Jump to content

Sage 6mm aluminum


Nordboer

Recommended Posts

Hei, I den gamle snekka mi var det opprinnelig takluke med seilduk (Snekling 25). Tidligere eier har lagt en aluplate over denne luka og limt den fast med silikon (tror jeg). Denne plata har et betydelig overheng på tre sider som jeg ønsker å kutte. Har skrudd opp alle skruene og forsøkt å få noe imellom men det er omtrent håpløst. Den sitter dønn fast. Tenkte å levere den inn på et verksted å få den kuttet, men er usikker på om jeg klarer å få den løs. Et alternativ er å kutte den på båten. Spørsmålet er om vanlig amatørverktøy vil klare noe slikt...... Stikksag med metallblad eller sirkelsag??? Har lite erfaring med aluminium. Tips?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker fintagget metallblad med en skjæreolje som jeg påfører regelmessig. Med jiggsag. La saga gjøre jobben. ikke press, da kiler det seg og du har ei hoppetusse i nevene.Husker ikke hva skjærevæska heter men den er tykk og på sprayboks. Farge mørke brun.Brukt det mye på 5 mm plater, men går sikkert på 6 også. Etterpå tar jeg en fil, og tilslutt sandpapir 320 korning. Da blir det ingen skarpe kanter.

Link to post
Share on other sites

Aluminium sager du lett med stikksag med metallblad. Sirkelsag med fintannet hardtmetallblad fungerer også utmerket, og er beste alternativet for rette kutt. Bruk rødsprit når du sager for å unngå at aluminiumen setter seg fast i bladet. Rødsprit fungerer bedre enn skjæreolje. Vinkelsliper fungerer heller dårlig, skiven blir bare mettet med metall.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har du en stikksag med variabelt turtall så fikser du dette enkelt.

Håper platen som er satt inn er i sjøvannsbestandig aluminium, dvs at den er legert med 3-5% silisium eller magnesium, noe som gjør at den sponer mye finere enn om den er i ren alu 99,99% den "klabber" mer og kan være fæl å jobbe med.

Jeg anbefaler Alu blad med tanndeling på 2mm eller ca12 tenner pr 1 tomme slik at du alltid har tre tenner i inngrep på en 6mm plate.

Et blad for Alu har store klaringer til forskjell fra et blad for stål.

 

Skjærevesken som "taunus" anbefaler heter sikkert Rocol og er meget bra men om den blir så varm at den ryker så må du være forsiktig med røyken, den er giftig.

Ville også unngått å bruke brennbare vesker som rødsprit selv om de virker ok.

 

og ja, tenk på helsa di og bruk briller og hansker :thumbsup:

 

grader og skarpe kanter tar du like enkelt med en flat fil, alle verktøy MÅ ikke ha motor.. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Sitter plata dønn fast er den ikke limt med silikon. Den er limt med Sikaflex 291 e.l.

Få tak på en stump pianotråd.

Kapp til to håndtak av et kosteskaft e.l.

Knyt de fast i endene av pianotråden.

Lirk tråden mellom plata og plasten hvor mulig.

Sag plata løs.

Så setter du på ei luke.

Du skal ha to utganger fra en lukket båt.

Link to post
Share on other sites

spirt er og blir det beste på alu!

 

 

Det er jo nettopp fordi det er så flyktig, og dermed kjølende. Har man ikke sprit tilgjengelig, er vann et godt (og rimelig) alternativ. Det viktigste er at det kjøler godt. Da smelter ikke materialet seg fast på skjæret. Glem alle kostbare "skjæreoljer" eller hva de måtte kalle det. Mekaniske verksteder, med fresemaskiner, dreibenker, osv. må jo nødvendigvis ha additiver i kjølvannet for å beskytte vanger og lagre mot korrosjon. Vi "ammatører" trenger ikke ta slike hensyn, hvis målet er å få jobben gjort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...