Vigen Startet 1.September.2011 Del på Facebook Startet 1.September.2011 Skal bytte kalesje fra lav til høy modell på min Rana HT, og må derfor skaffe nye bøyler eller modifisere de gamle. Er det noen som vet om/hvor man kan få kjøpt disse ferdige? Alternativt må jeg kjøpe rør og bøye og tilpasse disse selv. Håper noen har noen tips for å unngå å få knekk på bøylene når disse bøyes. Har f.eks. rørleggere verktøy som kan fikse dette? Håper på tips fra eksertisen her i forumet! Sitér dette innlegget Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet... Link to post Share on other sites More sharing options...
KjetilSt Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Fyll rørene med sand, sett en propp i hver ende og bøy. Da blir det ikke knekk på dem (har jeg hørt) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mæjus Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 (redigert) Ta en tur på biltema å kjøp verktøyet for bøying, eller eventuelt lån av noen som har. På nettet eller i bruksanvisningen til verktøyet står formelen for riktig bøying slik at vinkelen blir der du vil ha den. Redigert 1.September.2011 av mæjus (see edit history) Sitér dette innlegget Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer. Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Fyll rørene med sand, sett en propp i hver ende og bøy. Da blir det ikke knekk på dem (har jeg hørt) Akkurat dette gjorde jeg også selv for noen år siden i forbindelse med laging av lanterne-bøyle i alu(kalesje-rør). Det gikk helt utmerket uten knekk. Bøyde dem i 90 graders vinkel uten problem.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mæjus Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 (redigert) Sand funker helt fint det å, men det er jaggu en tålmodighetsprøve å fylle dem. :) Redigert 1.September.2011 av mæjus (see edit history) Sitér dette innlegget Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 (redigert) Sand funker helt fint det å, men det er jaggu en tålmodighetsprøve å fylle dem. :) Bruk fin blåse sand og en trakt... så går det meget bedre.. Jeg bøyde 25mm tynnveggede polerte syrefast rør i en vanlig hydraulisk rørbøyer uten sand... det gikk meget bra... radien husker jeg ikke helt, men det ble slett ikke værst Redigert 1.September.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 I vinter som var skulle jag lage ny bøyle til kalesjen. 25mm polert syrefast. Avtalte først med et firma som skulle gjøre dette for meg, levert "malen" til de og ventet, etter tre uker får jeg beskjed at de ikke hadde utstyr for å bøye denne dimensjonen. Engasjerte nytt firma og leverte "malen" til de. Etter nok engang 3-4 uker får jeg beskjed at valsa dems var ødelagt og kunne ikke bøye røret allikevel. Da begynte begeret å renne over, tok med dritten hjem, fyldte rørert med noe fugesand til gårdsplassen, satte i en propp i hver ende, la litt racing-teip rundt endene, tok med meg rørert ut og bort til et par trær, bøyde rørert rundt en fin furu som hadde rett radius. Røret ble helt strøkent og kjempe enkelt å bøye :-) Dette fikser du glatt selv -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Vigen Svart 1.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2011 Takk for gode tips! Har også hørt om "sandmetoden" men var i tvil om det funka. Bør jeg "stappe" sanden litt i røret før jeg plugger igjen endene? Sitér dette innlegget Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet... Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 2.September.2011 Del på Facebook Svart 2.September.2011 Takk for gode tips! Har også hørt om "sandmetoden" men var i tvil om det funka. Bør jeg "stappe" sanden litt i røret før jeg plugger igjen endene? Trenger ikke å stappe noe , bare lukk den ene enden og fyll på med sand. Sanden må jo være tørr, og helst så finkornet som mulig. (Jeg brukte vanlig sand i fra sandkassa).Så er det jo en fordel å ha noe å bøye etter, en slags "mal" eller noe rundt slik at du får det slik du vil ha de. Veldig lett og bøye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 2.September.2011 Del på Facebook Svart 2.September.2011 (redigert) Jeg vil på ingen måte anbefale noen å bøye slike rør rundt trær.... skal en kun ha en vinkel, så kan det muligens gå.. Ved bøying av kallesjebøyler, som er flertall så skal en ha mer enn en.. Da avstanden mellom bøy og bøyle viktig om det skal bli pent. Det er vanskelig nok å få rett bredde på bøylene med en rørbøyer så det å leke Tarzan og bøye det rundt trær vil sterkt fraråde.. Det kan fort svare seg å kjøpe en rørbøyer til en tusenlapp... en skal ikke ha mange feilbøy før denne er spart inn.. Er man opptatt av et pent resultat så ville jeg gjort det skikkelig Redigert 2.September.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
skage Svart 2.September.2011 Del på Facebook Svart 2.September.2011 Som de fleste sier fyll men sand. Gå ikke i skogen og bøy men gjør følgende. Kjøp en stor finerplate eks 2,40x120. Lag en mal av eks 2"x6" av vinklen/bøyen du skal ha i dette materielet, altså skjer ut med stikksag. Skru malene dine fast på finerplata merk opp lengder på plata med sprittusj, riktige vinkler osv. Så har du en mal og bøye etter. Dette så jeg en kallesjemaker hadde laget seg da med mange forskjellige maler/vinkler på flere forskjellige finerplater, han bytett også disse tremalene enkelt ut på finerplata. Dette så ganske greit ut. Husk at når du bøyer så er det viktig at begge sidene på kallesjebøylene har riktige vinkler ovenfor hverandre også. Det blir ikke bra og måtte bøye bøylene ned på festene sine i båten. Da blir det fort litt "mage" ut på kallesjen, ja eller oppover. Du kan fint lage de noe for lange i første omgang og derrefter kutte dette når du har fått kontroll på kalllesjen/høyden på båten. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MagneO Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 Her er en artikkel om opplegget Skage beskriver: http://www.duckworksmagazine.com/07/howto/bimini/index.htm Mvh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vigen Svart 4.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2011 (redigert) Takk for mange gode tips! Skal teste ut dette bare det slutter å regne.... Redigert 4.September.2011 av Vigen (see edit history) Sitér dette innlegget Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sofaseileren Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 Slenger på et ekstra spørsmål i denne informative tråden: Finnes det noen god metode for å rette ut aluminiumsrør, om man ønsker å endre / gjenbruke eksisterende bøyler? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 Du får kjøpt sandblåsesand på Biltema. Meget finkornet sand. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 (redigert) Finnes det noen god metode for å rette ut aluminiumsrør, om man ønsker å endre / gjenbruke eksisterende bøyler? Du kan nok rette dem ut, men de er varig svekket... da enhver varig bøy medfører plastisk deformasjon av molekylstrukturen i metallet, en passere metallets flytegrense enkelt og greit. Ved retting så innfører en ny plastisk deformasjon som igjen bidrar til å svekke metallet ytterligere.. ved mange nok bøyninger så får en brudd.. Redigert 5.September.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Nordheim Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 (redigert) Vil ikkje anbefale å rette ut ein kalesjebøy og det blir nesten umulig å få fint, dessuten vil eg tru at røret knekk eller får svekkelse som kjem for ein dag når du minst har bruk for det. Sydvesten har eit vesentleg poeng her. Redigert 6.September.2011 av Batalden (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Nordheim Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Har foresten eit innlegg om bøying av kalesjerør i ein tidlegare tråd. Det er ikkje noko hokus pokus å bøye 22mm kalesjerør i aluminium, treng ikkje bruke sand eller noko inni heller. Om du kan for kalesja sin skuld så bruk gjerne litt større radie enn den gamle, dette fordi du stressar ikkje røret så hardt og du vil få ei finare kalesje.Så tar du ei finerplate som er ca 50x50 cm eller noko liknande som vi kan kalle baseplata, så tek du ei anna finerplate 22-25 mm tjukk som du teiknar av radien til bøyla som du skal bøye og sagar den ut med stikksaga. Så skrur du denne plata på den fyrste plata slik at radien ligg godt innafor kantane på den fyrste plata. Så tek du og skrur på nokre finerplatebitar rundt radien på den siste plata slik at røret blir liggande inni der når du bøyer det. Det einaste som står att er å låse røret i eine sida med å skru ein finerbit på motsatt side av røret på eine sida. No har du eit flott verktøy til å bøye kalesjerøret rundt. Det som står att er litt prøving og feiling med å måle seg ut kor langt bort på røret du set plata på før du bøyer, slik at du får rett avstand mellom cc bøy.Dette er det ein matematisk formel for men eg kjem han ikkje i hug. Lykke til.Det kan vera lurt å prøve seg fram på noko koparrør o.l. før du set igang med dyre rør. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Bruk rørbøyer-verktøy! Koster ikke stort hos de fleste butikker. Sand-metoden funker den også, men det er lettere å få det både riktig og pent med riktig verktøy. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.