Jump to content

Windy 32 scirocco med 2X bensin V8. Noen erfaringer?


MacStorm

Recommended Posts

Jeg har en Windy 9800 på ca. 4500 kg med to VP 4,3GI og jeg bruker 2,2 l/nm. Jeg ser ingen grunn til at Scirocco med 5,0 GI skal skille seg noe særlig fra min. Jeg så båten på Finn og det virker som en fin båt, kunne godt ha byttet, men den er dobbelt så dyr som min og det passer ikke nå. Du har kanskje en formening om hvor mye du kjører per år? Jeg ligger på ca. 300nm årlig og da blir dieselmotorer ikke noe god økonomi.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok en fantastisk båt, men absolutt ikke lett å bli kvitt. Mener det er samme båten som blei solgt for et par år siden på finn for ca 1 mill. den lå lenge da også. Om en ikke kjører lange avstander og har tenkt å ha båten i noen år er det sikkert god økonomi. Kan jo sette 300.000.- i banken og kjøpe bensin for rentene...........

Ville vurdert denne jeg da.... :thumbsup:Link Ser du har en 8000 nå og regner med at du ikke er ute etter turbåt når du vurderer en Scirocco med bensinmotorer.......

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo en gunstig måte og få seg en meget flott båt på da :thumbsup:

 

Etter windys test av 32 grand tornado med 2Xkad 300 diesler så går den på 1,74Lnm i 30,6 knop som er da mest idielle fart med lavest forbruk.. så blir jo det 5690.- ved en literpris på 10,90 og 300nm distanse kjørt.

 

Hvis denne sciroccoen går på 2,2Lnm med bensin i idell marsj så vil denne bruke 9834.- ved en literpris på 14,90 og 300 nm distanse kjørt.

 

Det er ganske formidabel forskjell faktisk...

Hvis en tenker normalt feriebruk og helgeturer så tilbakelgger vel man ca 600nm til 1000nm pr sesong..

 

Nå foregår dog 95% av kjøringen i putrefart gjerne.. så regnstykket blir nok litt hyggeligere :flag_bp:

 

Pen båt til god pris :flag_bp:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ja da snakker vi 20 til 30.000.- kroner i sesongen for drivstoff....

Ikke rart at det er vanskelig å få solgt en båt med "turkonsept" når den blir så dyr å dra på tur med.

Til dagsturer vil jeg som jeg skriver over heller anbefale en 31 Tornado.....med solseng selvfølgeli.......

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for synspunkter/svar. Jeg kommer nok til å bruke båten max 300 nm/sessong (mest i snekkefart) så prisforskjell for meg mollom diesel og bensin blir ikke så veldig mye. Lyden av 2 stk bensin v8 er heller ikke å forakte. :giggle:

 

En annen ting er, hvor lett blir man kvitt båten igjen? Desverre taler nok det siste i disfavør av dennne båten. Ser at eldre litt større windyer med bensin innstallasjon desverre er meget tungsolgte.

Link to post
Share on other sites

Akkuratt som det er for deg nå så kommer alt ann på pris.. Jeg selv kunne fint kjøpt en slik med bensin hvis prisen er riktig.. Bensinbåter er nydelig og kjøre da de har et MEGET behaglig lydbilde..

 

Og hva motorisering angår så synes jeg personlig at det er bedre med 2 stk v8 enn en undermotorisert SC 32 med KAD 32.. men nå er nok jeg litt rar :giggle:

 

Når det er sagt så er SC 32 som de fleste andre planende båter.. Ligger best i vannet fra 27 knop og oppover.. atlså marsj rundt 27-28 er idielt.. dette klarer du ikke med en KAD 32 motorisering uten og tyne de godt opp mot maks continius rating.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det var en annen tråd her engang om pris på service på nyere dieselmotorer, mener jeg leste sånn bortimot 14 båtpenger per side...... Gjør du jobben selv er du vel nede på halvparten. Det må også tas med i regnestykket. Vi Nordmenn kan visst investere i det uendelige for å spare noen tusenlapper i drivstoff. Bortsett fra drivstoffkostnaden ser jeg ingen fordeler med dieselmotor. (Og bare for å ha nevnt det: Dieselbåter brenner mest!)

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk mot-strømmen og kjøpte helt ny bensinmotor. volvo 5,7 280hk. i stede for diesel i min Scand 7100 Dynamic. i sommer har jeg kjørt inn motor, rallet litt og dorget.. har for små propeller så optimalt går den ikke enda.

men mitt faktiske forbruk er til nå i gjennomsnitt. Jeg har fylt 500liter bensin og klokket inn 34,5 time på motoren. Det er 14,5 liter pr time.. med tanke på service kostnadene jeg får nå i høst som er ca 2000kr.(Olje ,plugger div sink div div og gjør det selv)

så er jeg en lykkelig v8 eier. Og hvis jeg greier å kjøre 100timer neste sommer så må jeg ut med 21750kr i bensin, og det er ikke mere enn en LYKKELIG D-**** eier må ut med pr høst for å slette feilkoder å kjøpe servicer for.(for å beholde den gode oppfølgingen de får) :thumbsup:

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Og hvis jeg greier å kjøre 100timer neste sommer så må jeg ut med 21750kr i bensin, og det er ikke mere enn en LYKKELIG D-**** eier må ut med pr høst for å slette feilkoder å kjøpe servicer for.(for å beholde den gode oppfølgingen de får) :thumbsup:

 

Hehe der har du et meget godt poeng.. Bavaria blandt annet priser sine båter i grunnpris med bensinmotorer.. I europa (les middelhavet) så er den gjengse oppfattning netopp at hvorfor skal de kjøpe diesel som koster det samme pr liter og i tillegg ha dyre serviceutgifter.

 

Men det går en grense i forhold til størelse på båten selvsagt.. men opp til en 32 fot så er det klart MEGET gunstig med bensinere.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hadde en kmv 2300 tidligere, den satt det en merc 260 hk riktignok ikke mpi motor men dog.

Hadde navman forbruksmåler, når båten ble satt på vannet brukte den ca 1,6 pr nm. Når vi dro på tur med fulle tanker og folk ombord, ja da burde jeg ikke tenke på noe under 2 liter pr nm.

Snittforbruk på tre sesonger, 22 liter pr time.

Hilsen Terje

Link to post
Share on other sites

Helt sikkert, men den viktigste årsaken er nok at det er kokeapparatet som forårsaker de fleste branner i båt, bare så vi slipper tøysete innvendinger om at det er mer brannfarlig med bensinmotor.

 

Da er det vel på tide å komme med innvendingen da.... Hva tror du er bakgrunnen for at det stilles strengere krav til en bensin installasjon enn en diesel installasjon?

 

Kan det være det at bensin er mer brannfarlig enn diesel mon tro?

 

Her et sitat fra Skadeforebyggingsekspert Knut Viker, Gjensidige, i forhold til hva de opplever som fremste årsak til båtbrann:

"- Bensinlekkasje, oftest på grunn av dårlig vedlikehold. For eksempel morkne slanger eller løse koblinger som lekker. Etter våre erfaringer brenner det oftest i båter med innenbords bensinmotor".

 

De ulike forsikringsselskaper holder forøvrig sine årsakstatistikker tett til brystet.

 

DSB har statistikker, men med mange ukjente årsaker når det kommer til båtbrann.

Fra 2008 kan vi se at av rapporterte branner er det 44% med årsak ukjent.

Av kjente årsaker er det elektrisk årsak som skiller seg ut med 19%

Øvrige kjente årsaker ligger i størrelsesorden 3-4%

 

Hvorfor tror du at kokeappatater er den store synderen?

 

Når det er sagt har jeg ingenting imot bensininstallasjon i båt, men det er viktig at de som har en slik installasjon er klar over faremomentene med bensin som skiller seg klart fra diesel.

Link to post
Share on other sites

Gjensidige skulle ha 10 båt lapper for å forsikre min scand med bensin. alle andre selskaper lå på 2-4 båt lapper... Så gjenstridige får seile sin egen sjø for min del. :sailing:

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Det er forøvrig ikke mye forskjell på bensin eller diesel innstallasjon. Bensin må ha en motorromsvifte. Og diesel må ha automatisk stopp av motor hvis brannslukkeren skulle løse ut. Det trenger faktisk ikke bensinmotorer. Årsaken er at dieselmotorer forbruker mer luft enn bensinmotorer. Gitt at effekten er den samme. Denne gassen som heter fm 200 blir altså dradd rett inn i en dieselmotor istedenfor å slukke en eventuell brann i motorromet. Jeg ville absolutt hatt autostopp av besinmotor også, men dette er ikke et krav. Ihvertfall ikke i lystbåter.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ligger i ca 27 knop så kommer du nok aldri under 3 l pr nm, ferielastet båt tror jeg fort vil nærme seg 4 liter pr nm.

 

Hilsen Terje

Dette er feil. Båtene testes med halvfulle bensintanker og full vanntank. Det blir omtrent 750 kg pluss personer ombord. Forbruket varierer slett ikke så mye med flere kg ombord i en slik båt. Motorene har så mye kraftoverskudd at du i cruise-hastighet fortsatt holder et gunstig turtall rundt 3000rpm. Men kjører du fortere øker selvsagt forbruket.

Link to post
Share on other sites

hmmm

 

Jeg kan jo skrive litt om egne forbrukstall med vps kad 42/43 motorer som sitter i mange båter.

Alle hadde/har 2XKAD 42/43 motorer og forbruket er målt på høy marsj ca 3500 rpm med topp på ca 3800rpm.

 

32 fots cabincruiser Vekt ca 5500 Forbruk : 2,6lnm

37 fots cabincruiser Vekt ca 6500 Forbruk : 2,8lnm

38 fots cabincruiser Vekt ca 7500-8000 Forbruk: 2,9-3,1 lnm

39 fots cabincruiser Vekt ca 7500-8000 Forbruk: 2,9-3,1 lnm

 

Dette er målinger gjort over lange strekk og kjøring i konstant hastighet mellom 6-8 timer

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...