Nøttlending Startet 31.August.2011 Del på Facebook Startet 31.August.2011 Har i dag kjøpt følgende båt: Ny båt Selger ønsker ikke å møtes på halvveien (pga alder) Megler/selger godtar ikke at hele beløpet overføres megler med klausul om at de siste 500' utbetales når vi har kjørt båten uten trøbbel/havari til Tønsberg. Vi må prøvekjøre på stedet og betale fullt ut før vi begynner langturen. Er det grunn til å være skeptisk? Vi har brent oss på dette før, stolte på selger og motoren skjærte seg før vi kom hjem - feil på motoren som hadde vært der i flere år... Ønsker ikke å mistenke noen som helst, men synes det er pussig at ikke en megler (som skal være upartisk) ikke bidrar til delutbetaling til selger. Og så har vi lyst på båten og ønsker ikke å stoppe handelen pga formaliteter. Hva synes dere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Tja...ikke godt å si..men fra ditt ståsted hadde jeg vel vært betengt, men sett fra selger side så forstår jeg ham også Om noen griseprøver maskinene for fullt for om mulig å framprovosere ev feil etter innendørs dvale over tid..vel.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Kan forstå selger fordi det er noen som alltid kværulerer etter en handel. Kan da bli et slit for selger å inndrive betalingen. Var jeg deg ville jeg sikret meg gjennom en skikkelig kontrakt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøttlending Svart 31.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2011 Ja, jeg forstår selgers situasjon, han har jo ingen garanti for hvordan motorene blir kjørt. Men idet det er en megler inne trodde jeg en slik avtale burde være greiere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sitrin Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Har du spurt selgeren om hvordan han foreslår at dere kan gjøre det for å sikre begge parter. (Kan det være en løsning med et mindre beløp f.eks. 100` eller 300`). Her er det vel en megler som kan bidra med løsning som ivaretar begge parter. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 (redigert) Enig med selger. Båter bør besiktiges og prøvekjøres før man henter den. Når den hentes skal den betales fullt ut. Reklamasjon har du mulighet til i etterkant likevel, men jeg ville som selger også krevd at du hadde besiktiget båten både innvendig, utvendig og i bunnen. Redigert 31.August.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Hvis selger er komfortabel med båtens tilstand burde han ikke ha noe problem med om kjøper holder igjen et beløp på 50/100.000 og at dette beløpet er deponert hos megler til kjøper har forevisset seg om at båten er de facto i den tilstand som selger formodentlig hevder. Gikk selv med på en tilsvarende ordning ved salg av båt før sommeren, 10% av kjøpesum. Et par problemer dukket opp som ble løst av kjøper på billigst mulig måte, og etter avtale med meg, og restbeløpet overført straks derette. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Å holde igjen en halv million for å sjekke om båten holder mål når man har full anledning til å teste, prøvekjøre og se båten over det hele synes jeg er et urimlig krav. Jeg har også holdt igjen penger, men det var et mindre beløp ca 10% fordi selger ikke kunne fremskaffe kran slik at jeg kunne se båten i bunnen før jeg hentet den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Når man kjøper båt til ett par millioner så regner jeg med at du alt har sjekket og vurdert båten før du har kjøpt den.. Men bildene i annonsen tilsier at dette er en velholdt båt, og motorene er vel noe av det bedre som kommer "søta bror"... timetallet er lavt, så dette burde være et greit kjøp etter grundig test Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Å holde igjen 500.000 er alt for mye. Jeg hadde godtatt maksimum 100.000 hvis jeg hadde vært selger av denne (flotte!) båten. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Hallo!!! Det er en 100% strøken Storebro hvis bildene er nye. Her så det meget ryddig ut på alle måter. Den skal kjøres fra Kr.sund til Tønsberg. (Formoder sjøveien.) Mange ting kan gå galt på den turen på denne tiden av året som ikke har med båtens tilstand å gjøre. Her er det bare å betale fullt oppgjør- og sørge for å ha forsikringene i orden. Det eneste jeg stusset på er at strømaggregatet hadde gått 312 timer mens motorene har gått 750 timer. Er motorene byttet eller har det vært mye landligge? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordseiler Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Hallo!!! Det er en 100% strøken Storebro hvis bildene er nye. Her så det meget ryddig ut på alle måter. Den skal kjøres fra Kr.sund til Tønsberg. (Formoder sjøveien.) Mange ting kan gå galt på den turen på denne tiden av året som ikke har med båtens tilstand å gjøre. Her er det bare å betale fullt oppgjør- og sørge for å ha forsikringene i orden. Det eneste jeg stusset på er at strømaggregatet hadde gått 312 timer mens motorene har gått 750 timer. Er motorene byttet eller har det vært mye landligge? Du kjører vel ikke motorer og strøm agregat paralelt hele tiden vel ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sailorboy Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Jeg hadde aldri solgt båten til deg. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Det er mange måter å løse dette på. Vanlig praksis i forretningslivet er at 10% holdes igjen til alt er "ferdig levert" vil ofte si dokumentasjon. I dette tilfellet må nok ferdig levert være på salgstedet, og at alt som er heftelser evt. andre slike ting er slettet og gjort opp. Hvis selger ønsker å være veldig "fair" kan dere jo bli enige om at du setter inn alle pengene hos megler, som så holder igjen 10% av oppgjøret til selger, inntil du er på plass i din båthavn.Disse pengene må da relatere seg til uforutsette ting som kan skje, og dere bør sikkert begge bli enige om motorenes tilstand, evt. få utført service på de, før turen starter.Deretter bør jo dere avtale en sjekkopplegg, at du f, eks hver annen time stikker hodet ned i motorrommet for å sjekke at alt er ok og loggfører dette. Ryker det en slange, hopper av noen andre ting, kan jo ikke slik lastes selger, det må påligge den som bruker båten å følge med på det. Når man kjøper en båt fra 96, selv til en dyr pris, er dette en "Halvgammel" båt og mye kan skje. Ting irrer, gummi eldes etc etc. Legger dere begge litt godside og fprståelse i dette blir dere enige, men glem 25% helt urimelig, prøv deg med 10. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 (redigert) Gratulerer med en utrolig flott båt, ser jo nydelig ut Du sier ikke noe om hva du totalt skal betale, og jeg synes som andre her inne at 25% av kjøpesummen er for mye å holde tilbake. 500000 overstiger vel også verdien av begge motorene, kan vanskelig se at en motor fra '96 er verdt 250000 uansett hvor godt den er holdt... TrondT red:skriveleif Redigert 7.September.2011 av TrondT (see edit history) Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Kjempe flott båt. husk at denne båten har ligge på finn i lang tid ser også at denne ikke har vært sjøsatt på en stund også. hvor lenge har den ligge i opplag alt dette kan påvirke motorer hvis det ikke er utført skikkelig konserveringer og ettersett. men for all del båten ser jo helt strøken ut til og ha en alder av 1996 mod. jeg ville også holdt tilbake et beløp på 50/100 lapper bare for sikkerhetsskyld .men dette er jo en forhandlings sak mellom deg og selger.....og en båtmegler... lykke til Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Hva synes dere? Det vel naturlig å prøve ut båten og sjekke at alt fungerer som det skal før en hiver et par millioner på bordet. Å holde igjen 500 K synes jeg er for mye hvis båten ellers er ok. En rundt 10 % av kjøpesum er vel mer normalt slik jeg ser det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ribtjenester Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Jeg hadde spurt selger om han ville være med på turen, for og lære deg litt på veien, og betalt flybilett eller kjørt han hjem. det og holde igjen penger blir ofte trøbbel. Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Ruby Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 Gratulerer med flott båt. Fra bildene ser den skikkelig strøken ut. Men etter min mening er du langt utpå viddene når du forventer at selger vil akseptere at du holder tilbake så mye av kjøpesummen. Som flere her har sagt allerede er den jo noen år gammel, og da må man bare forberede et vedlikeholdsbudsjett deretter. Selger kan jo umulig garantere for alt, eller ta ansvar for utgifter som måtte påløpe etter salg. I slike tilfeller må kjøper selv gjøre nødvendige undersøkelser og vurderinger. Man kjøper ikke en 25 år gammel båt uten å være rimelig nevenyttig selv, eller har et vedlikeholdsbudsjett som har rom for å leie inn hjelp når det blir behov for det. Jeg gjorde selv en betydelig "oppgradering" i sommer. Solgte båten jeg hadde, og kjøpte en betydelig større og dyrere båt, noenlunde like gammel som din. Selv om jeg hadde utført service/klargjøring av båten jeg solgte, og visste at alt var i tipp topp stand, kunne det ikke falle meg inn å overlevere båten før pengene lå på bordet. Kjøper fikk prøvekjøre og undersøke så mye han selv følte var nødvendig, og handel ble gjort. Båten jeg selv kjøpte besiktiget jeg flere ganger før det ble handel. Selv om man er rimelig teknisk oppegående er det umulig å sikre seg 100%, men gjør seg opp en vurdering basert på alder, gangtid, utseende, dokumentert vedlikehold etc. I denne prosessen gjelder det også å gjøre seg opp en mening om selger. Hvordan har båten vært behandlet og vedlikeholdt, og om han/hun prøver å holde tilbake noe. For min del fikk jeg den rette godfølelsen, avtalte pris basert på "overtagelse som besiktiget og prøvekjørt", og hele kjøpesummen betalt ved overtagelse. Dette er vel den vanligste måten å gjøre handel mellom private. Forslaget om å invitere selger med på hentetur synes jeg var godt. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.