Jump to content

Tips vinteropplag Yanmar 77 1988 mod - og båten.

Møkkalasset

Recommended Posts

Har søkt litt i andre tråder men det blir ofte mye otenomsnakk (eller OT som det heter) i slike gamle tråder. Jeg kjøpte båten av ei som var blitt enke så hun hadde lite å fortelle, men alle manualer følger med. Motoren har vært problemfri første sesong men jeg tar gjerne kommentarer - og ikke minst tilføyelser - til gjøremålslisten min nedenfor.

Motor:

- Bytte kjølevæske på motor. (Type? Blå eller rød?)

- Tømme vannutskiller og lufte systemet.

- Ferskvannskjøre motoren lenge ved arbeidstemperatur. Avsluttes med å mette saltvannskretsen med ferdigblandet frostvæske. 5 l eller mer.

- Skifte olje og filter ved varm motor.

- Smøre alle hendler og overføringer.

- Konserveringsspray på motor???? Krever rengjøring til våren.

- Skifte dieselfiltre. (Til våren?)

- Systemrens sjøvannskrets til våren?Metode og anbefalte rensesystemer.

- Systemrens ferskvannskrets til våren? Metode og anbefalte rensesystemer.

- Bytet impeller.(til våren)

Båten forøvrig:

- Spyle igjennom septik/toalett med rikelig mengde ferskvann.

- Fylle toalettskåla med ferdigblandet frostvæske og spyle det over i septiken. 2 ganger. Deretter tømme septiken helt. (Har elektrisk tømming.) Hva med sjøvannspumpa. (Også elektrisk). Drenerer den seg selv, eller bør jeg også ha frostvæske i den kretsen.

- Tømme bereder, ferskvannstank og alle ledninger for vann. Har plasttank. Den tåler vel litt frost hvis det skulle være noe vann igjen i tanken.

- Åpne alle kraner, herunder blandebatterier.

- Ta inn batteriene til vedlikeholdslading i vinter.

- Tømme evt vann i bunnen av båten. Bør jeg fylle på med ferdigblandet frostveske for å hindre frostproblemer ved eventuelt kondensvann som renner ned i løpet av vinteren?

- Ta inn stereo (spiller), TV og kartplotter. Kontaktgel på tilkoblingene.

- Bytte/sjekke sinkanoder. (Til våren)

- Spyle (høyttrykk) båten best mulig under vannlinja rett etter opptak.

Puter osv. tar jeg selvsagt inn.

Tenker også å fjerne en del dørkplater og ha litt varme på i båten gjennom vinteren.

God tekking med pressenning er en selvfølge.

Takknemlig for alle tilføyelser til listen min.

Hei, og takk for sist :thumbsup:

Bare la batteri stå i båten, de har det best i kulde.. bare de er toppladet..

Koble dem fra slik at du ikke får noen problemer med at de tappes

Wc, her gjorde jeg min første konserverinstabbe, glemte å ha på frostvæske i vannintaket til toalettet. Riktignokg pumpedass. Men det sprakk så det holdt første vinteren. Tror det er det samme med eldass..

Endelig ble det Bobåt

Når du har tømt ferskvannstank og breder. Da fyller du på nytt ca. 10 liter ferskvann i tanken + 1 dunk med giftfri frostveske. Så tømmer du dette ut på ny gjennom alle tappekraner og gjennom brederen. Da er du helt sikker på at det ikke står "lommer" med ferskvann som kan fryse i systemet. Og samler du opp dette under "gjennomspylingen" så har du samtidig 15 liter med frostvæske som du selvfølgelig bruker i toalett/speptik samt ev. en skvalp nedi til kjølsvinet.

Noen som vet hvor man får tak i giftfri frostvæske til vanntanker.

Setter denne frostvæsken noe smak?

Jeg kjøpte hos Swang på Lysaker i fjor høst. Den både lukter og smaker, men det er bare å skylde godt ut av alle kranene til våren. Jeg kommer til å bruke den i vinter også.

Jeg mener å huske at det er denne frostvæsken som også Seatronic selger.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

• 1 år senere...

Når du har tømt ferskvannstank og breder. Da fyller du på nytt ca. 10 liter ferskvann i tanken + 1 dunk med giftfri frostveske. Så tømmer du dette ut på ny gjennom alle tappekraner og gjennom brederen. Da er du helt sikker på at det ikke står "lommer" med ferskvann som kan fryse i systemet. Og samler du opp dette under "gjennomspylingen" så har du samtidig 15 liter med frostvæske som du selvfølgelig bruker i toalett/speptik samt ev. en skvalp nedi til kjølsvinet.

Hei,

Er dette vits viss båten ligger med frostvakt i motorrom og tankrom? Pluss vifteovn som holder god temp på toalettet?

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

Bayliner 3988

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...