soc Startet 30.August.2011 Link til dette innlegget Startet 30.August.2011 Hei Jeg har hatt noen tilfeller i det siste med motorstopp på min Askeladden 605 2005-modell med Mercury Optimax 115K. Første gang var oktober i fjor (2010. Etter å ha kjørt i ca 30m var jeg på sør for Sotrabroen ved Bergen. Motoren gikk på lavt turtall (1500 rpm?) mens jeg daffet rundt rett sør for det trangeste punktet i Vatlestraumen ved Bergen (omtrent der Rocknes gikk på grunn). Plutselig kutter motoren og GPS'en blir svart. Jeg kaver rundt (litt småpanisk), sjekker brytere, ledninger, etc, uten noen respons. Etter kanskje 10 minutter tester jeg om GPS'en virker (for n'te gang). Det gjør den. Motoren starter og resten av turen går fint. En uke eller to etterpå blir båten levert til vinteropplag i Bergen sentrum, sjøveien, uten problem. Selve opplaget er på Askøy og jeg antar de kjører båen for egen maskin fram og tilbake. I mai i år (2011) hentes båten i Bergen sentrum, uten at det bemerkes noe om motorproblemer. På vei hjem, etter ca 10-15m, kutter motoren brått på høyt turtall. Denne gangen starter den imidlertid med en gang igjen, og resten av turen (ca 40m) går greit. Jeg er nå noe skeptisk til å bruke båten. Dette sammen med en travel vår og sommer, gjør at det ikke blir noen ny tur med båten før juli/august. Jeg har da med meg min svoger. Vi kjører litt tilfeldig rundt, mellom Begen og Sotra, med forskjellig turtall. På vei hjem, etter ca 1t20m blåser caps'en av, og vi snur for å plukke den opp. Da jeg gir gass igjen merker jeg at motoren ikke følger med, men dør etter noen sekund. Jeg prøver vri om starteren, uten respons. Strømmen (på GPS'en) er imidlertid ok. Etter noen forsøk, etter ca 2-3 minutt, responderer starteren, og kjører hjem (15-20m) uten problem. Etter første stopp (motor kutter, strøm forsvinner) prøvde jeg å gjenskape problemet. Å stenge for strøm med hovedbryter fører til at GPS slukner, men motor fortsetter å gå. Dødmannsbryter fører til at motor kutter, men GPS funker. Stopp nr 2 (motor kutter på høyt turtall) kan minne om en luft eller vannboble som passerer motoren. Stopp nr 3 kan forklares med lite bensin på tanken, selv om vi ikke fikk til å gjenskape problemet der og da ved å gjenta manøveren da vi fisket opp caps'en. (Hadde med 10L drivstoff, som vi fylt på etter å ha forsøkt dette.) Det som er pussig og særlig bekymringsfullt her, er at starter ikke gir respons før etter 2-3 minutt. Slik jeg opplever det har jeg tre motorstopp på mine fire siste turer. De har imidlertid vært så ulike at det er vanskelig å se noen fellestrekk her (ut over at motoren stopper). Motoren har hatt årlig service på verksted. Den fikk montert SecureVolt i 2007. Forøvrig er det ikke mekket noe på båt, verken elektrisk eller motor. Er det noen som har noen ideer til hva som kan være galt? Noen som har opplevd noe lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Når både motor og gps dør samtidig så kan det høres ut som en el. feil. Var ute for noe ganske lignende nå nylig og da var det hovedstrømbryter som var synderen. Prøv å bytt denne og gå også over alle koblinger på batteripoler ol. Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 30.August.2011 Link til dette innlegget Svart 30.August.2011 Hvilket batteri har du? Optimaxmotorene skal ha enten maxima eller optimabatterier, ellers får de lett startproblemer pga for lav startstrøm (cca) på vanlige batterier. Sitér dette innlegget Link to post
soc Svart 31.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Mener det er et maxxima batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.