Jump to content

Bøying av kalesjebøyler.


Vigen

Recommended Posts

Skal bytte kalesje fra lav til høy modell på min Rana HT, og må derfor skaffe nye bøyler eller modifisere de gamle.

Er det noen som vet om/hvor man kan få kjøpt disse ferdige?

 

Alternativt må jeg kjøpe rør og bøye og tilpasse disse selv. Håper noen har noen tips for å unngå å få knekk på bøylene når disse bøyes.

Har f.eks. rørleggere verktøy som kan fikse dette?

 

Håper på tips fra eksertisen her i forumet! :wink:

Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet...

Link to post
Share on other sites

Fyll rørene med sand, sett en propp i hver ende og bøy. Da blir det ikke knekk på dem (har jeg hørt)

Akkurat dette gjorde jeg også selv for noen år siden i forbindelse med laging av lanterne-bøyle i alu(kalesje-rør). Det gikk helt utmerket uten knekk. Bøyde dem i 90 graders vinkel uten problem..

Link to post
Share on other sites

Sand funker helt fint det å, men det er jaggu en tålmodighetsprøve å fylle dem. :)

Bruk fin blåse sand og en trakt... så går det meget bedre..

 

Jeg bøyde 25mm tynnveggede polerte syrefast rør i en vanlig hydraulisk rørbøyer uten sand... det gikk meget bra... radien husker jeg ikke helt, men det ble slett ikke værst

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I vinter som var skulle jag lage ny bøyle til kalesjen. 25mm polert syrefast. Avtalte først med et firma som skulle gjøre dette for meg, levert "malen" til de og ventet, etter tre uker får jeg beskjed at de ikke hadde utstyr for å bøye denne dimensjonen. Engasjerte nytt firma og leverte "malen" til de. Etter nok engang 3-4 uker får jeg beskjed at valsa dems var ødelagt og kunne ikke bøye røret allikevel. Da begynte begeret å renne over, tok med dritten hjem, fyldte rørert med noe fugesand til gårdsplassen, satte i en propp i hver ende, la litt racing-teip rundt endene, tok med meg rørert ut og bort til et par trær, bøyde rørert rundt en fin furu som hadde rett radius. Røret ble helt strøkent og kjempe enkelt å bøye :-) Dette fikser du glatt selv :thumbsup:

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips! :thumbsup: Har også hørt om "sandmetoden" men var i tvil om det funka. Bør jeg "stappe" sanden litt i røret før jeg plugger igjen endene?

Trenger ikke å stappe noe , bare lukk den ene enden og fyll på med sand. Sanden må jo være tørr, og helst så finkornet som mulig. (Jeg brukte vanlig sand i fra sandkassa).Så er det jo en fordel å ha noe å bøye etter, en slags "mal" eller noe rundt slik at du får det slik du vil ha de. Veldig lett og bøye.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil på ingen måte anbefale noen å bøye slike rør rundt trær.... skal en kun ha en vinkel, så kan det muligens gå.. Ved bøying av kallesjebøyler, som er flertall så skal en ha mer enn en..

 

Da avstanden mellom bøy og bøyle viktig om det skal bli pent. Det er vanskelig nok å få rett bredde på bøylene med en rørbøyer så det å leke Tarzan og bøye det rundt trær vil sterkt fraråde.. Det kan fort svare seg å kjøpe en rørbøyer til en tusenlapp... en skal ikke ha mange feilbøy før denne er spart inn..

 

Er man opptatt av et pent resultat så ville jeg gjort det skikkelig

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som de fleste sier fyll men sand. Gå ikke i skogen og bøy men gjør følgende. Kjøp en stor finerplate eks 2,40x120.

 

Lag en mal av eks 2"x6" av vinklen/bøyen du skal ha i dette materielet, altså skjer ut med stikksag. Skru malene dine fast på finerplata merk opp lengder på plata med sprittusj, riktige vinkler osv. Så har du en mal og bøye etter. Dette så jeg en kallesjemaker hadde laget seg da med mange forskjellige maler/vinkler på flere forskjellige finerplater, han bytett også disse tremalene enkelt ut på finerplata. Dette så ganske greit ut.

 

Husk at når du bøyer så er det viktig at begge sidene på kallesjebøylene har riktige vinkler ovenfor hverandre også. Det blir ikke bra og måtte bøye bøylene ned på festene sine i båten. Da blir det fort litt "mage" ut på kallesjen, ja eller oppover. Du kan fint lage de noe for lange i første omgang og derrefter kutte dette når du har fått kontroll på kalllesjen/høyden på båten.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

 

Finnes det noen god metode for å rette ut aluminiumsrør, om man ønsker å endre / gjenbruke eksisterende bøyler?

Du kan nok rette dem ut, men de er varig svekket... da enhver varig bøy medfører plastisk deformasjon av molekylstrukturen i metallet, en passere metallets flytegrense enkelt og greit. Ved retting så innfører en ny plastisk deformasjon som igjen bidrar til å svekke metallet ytterligere.. ved mange nok bøyninger så får en brudd..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vil ikkje anbefale å rette ut ein kalesjebøy :nonod: og det blir nesten umulig å få fint, dessuten vil eg tru at røret knekk eller får svekkelse som kjem for ein dag når du minst har bruk for det. :headbang:

 

Sydvesten har eit vesentleg poeng her. :yesnod:

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Har foresten eit innlegg om bøying av kalesjerør i ein tidlegare tråd.

 

Det er ikkje noko hokus pokus å bøye 22mm kalesjerør i aluminium, treng ikkje bruke sand eller noko inni heller. Om du kan for kalesja sin skuld så bruk gjerne litt større radie enn den gamle, dette fordi du stressar ikkje røret så hardt og du vil få ei finare kalesje.Så tar du ei finerplate som er ca 50x50 cm eller noko liknande som vi kan kalle baseplata, så tek du ei anna finerplate 22-25 mm tjukk som du teiknar av radien til bøyla som du skal bøye og sagar den ut med stikksaga. Så skrur du denne plata på den fyrste plata slik at radien ligg godt innafor kantane på den fyrste plata. Så tek du og skrur på nokre finerplatebitar rundt radien på den siste plata slik at røret blir liggande inni der når du bøyer det. Det einaste som står att er å låse røret i eine sida med å skru ein finerbit på motsatt side av røret på eine sida. No har du eit flott verktøy til å bøye kalesjerøret rundt. Det som står att er litt prøving og feiling med å måle seg ut kor langt bort på røret du set plata på før du bøyer, slik at du får rett avstand mellom cc bøy.Dette er det ein matematisk formel for men eg kjem han ikkje i hug. Lykke til.Det kan vera lurt å prøve seg fram på noko koparrør o.l. før du set igang med dyre rør. :sailing:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...