstøv å snakke om da. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 31.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Flere synspunkter? Å kjøre rett under marsjhastiget over tid med kompressor innkoblet er ikke noe problem? /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Windy37GM Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 (redigert) Kompressoren drives av en reim. Den er beregnet for å brukes idet båten skal opp i plan. Reimen vil slites fortere når kompressoren brukes hele tiden. En annen ting (som jeg ikke vet nok om) er følgende: Når du bruker en KAD motor fra tomgang til full fart, øker trykket i innsugsmanifolden til fullt trykk idet kompressoren slår inn. Dette trykket holdes til turboen begynner å trykke, men det er en dipp der. Hvordan motoren din handler dette trykket på lav turtall, se det vet jeg ikke. Høyere trykk er ofte høyere temp, men motoren går på lavere turtall, så om kjølesystemet henger med vet jeg ikke. mvh bavaria32sport Redigert 31.August.2011 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.