Jump to content

VHF - Hvilken restanse skal kunne måle på antennekabel?


Kaskazi

Recommended Posts

Jeg har overtatt en båt med en stasjonær VHF (MTEC-500). Den er lite følsom på mottak og jeg tor at det er feil med antenna. Koblet i fra antennepluggen i går og målte 32 ohm. Det tyder vel på en overledning, trodde at jeg skulle måle tilnærmet ueldelig restanse? Koblet også ifra antenna og fikk samme resultat. Er det bare å tekkke ny kabel?

Link to post
Share on other sites

Måler du kun selve kabelen, skal det være uendelig stor motstand mellom skjerm og innerleder. Måler du på antennen, skal det enten være uendelig stor motstand eller null ohm motstand (dersom det er forlengelsespole i antennen). Så her er det nok kabelen som er dårlig, eller kanskje litt mer sannsynlig i kontakten mot antennen. Her kan det irre og legge seg fuktighet. Så dersom kabelen er lang nok, kan du kutte den 10 - 20cm fra antennepluggen og så måle den igjen. Blir det bra da, setter du bare på ny plugg. Men er dette et svært gammelt anlegg, kan det ha trukket fuktighet langt inn i kabelen, og da er det like greit å skifte hele kabelen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dersom du tror du skal kunne måle 50 ohm, med et vanlig måleinstrument, så går i :seeya: kke det.

Det eneste du kan måle med det er kortslutning eller ikke.

 

For å kunne måle antennen, må du ha enten et antenne test instrument, eller

et VSWR meter/watt meter som koples mellom VHF og antennekabel.

 

Når du sender skal du lese av ca. 25w sender effekt og max. 2-3 watt reflektert effekt.

Ideelt er 0 reflektert. Dette gir den 50 ohm og ideel antennetilkopling.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Geir T har helt rett!

 

Vår venn Ohm kommer i to varianter. Resistans og Impedans.

Når det snakkes om 50ohms kabel og antenner er det impedans.

Resistans er den rent ohmske motstand du måler med et multimeter. Du sjekker kabelen fra ende til ende om den er hel. Da måler du 1 ohm eller 2. Eller du sjekker om det er kortsluttning mellom skjerm og leder. Får du 1 eller 2 ohm der også, er det kortsluttning. Der skal det väre brudd.

Impedans kommer forsåvidt også i 2 under varianter. Induktiv eller kapasitiv. Da behöver du andre måleinstrumenter.

Spectrum analyzer etc, eller et antennemålerinstrument for å måle uteffekt vs. reflektert effekt.

Link to post
Share on other sites

Det var da svært så pirkete og belærende dere var idag da? Leste dere ikke trådstarters innlegg der han brukte ordet resistans, riktignok feilskrevet? Og han antydet ingenting om at han forventet å måle 50ohm, hverken resistans eller impedans?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger. Jeg forventet ikke 50 ohm motstand når jeg målte. Forventningen var tilnærmet uendelig, les høy motstand.

 

Det går mot å bytte kabel. Jeg ser at det er benyttet en kabel der kjernetråden består av mange ledre. Er det en spesiell coaxkabel som skal benyttes om bord i båt, 50 ohm eller 75 ohm, ikke kobberkjerne?

Redigert av Toscana (see edit history)
Link to post
Share on other sites

50 ohm kabel. Det er hovedsaklig disse to typene som brukes:

 

- RG-58 er tynn og grei nok dersom lengden er under 5-6m.

- RG-213 har mindre tap men er tykkere.

 

Så kan du jo bruke beskrivelsen min ovenfor til å sjekke om alt er OK

når du har fått byttet kabelen - og så skal jeg ikke si mer :lipseal:

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan også legge til at RG-58 kjem i fleire varianter. Sjølv har eg best erfaring med den som har fortinna skjerm og flertrådig fortinna senterleder, den er beste egna i maritimt miljø. På RG-213 går det sikkert også å få fortinna versjon, men har intrykk av at den ikkje er fullt så vanleg.

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel egentlig det nødvendigste kommet frem, men vil bare arrestere Faxen når han sier: "Helst enkjerne koax kabel". Dette er helt forkastelig. Kabel, enten det er coax, kabel for 12volt eller sterkstrømkabel skal ha flertrådet innerleder(e) når det brukes i båt, og helst fortinnet. Kabler med stiv innerleder(e) er for fast montering hjemme i huset.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da er ny kabel og plugg anskaffet og trukket. Feilen lå i en kabelskjøt. Trakk ny, hel kabel fra antenne til radio. Det tok ca 2,5 timer, omlag 3 ganger så lang tid som jeg hadde beregnet, og det var med hjelp fra en fagmann! Resultatet var i hverfall godt. Nå får jeg inn samtaler på VHF'n og Tjøme radio hørte meg klart og godt.

 

Takk for gode råd! :thumbsup:

 

ELFA var rene Mekka Lars!

 

Neste er å koble på Raymarine plotter slik at VHF'n får posisjonsdata.

Er det noen som har erfaring med det, koble en Raymarine C120 til en M-Tech 500?

Redigert av Toscana (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...