Jump to content

Windy 32 scirocco med 2X bensin V8. Noen erfaringer?


MacStorm

Recommended Posts

Har en Scirocco 32 med 2 x KAD300. :thumbsup: Store problemer å få solgt den til en fornuftig pris. Di som ser etter nyere Scirocco vil ha Volvo D serie. Jeg har slengt 3 fot syka til sjøs og roet meg ned med Sciroccoen som er en fantastisk bra båt i all slags vær.

 

Mange meninger om bensin kontra diesel. Min er oppgitt fra fabrikk til 1,85 l/nm på marsfart 30. Med ferielastet båt ligger jeg under 2 l/nm med marsfart 28 og det er nå engang 4 - 5 kr/ltr i forskjell. Synes det er nok når jeg runder 4000 for en tank. Regnestykket med å bruke renter til å kjøpe bensin for holder ikke mål da gjenkjøpsverdien er høyere på båt med dieselmotor.

 

Men skitt au båten er min hobby og drar avgårde med 50000,- i året og det er det vel verdt. Så ser man det på den måten og ikke skal kjøpe båt for å investere så er Scirocco mye morro for pengene, om det nå er diesel eller bensin. La bare ikke drivstoffet bli en begresning for bruken. :wink:

Link to post
Share on other sites

Kloke og ærlige orda fra Terje Larsen. En 32 fots båt vil selv med gjærrig dieselmotor bruke godt over 2l pr nm i 27knop. Bensinmotor 30-50% mer. Hvorfor lyve om forbruket???.

 

Oj da er Windy på bærtur og lyver så det renner. Mitt forbruk ligger nok litt over Windys tall men det er da en båt som veier nesten et tonn mer enn det testresutatene til Windy tilsier. Vi er to 32 Sciroccoer som er mye på tur sammen, den andre båten har 1 stk D6 350 og ligger ned mot 1,5 l/nm på marsj 26-27 knop. Min tuller rundt på 2800 o/min på marsjfart 28 knop og bruker da under 2 l/nm. KAD300 kan vel heller ikke kalles dieselgjerrig. Men jeg lyver vel jeg og da. :sweat:

Link to post
Share on other sites

Kloke og ærlige orda fra Terje Larsen. En 32 fots båt vil selv med gjærrig dieselmotor bruke godt over 2l pr nm i 27knop. Bensinmotor 30-50% mer. Hvorfor lyve om forbruket???.

Nei hvorfor lyve om forbruket. Jeg refererer iallefall til mine faktiske tall så får andre synse hva de vil. Kanskje windy kan lage effektive båter men som ikke er midt i blinken for alle...... Det ER forskjell på båtskrog. Og mitt er mest effektivt i 28knop. Så er det bare å velge motorer som passer det fartsområdet. Halvplanere må nødvendigvis ha motorer som passer i lavere hastigheter.

Link to post
Share on other sites

Korrekt forbruk får man når man måler over tid i normale driftsforhold. Måler man etter å ha kjørt med medvind og medstrøm så kan man få drømmemålinger.:rolleyes: Disse bensinmotorene dere referer til er ikke akkurat noen teknisk vidundere som er spesielt drivstoffgjærrige. D6 som bruker 1.5 på mila på en slik båt, ja da blir jeg mer enn imponert. :lipseal:

Link to post
Share on other sites

En 32 fots båt vil selv med gjærrig dieselmotor bruke godt over 2l pr nm i 27knop.

 

I følge Windy har en disse forbrukstallene for Scirocco (dog 33(!) fot):

 

1 X D6-350....1,56 l pr nm ved 26,2 knop.

 

2 x D4-260...1,82 l pr nm ved 28,8 knop.

 

Øvrige forbruksdata kan også leses her.

 

Jeg har D6-350 enkelinstallasjon på en båt som er noe tyngre/ tregere enn Scoriccoen, kan bare bekrefte at mine målinger har ligget mellom 1,6 og 2 l pr nm ved ferielastet båt med blandet kjøring i sommer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...