Niko76 Startet 31.August.2011 Link til dette innlegget Startet 31.August.2011 Jeg skal være med en kompis å hente en nyinnkjøpt 86-modell Vista 28 motorseiler i Sandefjord fredag 2/9. Vi kommer til Sandefjord fredag i 20-tiden (hvis alt går som planlagt). Verksted har gått over motoren, skiftet impeller, dieselfilter og reimer. Vi tenker å ta en liten etappe fredag kveld, for så å starte tidlig lørdag morgen og ta hele etappen til Lillesand på lørdagen. Alternativt, hvis tredjemann, en erfaren sjømann blir med, seile/kjøre på natta. Tenker å gå mest mulig utaskjærs. Tips til greie steder å ankre opp fredag kveld et par timer fra Sandefjord hvis vi velger dette? Tips eller innspill til rute? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 (redigert) Ut fra Sandefjord er du jo mer eller mindre "rett ut i havet", så jeg ville droppet et lite legg fredag kveld. Med mindre du da finner en grei havn eller uthavn helt i utkanten av fjorden. Kjenner ikke det området veldig godt sånn sett, men sikkert noen her som har tips til det Gå videre mot Svenner, så Rakkebåene (hold godt klar av området innenfor. Får du problemer så er du fort på grunna, og det vil du definitivt ikke) Deretter er det jo bare å følge kystlinjen sørover, forbi jomfruland osv. En veldig fin tur! Husk å ha utstyret i orden, drivanker, VHF, vester (og bruk dem), godt med klær osv. God tur Edit: Kjerringvik er vel et godt alternativ til havn om du tar et leg på fredag ettermiddag/kveld. Redigert 31.August.2011 av CSL (see edit history) Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Niko76 Svart 31.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Takk for tips! Vi har drivanker, vester, nødbluss og GPS. Vi har dessverre ikke VHF, men satser på å klare oss med mobil hvis noe skulle skje. Vet at ikke dette er helt "etter boka", men den sjansen tar vi. Værmeldingen ser jo grei ut, så vi satser på en fin tur. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Ut fra Sandefjord er du jo mer eller mindre "rett ut i havet", så jeg ville droppet et lite legg fredag kveld. Med mindre du da finner en grei havn eller uthavn helt i utkanten av fjorden. Edit: Kjerringvik er vel et godt alternativ til havn om du tar et leg på fredag ettermiddag/kveld. Rett før Kjerringvik, ligger Håkavika. Der er det lett å få plass og man kan fint ligge på svai. Det er et par bøyer man kan ligge på også. Da har dere spart temmelig mye tid på den lange turen ut Sandefjordsfjorden og har et bedre utgangspunkt før lørdagens etappe. Vil dere lengre fredagen, er Nevlunghavn et kjekt sted å overnatte. Da er dere ferdige med Rakkebåene, men vi snakker ikke da lengre om en "kort" etappe fredag. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sofaseileren Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Om du rekker en noe lenger distanse på fredag, vil jeg anbefale å ankre opp i Aabyfjorden, vest for Langesund. Lett å gå inn, ingen lumske fluer, og masse ankringsmuligheter i ly for de fleste (alle) vindretninger. Sitér dette innlegget Link to post
Rotax Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Nå er vel Stavern også innen grei rekkevidde på en kveldsstund. Grei seilas fra Sandefjord til Stavern hvis man følger med i kartet. Hvis været er noenlunde fint ville jeg også vurdert en overnatting på Svenner. Fantastisk sted som må oppleves. God tur uansett... Sitér dette innlegget Link to post
Niko76 Svart 31.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Takk til alle for innspill. Alltid gode råd å få på BP Vi får ta et skipssråd før avreise, så ser vi hva vi velger å gjøre, tror uansett det skal bli en flott tur. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 31.August.2011 Link til dette innlegget Svart 31.August.2011 Jomfruland ligger fint til, men det er nok mer enn ett par timers gange... Kan også anbefale den nye utvidede flytebryggen i Langesund... Det er bare et steinkast eller to fra langøytangen fyr.. Dette er innen rekkevidde og ikke noen stor omvei... mange longside plasser Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Niko76 Svart 2.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Det er meldt godt med vind fredag kveld og natt, så vi tenker å legge oss i Håkavika frem til tidlig lørdag morgen. Frister ikke med nattseilas i frisk bris midt imot. Prøver å ta turen Håkavika-Lillesand i ett strekk på lørdag, men hvis det blir seint, så tar vi en overnatting på veien. Noen som vet ca hvor mange Nm denne distansen er? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 18.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Ble det noe av denne turen? Litt lenge siden, kanskje... -Men gikk dere noe av veien for seil? Jeg lurer nemlig på hvordan sjøegenskapene til denne båten egentlig er? Kunne du spørre din venn som kjøpte den om hvordan den er å seile? Jeg har søkt mange steder og finner ingen som sier noe om seilegenskapene på denne motorseileren. Andre opplysninger om båttypen kunne også være interessant. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.