Jump to content

Kan dere noe ompropeller?

Gisle Halvorsen

Recommended Posts

Jeg har kjøpt skøyte, en 38 fot hardangerkutter. Det er ikke spøk når båt og motor kommer hver for seg. På båten står det en trebladet vridbar propell med diameter ca. 70cm. reguleringssystemet er fjernet fra propellakslingen slik at all regulering må skje manuelt på akslingen.

Når vi fikk satt inn motoren, en Bolinder på ca. 65 hk og dens medfølgende hydrauliske overføringssystem, så gikk båten svært sakte og motoren virket ikke som den hadde noe motstand i det hele tatt.

Vi har to teorier å gå ut fra:

1. Propellen går ikke fort nok rundt,dvs at hydraulikkmotoren må skiftes til kjappere modell

2. Propellen har ikke rett vridning

Da kommer spørsmålet. Er det noen der ute som vet hvordan en kan regne ut forholdet mellom propell, diameter, vridning og omdreiningshastighet?

vet hvordan en kan regne ut forholdet mellom propell, diameter, vridning og omdreiningshastighet?

Heisann og velkommen til Båtplassen. Jeg tror jeg ville kontaktet http://www.sleipner.no/ , de beregner dette for deg.

Eller er dette omhandlet mange ganger her. Ta en titt i emneoversikten, og du vil finne en masse informasjon om propeller og beregning av disse. Du kan starte med å prøve denne: https://baatplassen.no/i/kategorier.php#5317

Lykke til

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

Det er ikke så lett å regne ut dette, men det finnes noe programmer som kan hjelpe til for oss dødelige som ikke kjenner til matematikken som ligger bak. Jeg har tilgang til et slikt program og kan gjøre noen overslag. Men da trenger man mye input og resultatet blir ikke bedre enn det man legger inn.

Trenger vekten av båten

Lengde vannlije

Effekt motor og turtall

Eventuell gear redusksjon

Propellinformsajon, antall blader og diameter.

Gjorde et overlag med en del antatt innput for din båt, og kom frem til følgende.

Input som følger:

Vekt 20 tonn

Lengde vannlinje 36 fot

Effekt 65 hk ved 1000 o/min

1:1 gear siden du har vribar propell

2 blads propell

Basert på input gitt over så blir resultatet som under..... vet ikke om input stemmer med din båt, og det er ren gjetning fra min side.

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 8.3 kts.

Power Required: 87.4 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 63.1 SAE hp ( 47.1 kW) @ 1000 RPM

Max Speed: 7.4 kts

Fuel: 4 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 24.0 in. Pitch: 14.3 in.

Blades: 2 Cupped: No

Increasing the transmission ratio will improve prop efficiency.

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 27.6

Pitch: 10.0

Blades: 2

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Takker for interessante svar. Båten veier forøvrig ca. 15 tonn og har en trebladet propell som jeg antar er mellom 26" og 28".

Siden den er vridbar bare i teorien siden vridningsmekanikken er vekk, er det den fordømte pitchen som bekymrer. Hvordan måler jeg dette (på sommerstid).

Siden den er vridbar bare i teorien siden vridningsmekanikken er vekk

Jeg ville vel trodd at du på en eller annen måte burde kunne endre vridningen. Hvordan er den utkoblet? Er der trekkstang inni akslingen er den nok låst med settskrue en eller annen plass. I så fall kan denne løsnes og bladene vris manuelt før settskruen teites igjen. Om du har en slik mulighet er det jo det enkleste i stedet for utskifting av hydraulikkmotor. Finner du en måte å justere propellen på ville jeg ha prøvd meg fram til jeg fant passende stigning.

Lykke til! :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg ville vel trodd at du på en eller annen måte burde kunne endre vridningen. Hvordan er den utkoblet? Er der trekkstang inni akslingen er den nok låst med settskrue en eller annen plass. I så fall kan denne løsnes og bladene vris manuelt før settskruen teites igjen. Om du har en slik mulighet er det jo det enkleste i stedet for utskifting av hydraulikkmotor. Finner du en måte å justere propellen på ville jeg ha prøvd meg fram til jeg fant passende stigning.

Lykke til! :cheers:

På noen av propellene med vridbare vinger er det jo i realiteten kun snakk om en fast propell som er justerbar. Istedenfor trekkstang eller bakkerør som går inn til en reverseringsanordning har man en kort bolt som går akterover og bare kan justeres når båten står på land - er det en slik propell det dreier seg om?

Hvis det er en slik propell så skjer bakking ved at dreieretningen snus i et gear istedenfor at vingene dreies til de får mottsatt stigning. Da blir det vel snakk om "cut and try" som det heter på nynorsk, man må kort og godt prøve seg frem til man finner en stigning som gir passe stigning, omdreiningstall og belastning.

mvh

Poseidon

(med 3-bladet hydraulisk vridbar propell)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...