Jump to content

Er min Silva bare logg og temperatur, eller også dybdemåler?


Kirla

Recommended Posts

Etter innkjøp av ny båt fulgte det med en Silva logg/tmp måler. Men displayet er også beregnet for dybdemåler.

 

Den forrige eieren hadde ikke brukt Silvaen, så han visste lite om den.

 

Loggen og temperaturmåleren fungerer, men jeg får ikke opp dybde.

 

Det sitter to gjennomgående givere i skroget. Den ene er loggen med hjulet, men hva er den andre? (se bilder)

Jeg har lest at giveren for logg og temperatur kan vere den samme. Er da den andre dybdemåler?

 

 

I så fall: hva kan være årsaken til at dybdemåleren ikke fungerer?

 

I kontrollpanelet ser det også ut som om ledninger er koblet fra giver til inntak for dybdemåler:

 

 

50ca7b48-4f30-dfad.jpg

 

50ca7b48-4f49-4a66.jpg

 

50ca7b48-4f59-e9d2.jpg

 

Det er sikkert mange av dere som har eller har hatt en slik Silva, Sea Data.

Jeg hadde vert taknemmelig for litt utfyllende info!

 

Mvh

Kirla

Link to post
Share on other sites

Takk!!

 

Ser ut som om dybdemåler er ekstrautstyr i grunnpakken, men slik det er koblet i mitt panel sammenlignet med tegningene i instruksjonsboken ser det ut som om jeg har dybdemåler.

 

 

Problemet er da å få den til å virke :)

 

 

Desverre ser jeg ingen forklaring/ tegning av giverne i instruksjonsboken.

 

 

Men takk for hjelp!

 

 

Kirla

Link to post
Share on other sites

Og du har selvfølgelig trykket på knappen som skal veksle mellom fart og dybdevisning (stor pil til høyre)....?

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke det er kontaktproblemer her, så kan det kanskje tyde på at giver ikke virker som den skal...

 

Ville vel løsnet alle ledningene på terminalen bak på instrumentet, sørge for at det er fritt for irr e.l. og feste dem igjen..... kanskje det hjelper.

 

Når det hjelper selve giveren, så er vel den hermetisk lukket, og ikke mulig å gjøre noe med....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg har et Silva instrument og ekkolodd liggende etter oppgradering. Ekkoloddet fungerte før jeg tok det ut. Hvis du er interessert så send meg en pm.

 

Det skal være en liten boks i mellom svingeren og instrumentet ditt, du kan jo sjekke at kontaktene sitter fast og at de ikke er korrodert.

Link to post
Share on other sites

Jeg går ut fra at båten ligger på vannet? Står den på land funker dybdemålere dårlig.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nøyaktig samme oppsett som du har. To gjennomføringer, en med impeller/temp og en med ekkolodd-svinger.

Som sagt, ekkoloddet skal ha en liten boks mellom svingeren og instrumentet, du finner den sikker hvis du følger ledningen. Jeg ville sjekket at begge pluggene i den sitter i og ikke er korrodert.

Link to post
Share on other sites

Fant denne boksen ja!

Da skulle det vel være avklart at jeg faktisk har en dybdemåler :)

 

Kontaktene så fine ut, men den ene kontakten var tydeligvis ikke helt god.

Da jeg rørte litt på den(kontakten/ledningen til venstre) viste displayet plutselig forskjellige dybder.

Den viste alt fra 66 til 170m noe som er feil(maks 10m der jeg ligger)

Men der var iallefall tegn til liv!

 

 

Spørsmålet er hva jeg gjør nå?

Er det mulig å få tak i nye slike kontakter?

Bør jeg bytte måleren eller boksen?

 

Takk for svar.

 

50ca7b48-dcb1-d742.jpg

 

(bildet viser boksen mellom måleren og displayet)

Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel tro at det er en av ledningene som har dårlig kontakt, og ikke kontakten i seg selv som er ødelagt. Du bør kunne måle deg frem til hvor det er dårlig kontakt, og gjøre noe med det.

 

Forøvrig ser det vel ut som forholdsvis standard kontakter, som skulle være mulige å finne.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Til interesserte:

 

Nå fungerer dybdemåleren!

 

I alle fall tilsynelatende :) Har bare fått sjekket den i havna, der den måler 12,1m. Og det er jo sansynlig :)

 

Feilen lå tydeligvis i den sorte boksen som ligger mellom instrumentet og måleren.

50ca7b48-148e-83c4.jpg

 

Med ny boks på plass virket dybdemåleren umiddelbart!

 

 

Stor takk til Cerveza som hjalp meg i mål!

 

Blir kjekt å teste ut på tur :)

 

 

Mvh

Kirla

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...