Jump to content

Megler vil ikke godta delutbetaling til selger. Er dette ok?


Nøttlending

Recommended Posts

Har i dag kjøpt følgende båt:

 

Ny båt

 

Selger ønsker ikke å møtes på halvveien (pga alder)

Megler/selger godtar ikke at hele beløpet overføres megler med klausul om at de siste 500' utbetales når vi har kjørt båten uten trøbbel/havari til Tønsberg. Vi må prøvekjøre på stedet og betale fullt ut før vi begynner langturen.

 

Er det grunn til å være skeptisk? Vi har brent oss på dette før, stolte på selger og motoren skjærte seg før vi kom hjem - feil på motoren som hadde vært der i flere år...

 

Ønsker ikke å mistenke noen som helst, men synes det er pussig at ikke en megler (som skal være upartisk) ikke bidrar til delutbetaling til selger. Og så har vi lyst på båten og ønsker ikke å stoppe handelen pga formaliteter.

 

Hva synes dere?

Link to post
Share on other sites

Har du spurt selgeren om hvordan han foreslår at dere kan gjøre det for å sikre begge parter.

(Kan det være en løsning med et mindre beløp f.eks. 100` eller 300`).

Her er det vel en megler som kan bidra med løsning som ivaretar begge parter.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Hvis selger er komfortabel med båtens tilstand burde han ikke ha noe problem med om kjøper holder igjen et beløp på 50/100.000 og at dette beløpet er deponert hos megler til kjøper har forevisset seg om at båten er de facto i den tilstand som selger formodentlig hevder. Gikk selv med på en tilsvarende ordning ved salg av båt før sommeren, 10% av kjøpesum. Et par problemer dukket opp som ble løst av kjøper på billigst mulig måte, og etter avtale med meg, og restbeløpet overført straks derette.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Å holde igjen en halv million for å sjekke om båten holder mål når man har full anledning til å teste, prøvekjøre og se båten over det hele synes jeg er et urimlig krav.

 

Jeg har også holdt igjen penger, men det var et mindre beløp ca 10% fordi selger ikke kunne fremskaffe kran slik at jeg kunne se båten i bunnen før jeg hentet den.

Link to post
Share on other sites

Når man kjøper båt til ett par millioner så regner jeg med at du alt har sjekket og vurdert båten før du har kjøpt den.. Men bildene i annonsen tilsier at dette er en velholdt båt, og motorene er vel noe av det bedre som kommer "søta bror"... timetallet er lavt, så dette burde være et greit kjøp etter grundig test

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hallo!!! Det er en 100% strøken Storebro hvis bildene er nye. Her så det meget ryddig ut på alle måter. Den skal kjøres fra Kr.sund til Tønsberg. (Formoder sjøveien.) Mange ting kan gå galt på den turen på denne tiden av året som ikke har med båtens tilstand å gjøre. Her er det bare å betale fullt oppgjør- og sørge for å ha forsikringene i orden. Det eneste jeg stusset på er at strømaggregatet hadde gått 312 timer mens motorene har gått 750 timer. Er motorene byttet eller har det vært mye landligge?

Link to post
Share on other sites

Hallo!!! Det er en 100% strøken Storebro hvis bildene er nye. Her så det meget ryddig ut på alle måter. Den skal kjøres fra Kr.sund til Tønsberg. (Formoder sjøveien.) Mange ting kan gå galt på den turen på denne tiden av året som ikke har med båtens tilstand å gjøre. Her er det bare å betale fullt oppgjør- og sørge for å ha forsikringene i orden. Det eneste jeg stusset på er at strømaggregatet hadde gått 312 timer mens motorene har gått 750 timer. Er motorene byttet eller har det vært mye landligge?

Du kjører vel ikke motorer og strøm agregat paralelt hele tiden

vel ?

Link to post
Share on other sites

Det er mange måter å løse dette på.

Vanlig praksis i forretningslivet er at 10% holdes igjen til alt er "ferdig levert" vil ofte si dokumentasjon. I dette tilfellet må nok ferdig levert være på salgstedet, og at alt som er heftelser evt. andre slike ting er slettet og gjort opp. Hvis selger ønsker å være veldig "fair" kan dere jo bli enige om at du setter inn alle pengene hos megler, som så holder igjen 10% av oppgjøret til selger, inntil du er på plass i din båthavn.Disse pengene må da relatere seg til uforutsette ting som kan skje, og dere bør sikkert begge bli enige om motorenes tilstand, evt. få utført service på de, før turen starter.Deretter bør jo dere avtale en sjekkopplegg, at du f, eks hver annen time stikker hodet ned i motorrommet for å sjekke at alt er ok og loggfører dette. Ryker det en slange, hopper av noen andre ting, kan jo ikke slik lastes selger, det må påligge den som bruker båten å følge med på det. Når man kjøper en båt fra 96, selv til en dyr pris, er dette en "Halvgammel" båt og mye kan skje. Ting irrer, gummi eldes etc etc.

 

Legger dere begge litt godside og fprståelse i dette blir dere enige, men glem 25% helt urimelig, prøv deg med 10.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en utrolig flott båt, ser jo nydelig ut :thumbsup:

Du sier ikke noe om hva du totalt skal betale, og jeg synes som andre her inne at 25% av kjøpesummen er for mye å holde tilbake.

500000 overstiger vel også verdien av begge motorene, kan vanskelig se at en motor fra '96 er verdt 250000 uansett hvor godt den er holdt...

 

TrondT

 

red:skriveleif

Redigert av TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Kjempe flott båt. husk at denne båten har ligge på finn i lang tid ser også at denne ikke har vært sjøsatt på en stund også. hvor lenge har den ligge i opplag alt dette kan påvirke motorer hvis det ikke er utført skikkelig konserveringer og ettersett. men for all del båten ser jo helt strøken ut til og ha en alder av 1996 mod.

jeg ville også holdt tilbake et beløp på 50/100 lapper bare for sikkerhetsskyld .men dette er jo en forhandlings sak mellom deg og selger.....og en båtmegler...

 

lykke til

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt. Fra bildene ser den skikkelig strøken ut.

Men etter min mening er du langt utpå viddene når du forventer at selger vil akseptere at du holder tilbake så mye av kjøpesummen.

 

Som flere her har sagt allerede er den jo noen år gammel, og da må man bare forberede et vedlikeholdsbudsjett deretter. Selger kan jo umulig garantere for alt, eller ta ansvar for utgifter som måtte påløpe etter salg. I slike tilfeller må kjøper selv gjøre nødvendige undersøkelser og vurderinger. Man kjøper ikke en 25 år gammel båt uten å være rimelig nevenyttig selv, eller har et vedlikeholdsbudsjett som har rom for å leie inn hjelp når det blir behov for det.

 

Jeg gjorde selv en betydelig "oppgradering" i sommer. Solgte båten jeg hadde, og kjøpte en betydelig større og dyrere båt, noenlunde like gammel som din.

Selv om jeg hadde utført service/klargjøring av båten jeg solgte, og visste at alt var i tipp topp stand, kunne det ikke falle meg inn å overlevere båten før pengene lå på bordet. Kjøper fikk prøvekjøre og undersøke så mye han selv følte var nødvendig, og handel ble gjort.

Båten jeg selv kjøpte besiktiget jeg flere ganger før det ble handel. Selv om man er rimelig teknisk oppegående er det umulig å sikre seg 100%, men gjør seg opp en vurdering basert på alder, gangtid, utseende, dokumentert vedlikehold etc. I denne prosessen gjelder det også å gjøre seg opp en mening om selger. Hvordan har båten vært behandlet og vedlikeholdt, og om han/hun prøver å holde tilbake noe. For min del fikk jeg den rette godfølelsen, avtalte pris basert på "overtagelse som besiktiget og prøvekjørt", og hele kjøpesummen betalt ved overtagelse. Dette er vel den vanligste måten å gjøre handel mellom private.

 

Forslaget om å invitere selger med på hentetur synes jeg var godt.

Lykke til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...